Årets kanskje morsomste bil

I fjor testet vi i overkant av 50 biler, og denne var kanskje den morsomste av dem alle.

Nissan 350Z Roadster er noe så sjeldent som en vellykket soft-top kabriolet. Den er manuell både på toppen og under panseret, og kjøregleden man opplever bak rattet på denne lille fartsbomben, er nesten uten sidestykke.- I hele min karriere som biltester har jeg aldri blitt så positivt overrasket, som av 350Z, sa BBCs Tiff Needle, tidligere Formel-1 fører, nå biltester på programmet Fifth Gear. Tiff kunne ikke satt mer treffende ord på følelsen av å kjøre 350Z. Legger du til følelsen av å kjøre uten tak, gjør det et godt inntrykk enda bedre.

Manuelt
Det er noe gjennomgående manuelt med Nissan 350Z Roadster. Bilen gir deg 100 prosent kontroll over hva som skjer med bilen, på godt og vondt. Taket, i en ny bil i 2008, er bare delvis automatisk. For å ta det av må du bruke en hel del krefter for å løsne festet, for så å ta taket av elektronisk. Det virker kanskje rart, men det var ikke negativt, da det snarere bidro til å gjøre den toppløse tilstanden mer tilfredsstillende. Hvem trenger en automatisk hardtop, når man kan ha en 350Z? Ikke jeg.Det var ikke bare taket som bar preg over å være manuelt. Alt fra styrefølelsen, drivet fra bunnen av registeret og ikke minst det fantastiske manuelle giret. På veien glemmer du ditt kjedelige liv, og du drømmer om en racing-tilværelse. Mens du i de tyske konkurrentene kjemper en evig kamp mot elektroniske begrensninger og overstyring, oppleves 350Z slik en bil bør være. Du føler humper i veien gjennom girspaken, som gir fra seg et tilfredsstillende "klunk" ved girskift. Det er ingen idiotiske spaker på rattet, men snarere en meget bra 6-trinnskasse som får deg til å glemme alt som heter automatgir.
One of a kind
Interiøret er langt fra high-tech, noe man heller ikke venter i 350Z, men detaljene er av høy kvalitet. Knapper og spaker er stort sett alle unike til denne modellen, noe som gir en høy opplevd kvalitet. Biltestere og andre som kjører mange forskjellige biler har blitt vant med å finne de samme knappene i forskjellige biler innad i merker, men også mellom forskjellige merker. Det at 350Z ikke resirkulerer gamle deler setter vi stor pris på. En blinkelys-spak som er stor, feit og unik får deg til å glemme at bilen kommer med en litt utdatert radio/cd-løsning og et stort hulrom der en imaginær GPS-enhet normalt ville vært.
Under panseret
Bilen kommer med en saftig 3,5 liters V6, som med sine 313 hestekrefter og 358 Newtonmeter er meget godt tilpasset bilen. Bilen er liten, men tung, da den veier i overkant av 1,6 tonn. Dette er nesten 0,3 tonn mer enn de letteste konkurrentene. Motoren trekker helt fra 1.000 omdreininger opp til 7.000, noe som gjør bilen meget lettkjørt.Motoren er også å finne i andre Nissan-modeller, samt Infiniti og Renault.
Kjørefølelsen
Bilen er, som overnevnt, meget morsom på veien. Den sitter limt gjennom hele svingen, og den høye vekten overføres ikke til kjørefølelsen. Bilen er meget stiv, noe vi ser spor etter i motorrommet. Kabrolioleter tendenserer mot å være svampete og bøyelige, noe som kan ødelegge mye av kjøregleden. Dette ser vi ikke noe til i 350Z.Med Nissan 350Z Roadster tar du gjerne den lange veien hjem, og det er vel den beste attesten en liten sportsbil kan få.
Tanker etter testen
350Z uten tak er nok ikke den letteste bilen for Nissan å selge midt i finanskrisen, da den koster 944.100 kroner. Heftig konkurranse fra Porsche 911, BMW Z4 og Audi TT hjelper nok heller ikke på salget.Men min oppfordring til deg er som følger: Vurderer du å kjøpe en Porsche, bør du absolutt ta en 350Z Roadster med deg ut på tur. Du vet aldri. Kanskje du skifter mening.