Global bilkrise rammer Mellom-Europa hardt

Krisen i den internasjonale bilindustrien rammer også Mellom-Europa hardt. Stadig flere fabrikker i regionen som kalles Europas Detroit, må nå redusere produksjonen og permittere arbeidere.

General Motors-fabrikken i Gliwice sør i Polen er en av de mest effektive i hele GM-konsernet. Men denne måneden går bedriften ned fra tre til to skift i døgnet, og kvitter seg med midlertidig ansatte, skriver Financial Times.- Alt gikk bra til i fjor, da bunnen falt ut av markedet, sier Tony Francavilla som er sjef for GMs Gliwice-fabrikk til den britiske finansavisen. Salget av Zafira-modellen, fabrikkens viktigste produkt, har stupt med rundt 30 prosent.Ikke aleneArbeiderne i Gliwice er ikke alene. I Romania har bilfabrikken Dacia - som eies av franske Renault - stanset produksjonen fire ganger i løpet av ett kvartal, og arbeidet settes ikke i gang igjen før 12. januar.Tyske Audi har varslet produksjonsstans i en måned ved sin fabrikk i Györ vest i Ungarn. Audi sier opp 160 ansatte, mens japanske Suzuki kvitter seg med 1.200 av sine 5.500 arbeidere ved det ungarske datterselskapet Magyar Suzuki.Bakgrunnen for den reduserte produksjonen og nedbemanningene er det den tyske finansavisen Handelsblatt kaller «historisk dårlige salgstall». I Spania falt nybilsalget i fjor med hele 28,1 prosent og i Italia med 13,4 prosent.