Vi har kjørt årets bestselger

Vi har prøvekjørt det som høyst sannsynlig blir landets mest solgte bil i 2009. Er det fortjent?

Volkswagen Golf var landets

. Med det i bakhodet skjønner vi at bilprodusenten ikke tør gjøre all verdens endringer når de nå kommer med Golf VI. "Never change a winning team" heter det. De designmessige forandringene er tilsynelatende små, så små at mange vil oppfatte 2009-modellen som en facelift og ikke en helt ny bil. Er Golf blitt en bedre bil? Vi har prøvekjørt nykommeren med 2-liters dieselmotor på 140 hester med høyeste utstyrsnivå; Highline.
Som i en Audi, Skoda eller Passat
Kjører du Golf i dag, vil du umiddelbart kjenne deg godt til rette i Golf VI. Her er det ikke gjort store endringer. Interiøret har fått en oppgradering, med bedre materialkvalitet enn tidligere. Det betyr blant annet at man endelig er kvitt det grelle, blå lyset i dashbordet. Det tre-ekede rattet har man hentet rett fra Passat CC. Alt er funksjonelt. Har du kjørt en nyere VW, Audi eller Skoda vil du kjenne igjen mange av instrumentene og hendlene. Nye Skoda Superb, konsernets "limousine", har nøyaktig det samme navigasjonsanlegget og de samme knappene for ventilasjon. Ergonomien er tilnærmet perfekt.
Vellykket ansiktsløftning
Designerne har heller ikke slått seg løs når det gjelder den utvendige designen. Fronten er ny med lykter, grill og støtfanger i samme design som Scirocco. Sidelinjen har fått en skarpere profil. Dessuten skal speil og dørhåndtak være nye. Baklyktene a la Touareg gir bilen en penere rumpe. Alt i alt er endringene ikke all verden, men vellykkede.De utvendige og innvendige målene er omtrent som før. Golf er omtrent like stor som konkurrentene. Du får med deg 350 liter bagasje, som er helt akseptabelt i en bil av denne størrelsen.
Nye motorer
VAG-konsernet er i ferd med å fornye motorprogrammet sitt. Støyende pumpedyse-motorer fases ut til fordel for moderne commonrail-maskiner. Disse skal støye mindre enn de gamle motorene, men vi synes motoren i vårt testeksemplar laget noe mer bråk enn forventet. Vi har tidligere kjørt samme motor i storbror VW Passat, som gikk adskillig roligere. Du kan ikke få Golf med tradisjonelt automatgir. Derimot kan man få VAG-konsernets utmerkede DSG-kasse.For øvrig er kjørefølelsen i Golf helt utmerket. Bilen ligger meget bra på veien og gir et meget solid inntrykk.
Sikrere enn forgjengeren
Golfen har alt det sikkerhetsutstyret du forventer i en ny bil. En ekstra kollisjonspute er på plass, slik at man nå er oppe i syv totalt. Det dreier seg om en knekollisjonspute på førersiden som nå er standard. For den som ikke liker å lukeparkere kan man få ryggekamera og/eller parkeringsassistent som gjør jobben for deg bare du passer på brems og gass selv.
Mens vi venter på prisbomben
Den kraftige to-literen vi kjørte skal ha et forbruk på bare 0,4 liter på mila ved utenbys kjøring og 0,64 liter på mila. Det er svært anstendige tall som vi ikke har fått etterprøvd i løpet av vår korte testperiode. Utslippet oppgis til 129 gram CO2 per kilometer. Det er grunn til å tro at Bluemotion-utgaven på 105 hester som lanseres til våren blir en prisbombe med vårt avgiftssystem. Volkswagen har prestert å få utslippet helt ned i 99 gram. Det er meget sterkt.Startprisen for nye Golf er så lav som 208.540 kroner. Da får du en strikkmotor på 80 hester og laveste utstyrsnivå (Trendline).
Et trygt bilkjøp
Dersom du ikke vil at naboen skal vite at du har kjøpt ny bil, kjøper du en Golf med samme farge som den forrige. Vi tviler på at han ser forskjell. Golf VI er absolutt en bedre bil en forgjengeren, selv om endringene ser små ut ved første øyekast. Det er et av de tryggeste bilkjøpene du kan gjøre. Golfen kjører aldeles utmerket og gir mye bil for pengene. Og når du skal kvitte deg med bilen om noen år, står kjøperne i kø. Golf er Golf.
VW Golf 2,0 TDI, HighlineVW Golf 2,0 TDI, Highline
Motor Motor Â4 syl.4 syl.
SlagvolumSlagvolum19681968
EffektEffekt140 hk/4200140 hk/4200
DreiemomentDreiemoment320 Nm/1750320 Nm/1750
ToppfartToppfart209209
0-100 km/t0-100 km/t9,39,3
GirkasseGirkasse6 trinn manuell6 trinn manuell
DrivhjulDrivhjulFremmeFremme
VektVekt12991299
CO2 (g/km)CO2 (g/km)129129
Pris fraPris fra208.540208.540
Pris testbilPris testbil330.450 330.450
Her kan du se hvordan VW Golf har utviklet seg gjennom årene (beklager musikken):