+ mer

For dyr til å bli folkebilen?

Du får firehjulstrekk, automat og diesel til under 500.000 kroner.

Nissan tok markedet med storm da de lanserte crossover-en med det vanskelige navnet for noen år siden. I fjor var Qashqai landets åttende mest solgte bilmodell foran biler som Volkswagen Tiguan og Ford Focus. Bilen ble imidlertid lansert allerede i 2007, men da kom den ikke engang inn på listen over de 20 mest registrerte bilene, til tross for at Nissan-forhandlerne ble rent ned av kjøpere. Det skyldes enkelt og greit at leveringstiden var på inntil et halvt år.

Bra bil er gjort bedre
Et av ankepunktene mot den ordinære Qashqai er at bagasjeplassen er for dårlig for en barnefamilie. Nå har Nissan gjort en bra bil enda bedre. Nykommeren, Qashqai +2, er forlenget med om lag 20 centimeter, noe som gjør den mye mer attraktiv for store kjøpergrupper. I tillegg til mer bagasjeplass får man to ekstra seter på kjøpet.Vi har prøvekjørt den absolutte toppmodellen med den største dieselmotoren på 150 hester, automatgir, firehjulstrekk og høyeste utstyrsnivå (Tekna). Kan den forsvare den tilsynelatende prisen på nærmere en halv million?
Forsiktige designere
Det er ikke lett å se forskjell på den vanlige Qashqai-en og den forlengede utgaven. Det er fornuftig at designerne har vært forsiktige. Her er de synlige endringene små. Det er dessuten billigere for Nissan å gjøre det på den måten. Den japanske bilprodusenten brukte samme oppskrift da de kom med ny utgave av sin andre store firehjulstrekker, X-Trail.Til tross for at Qashqai +2 har vokst en del i forhold til originalen, føles den ikke veldig rommelig. For eksempel gav Subaru Forester,, en bedre romfølelse. Med bakovervendt barnesete installert ble det dårlig plass i forsetet.
Hvor er ryggesensorene?
Qashqai +2 har blitt en relativt stor bil som tar en del plass i parkeringshus. Vår bil var utstyrt med ryggekamera. Ideen er god, men i møkkete vintervær fungerte dette dårlig. Vi måtte stadig vekk vaske linsen for at vi skulle se noe som helst. Vanlige ryggesensorer ville gjort en mye bedre jobb, men kombinasjonen kamera og sensorer får du ikke.
Bakerste rad bare til nødbruk
Du sitter godt i Qashqai +2, både fremme og i baksetet. De to ekstrasetene er imidlertid på ingen måte noen fullverdige seter. De er bare til nødbruk. I beste fall kan noen unger ta plass noen kilometer, men det er alt.Fordelen med Qashqai er at du sitter høyt og har godt utsyn over trafikken. Ulempen er først og fremst en høy lasteterskel.Vi likte navigasjonsanlegget i bilen vi kjørte. I tillegg til å være meget brukervennlig, er skjermen plassert så høyt at det ikke går ut over trafikksikkerheten. Lett å brke var det også.I daglig drift er bilen forhjulsdrevet. Når behovet oppstår, får du også drift på bakhjulene. I mellom forsetene har du et hjul hvor du kan låse driften i 4x4-modus. I det daglige er det greiest å velge automat-modus.
Motor og automat passer perfekt, men utslippet er stort
Motoren på 150 hester kler bilen meget bra. Det samme gjør automatkassen, som girer mykt og behagelig, på rett tidspunkt. Det er bare så synd automat koster deg over 50.000 kroner ekstra i forhold til manuelt gir. Kjedelig er det også at forbruket og utslippet er høyt. Snittforbruket oppgis til 0,79 liter på mila, mens utslippet er på hele 209 gram CO2 per kilometer. Velger du den minste diesel-motoren med manuell kasse slipper du unna med et utslipp på 149 gram.
Uslåelig kombinasjon
Er du på jakt etter en stor familiebil med firehjulstrekk, automat og diesel til under 500.000 kroner, er det langt mellom alternativene. Du kan velge Nissans egen X-trail, Chevrolet Captiva, Opel Antara eller VW Tiguan. Er kravet syv seter, finnes det ingen andre valg enn Qashqai.Alt i alt skjønner vi at Qashqai er en bil som appellerer til mange. Det er en flott, moderne bil med god plass. Kombinasjonen firehjulstrekk, automat, diesel og 7 seter er uslåelig, men prisen er dessverre stiv.
Nissan Qashqai + 2, TeknaNissan Qashqai + 2, Tekna
Motor Motor Â4 syl.4 syl.
SlagvolumSlagvolum19951995
EffektEffekt150 hk/4000150 hk/4000
DreiemomentDreiemoment320 Nm/2000320 Nm/2000
ToppfartToppfart183183
0-100 km/t0-100 km/t12,412,4
GirkasseGirkasseAutomatAutomat
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt16661666
CO2 (g/km)CO2 (g/km)209209
Pris fraPris fra272.800272.800
Pris testbilPris testbil490.700 490.700

Motor