+ mer

Audi-en som vil være SUV

Audi A4 Allroad ypper med storebror A6 Allroad og fetter Q5.

Om kort tid ruller Audi A4 Allroad ut på det norske markedet. Vi har vært så heldige å få kjøre bilen på norske og svenske veier i forkant av lanseringen. La oss slå det fast først som sist; nye Audi A4 Allroad er en utmerket bil som passer perfekt inn i den store Audi-familien. Man har "pimpet" opp en vanlig A4 med høyere bakkeklaring, montert beskyttelsesplater foran, bak og rundt hjulene, samt økt prisen med rundt 30.000 kroner.

Starter under 500.000
Importøren har nok bestrebet seg for å få prisen på innstegsmodellen under 500.000 kroner. For 495.800 blanke kroner får du en relativt ribbet to-liters utgave på 170 dieselhester. "Fra-bilen" finnes imidlertid ikke. Bilen vi kjørte var spekket med ekstrautstyr for nesten 140.000 kroner. Mye av dette er absolutte nødvendigheter som cruise-kontroll (3.400 kroner), parkeringssensorer bak (5.000 kroner) og xenon-lys (10.000 kroner).
Imponerte
Audi-en imponerte på veien. Vi kjørte bilen på alt fra rette motorveier til svingete grusveier. Den satt som støpt på alle typer underlag. Allroad-en er hevet med fire centimeter i forhold til en ordinær A4 Avant, uten at det økte tyngdepunktet gjør bilen dårligere. Audi har kompensert ved å gjøre sporvidden med et par centimeter. Det ser ut til å ha gjort underverker. Bakkeklaringen er bare to centimeter dårligere enn i Q5. For øvrig er Audi A4 Allroad utstyrt med et ESP-system med eget offroad-modus, hvor terskelen for å gripe inn avhenger av hvilket underlag du kjører på.
2 x diesel, 1 x bensin
I første omgang kommer A4 Allroad med tre ulike motoralternativer; to diesel og én bensin. Du har valget mellom to-literen vi kjørte på 170 hester, som vi kjørte, samt råskinnet på tre liter og 240 hestekrefter. Vil du ha bensin, må du "ta til takke med" en to-liter på 211 hester. De sterkeste maskinene kommer i første omgang med Audis automatkasse S-tronic, mens 170-hesteren bare fås med manuell kasse.Til høsten kommer en liten diesel-motor på 143 hester på programmet. Vi tror ikke dette blir noen hit på norske veier, ene og alene fordi prisforskjellen opp til 170-hesteren er for liten. 30.000 kroner er som en pølse i slaktetiden for en Audi-kunde som legger på ekstrautstyr for minst 100.000 kroner når han kjøper bil.
Svakhet I
Det er vanskelig å finne svakheter ved A4 Allroad, i alle fall når man bare har kjørt bilen rundt 50 mil. For oss som ikke kjører Audi til daglig, virker multimedie-systemet (MMI) lite intuitivt i forhold til mange av konkurrentene. Systemet kan imildertid stemmestyres. Det er en nødvendighet hvis man er alene i bilen.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Svakhet II
Vi kunne også ha tenkt oss litt mindre støy i bilen. Da tenker vi på hjulstøy. Dekkutrustningen må ta mye av skylden for det. 245/45 Pirelli-dekk på 18-tommers hjul ser tøft ut, men skaper unødvendig mye rumling. At dette var årets første kjøretur på sommerdekk kan være en medvirkende årsak til at støyfølelsen ble så fremtredende.
Smått, men godt
Er du ute etter en rommelig familiebil, bør du nok vurdere andre alternativer. A4 er fortsatt ingen stor bil. Bagasjerommet er ikke spesielt imponerende og baksetepassasjerer skal ikke ha veldig lange bein før de stanger knærne inn i forsetene. I forsetene sitter du imidlertid som en konge. Vår bil var utstyrt med sportseter i skinn hvor det ikke var noe problem å finne seg godt til rette.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vil stjele fra Q5
A4 Allroad vil nok stjele kunder fra øvrige Audi-modeller. Det vil selvfølgelig gå hardest ut over den ordinære A4-en. Et pristillegg på bare 30.000 kroner lar høre av seg. Audi-importøren tror også at en del som har vurdert SUV-en Q5, vil velge nykommeren. Ikke minst skyldes det den lange leveringstiden på fetteren. Bestiller du en Q5 i dag, får du trolig ikke bilen før tidligst i november. Storebror A6 Allroad vil trolig selge omtrent som før. Noen direkte konkurrent til A4 Allroad blir den ikke, i alle fall ikke for de billigste utgavene.Audi-importøren Harald A. Møller tror det blir solgt 500 A4 Allroad i 2009. Det anslås at rundt 80 prosent av disse vil være utstyrt med to-literen på 170 hester. Det bør være et realistisk salgsmål i et land hvor vi elsker Audi, stasjonsvogner og høye firehjulstrekkere.
Anbefales
Alt i alt synes vi A4 Allroad er en tøff bil som vil treffe mange norske hjerter. Bilen ligger som klistret på veien og bør være interessant for de fleste, enten de ferdes i Bogstadveien, "huttiheiti, i "dalstroka innafor" eller over hovedstadens mange brøytekanter. Om den er for dyr, vil salgstallene vise. Vi har ingen problemer med å anbefale bilen.(Du finner flere bilder under faktarammen)
Audi A4 AllroadAudi A4 Allroad
Motor Motor4 syl.4 syl.
SlagvolumSlagvolum19681968
EffektEffekt170 hk170 hk
Dreiemom.Dreiemom.350 Nm/1750-2500350 Nm/1750-2500
ToppfartToppfart213213
0-100 km/t0-100 km/t8,98,9
GirkasseGirkasse6 trinn manuell6 trinn manuell
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt16301630
CO2 (g/km)CO2 (g/km)169169
Pris fraPris fra495.800495.800
Pris testbilPris testbil643.930 643.930

Motor