+ mer

BMW med luksus på aller øverste hylle

Denne BMWen er fullstappet av leketøy, høyoppløste duppeditter, ekstrem kjørekomfort og et utseende det oser direktør av.

Publisert 8. april 2009 kl. 12.17
Oppdatert 15. des. 2013 klokken 16.11
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 681 ord
La meg bare ha det sagt: Jeg elsker BMW 7-serie, og jeg er kanskje en av de aller få som også likte designen på siste generasjon 7-er. Skal du kjøre en direktør-bil, finner du trolig ikke noe mer passende enn en 7-serie fra BMW. Bilene er laget for å ligge godt over 180 km/t på Autobahn, mellom tyske storbyer, med korpulente toppsjefer bak rattet. I Tyskland flyr man ikke innlands, man kjører. Det er trolig derfor BMW 7-serie og Mercedes S-klasse har blitt så store suksesser i Tyskland. De er perfekte til sitt hjemmemarked.The Bangle-butt. Christopher Edward Bangle, bedre kjent som Chris Bangle, er en amerikansk bildesigner som i sin tid hos BMW har revolusjonert utseendet til merket. Bilene som tidligere hadde et sikkert, men kjedelig utseende, endte opp slik vi nå kjenner BMW Z4, BMW X6, BMW M6 og aller først, forrige generasjon 7-serie. Den var HATET for sitt utseende. Spesielt var det Bangle-rumpa, den karakteristiske rompa som har prydet modellene fra BMW de seneste årene. Chris Bangle er nå ute av BMW-systemet, og merket har allerede ristet av seg litt av hans karakteristiske utseende. Rompa er der, men den er tonet ned. Chris Bangle har revolusjonert BMWs utseende, og kritikken er ganske så ubegrunnet.Jeg møtte min første BMW 730d i Sør-Frankrike i 2005. På franske motorveier var jeg ved flere tilfeller passasjer med en vill finne bak rattet. Bilen svevde på veien, jeg satt som en konge i baksetet og følte meg sikker som aldri før - selv om han kjørte i finsk hastighet. BMW 7-serie er for meg noe av det mest perfekte i bilverden, for de er så unødvendig gjennomarbeidet. Alt er bedre enn det behøver å være.Som i S-klasse, har du alt du kan forestille deg i 7-serie. Verdens mest komfortable seter, et kjølig og elegant dashbord. Så mange knapper at du trolig ikke vet helt hva alle gjør, selv etter å ha eid bilen i flere måneder. BMW 7-serie er en bil for gutter, som BMW ofte er (ok, kanskje ikke 1-serie da).Bak rattet (for første gang i forsetet), var opplevelsen som ventet. Du har en tilsvarende kjørefølelse som i S-klasse, komfortabel og ustressende. Det er bevist at førere i en S-klasse har flere slag lavere puls enn førere i vanlige biler, og min empiriske undersøkelse (av meg selv), tilsier at det samme stemmer i 7-serie.Men så er det nå sånn med store (feite?), tyske biler. De har gjerne bakhjulsstrekk, og veier gjerne mer enn de selv har godt av. 7-serie på norsk vinterføre blir en uheldig arena for den flotte bilen. Dessverre viste ikke vår testmodell seg fra sin beste side på dårligst tenkelig, norsk føre. Bilen slet med selv de mest slake bakkene, noe som er naturlig for en stor og tung direktørbil. Dessverre er markedet for store direktørbiler også dekket av store SUVer (eksempelvis BMWs egen x5), som uten problem forserer slike forhold.Vi skulle gjerne sett på andre utgaver enn 730d, men hvorfor? Med det norske avgiftssystemet (som straffer oss knallhardt for CO2, vekt og hestekrefter), og en finanskrise, så er det like greit at vi kun har kjørt 730d. Det er også en annen årsak: motoren er helt fantastisk. 3-literen yter 245 hestekrefter og hele 540 Nm (!), noe som sender den 2 tonn tunge bilen fra null til hundre på 7,2 sekunder og har en toppfart på 245 km/t. Dieselen er av common-rail-type og har naturligvis turbo.Bilen kommer med alt tenkelig og utenkelig av leker og utstyr, men det er egentlig ikke det som gjorde at vi elsket vår tid bak rattet på vår testmodell. Det var den sterke motoren, det hevete selvbildet man får av å sitte bak rattet på bilen, den usedvanlig behagelige kjørefølelsen og den gjennomført høye kvaliteten på alle deler.BMW 7-serie kommer i fire andre utgaver: 740i (og Li), og 750i (og Li). Li er limosine-utgaver. Den starter på 1,05 millioner kroner og går helt opp til 1,65 millioner kroner, for de litt mer bemidlede.Her kan du lese vår test av , og vår test av . Begge er naturlige konkurrenter av BMW 730d.