+ mer

Gjerrig storbil til 350.000

Med Volkswagen Passat Bluemotion kan du kjøre strekningen Oslo-Tromsø uten å måtte fylle tanken.

Volkswagen har fornyet sin miljøbil Passat Bluemotion. Den viktigste nyheten er at bilen nå kommer med moderne common rail-dieselmotor. Det betyr først og fremst at støynivået er redusert betydelig i forhold til forgjengeren.Videre har VW presset ut fem ekstra hester fra motoren, hvor volumet er økt fra 1,9 til 2,0 liter, noe som betyr at man nå har 110 hester i stallen. Til tross for bedre ytelse, er både forbruk og utslipp redusert i forhold til forgjengeren. Utslippet er helt nede i 129 gram per kilometer, mot 137 gram for forgjengeren og 146 gram i den ordinære to-literen med like mange hestekrefter.

Ingen sinke
Passaten er på ingen måte overmotorisert, men det er heller ikke poenget med Bluemotion-modellene. Mange vil nok bli overrasket over hvor sprek den miljøvennlige bilen faktisk er. I de fleste situasjoner har bilen krefter nok. Ellers får du gå for 140 hesteren med helt andre utslipps- og prisnivåer.
Farvel Statoil, farvel Esso, farvel Uno-X, farvel YX, farvel Shell!
Det er ikke noe problem å kjøre bilen på under halvliteren på mila. Vår ferske pressebil hadde snaue 3.000 kilometer på telleren da vi leverte den tilbake. Snittforbruket siden den rullet ut fra fabrikken hadde vært på 0,53 liter på mila. Fabrikken oppgir et blandet forbruk på 0,49 liter på mila, mens du på landeveien skal komme ned mot 0,4. Det er imponerende for en så stor bil. Med en stor diesel-tank på 70 liter har du en teoretisk rekkevidde på hele 170 mil! Det betyr at du kan kjøre Oslo-Tromsø, pluss noen ekstra mil. Da er det ikke rart at mange bensinstasjoner må legge ned.
Du får hjelp med giringen
Bluemotion leveres (selvfølgelig) bare med manuell girkasse. Automat innebærer (i nesten alle tilfeller) høyere forbruk og utslipp, noe som ikke er forenelig med en miljøbil. Girkassen har fem trinn. Et sjette trinn er helt overflødig. En girindikator hjelper deg å velge optimalt trinn. Det er fullt mulig å kjøre bilen på turtall ned mot 1.200 omdreininger, uten at det føles som om du piner bilen til døde.
Slik har de gjort det
Det er gjort flere endringer på Bluemotion-utgaven i forhold til standardversjonen som gjør bilen renere. Et såkalt Start-Stopp-system er spesielt effektivt ved mye bykjøring, og sørger for en drivstoffbesparelse på 0,2 liter per 100 kilometer. Systemet stanser motoren så snart føreren bremser opp, for eksempel for rødt lys. Så snart clutchen tråkkes inn og bilen settes i fri, stopper motoren. Når clutchen deretter trykkes inn igjen, starter motoren lynraskt opp igjen. Kjøringen fortsetter dermed som normalt.BlueMotion-utgaven har dessuten fått tomgangsturtallet redusert, samtidig som 3., 4. og 5. gir har fått høyere utveksling. Senking både foran og bak gir bilen mindre luftmotstand, samtidig som spesielle dekk sørger for mindre rullemotstand.Har du trengt å bruke bilen som trekkvogn bør du være oppmerksom på at Bluemotion-utgavene bare tillater en hengervekt på 1.200 kilo. Det er 300 kilo mindre enn i normal-utgaven, som koster rundt 7.000 kroner mer.
Fortsatt den ultimate familiebil
omtalt VW Passat som den ultimate familiebil. Det er den fortsatt. Du får fortsatt et klasseledende bagasjerom, svært behagelige seter, god plass i baksetet og relativt mye utstyr, i alle fall i Highline-utgaven vi kjørte.Passat i 2009-drakt er nesten identisk med 2008-modellen. Den viktigste innvendige endringen er at man nå har fått et nytt, mer moderne instrumentpanel, for øvrig det samme man finner i Passat CC og Golf. Det blå instrumentlyset er en saga blott.
Billig og bra
Listeprisen på Passat Bluemotion med høyeste utstyrsnivå ligger på rundt 337.000 kroner. Vår bil hadde nødvendig ekstrautstyr som bi xenon-lykter, parkeringssensorer osv for snaue 30.000 kroner i tillegg. For 365.000 kroner får du en komplett familiebil med lave utslipp og lavt forbruk.Mange bilmerker har ulike miljøalternativer i modellrekkene sine. Eksempler er Fords Econetic-utgaver , Volvos DRIVe og Opel ecoFLEX. Dette er biler som er som skreddersydd for det norske avgiftssystemet, hvor lave utslipp premieres av myndighetene.Den viktigste konkurrenten for VW Passat Bluemotion er Ford Mondeo Econetic, med fem ekstra hester, 10 gram høyere utslipp og omtrent samme pris og størrelse. Vi har tidligere latt oss imponere av kjøreegenskapene til Ford-en. Begge anbefales, så her er det smak og behag som vil avgjøre.
Mye for pengene
Alt i alt får du mye for pengene dersom du velger Passat Bluemotion.
VW Passat Bluemotion HighlineVW Passat Bluemotion Highline
Motor Motor4 syl.4 syl.
SlagvolumSlagvolum19681968
EffektEffekt110 hk/4200110 hk/4200
DreiemomentDreiemoment250 Nm/1500-2500250 Nm/1500-2500
ToppfartToppfart196196
0-100 km/t0-100 km/t11,911,9
GirkasseGirkasse5 trinn manuell5 trinn manuell
DrivhjulDrivhjulFremmeFremme
VektVekt14681468
CO2 (g/km)CO2 (g/km)129129
Pris fraPris fra336.920336.920
Pris testbilPris testbil364.670 364.670

Motor