+ mer

Nyhet er ikke nyhet

Bilprodusentene står i kø for å lansere miljøvennlige stop & start-system, men dette er ikke noen nyvinning.

Fokuset på økonomisk kjøring var tidlig på plass. Det innovative stop & start-systemet ble tatt i bruk allerede på 1980-tallet, hevder bilimportøren Harald A. Møller AS i en melding.Tilbake i 1980 var biler med dieselmotor i Norge ikke særlig i skuddet. I motsetning til dagens 70 prosent dieselandel ble kun fem prosent av alle nye personbiler den gang levert med dieselmotor. Galopperende bensinpriser åpnet imidlertid for nye alternativer. Volkswagen- og Audi-fabrikken introduserte derfor energisparende Formel E (E=energisparende) modeller. Det innovative stop & start-systemet i bilene innebar at motoren ble slått automatisk av ved for eksempel rødt lys.I tillegg medvirket lavere luftmoststand, optimerte girkasser, giranviser og forbruksmåler til å redusere forbruket med til sammen 18-25 prosent. Instrumenter som varslet om blant annet drivstofforbruk bidro til en bevisst holdning fra personen bak rattet om hva som skulle til for å kjøre økonomisk. Volkswagen Passat, Audi 80 og Audi 100 var de første modellene som ble levert med stop & start-systemet.Norge var det første eksportmarkedet i verden hvor fabrikken introduserte Formel E. Bakgrunnen var at få land i Europa hadde så store kjørelengder, og så kostbare biler og drivstoff. Kanskje var det også medvirkende at lederen av elektronikkavdelingen ved Audi-fabrikken, Dr. ing Ernst Olav Pagel, selv kom fra Sarpsborg. Pagel var mannen bak stop & start-systemet i Formel E-modellen, og bilene hadde gjennomgått et stort antall startforsøk og tester på norske vinterveier i Finnmark og Røros.Det viste seg at kundene på begynnelsen av 80-tallet ikke var særlig opptatt av utslipp, men mest av besparelsen på grunn av lavere forbruk. Denne tok det dessverre for lang tid å merke på lommeboken. Etter noen år var etterspørselen så liten at Formel E-modellene ble strøket av programmet. Skal det lønne seg, må det lønne seg fra dag én. Dette ivaretar dagens avgiftssystem.

Motor