+ mer

Derfor elsker vi familiebilene

"Folkebærerne" er biler man kjøper fordi man må, ikke fordi man vil. Vi har testet to vi mener du også bør ønske deg - og pengene avgjør MYE.

Nå er det på høy tid at MPVene (multi purpose vehicle) eller de litt høyere stasjonsvognene får et godt norsk navn. Det finnes en hel klasse biler, de fleste er syv-setere, som på engelsk kalles "people carriers". På norsk har vi ikke et ord som beskriver disse, og derfor lager jeg ett nå: "Folkebærere".En folkebærer er en slags stasjonsvogn med forhøyet tak og har ofte en løsning med syv seter. På tross av setetallet, kan du kjøre den med vanlig sertifikat. De fleste merker lager en utgave av disse, og HegnarOnline har normalt ikke testet disse bilene. De virker så kjedelige og sedate. Hva er poenget? Vel. Jeg fikk i fjor høst den glede av å kjøre en 2008 Toyota Verso i crika 30 minutter, og etter jeg gikk ut av bilen, ville jeg øyeblikkelig stifte familie.I og med at jeg fortsatt er singel, har jeg lånt mine søstres familier for å teste ut en Volkswagen Touran BlueMotion og en Mazda 5. Og begge bilene var stor positive overraskelser.Madza 5 kommer i syv-seter oppsett helt fra billigste modell (284.000 kroner), mens Touran kun kommer med syv seter fra 303.000 kroner og oppover. Vår testutgave av Touran, BlueMotion-utgaven koster 303.500 kroner og har syv seter. Begge bilenes syv-seterløsninger fungerte upåklagelig, og var lett håndterlig. Her er det meget gjennomtenkte løsninger, og ingen av bilene har problemer som bør hindre noen fra å kjøpe bilen av noen grunn.Når du har en familie med to eller flere barn, så er kostnaden på bil og forbruk meget viktig. Her er alt fokuset lagt på å produsere biler som er så lette som mulig, mens de samtidig er sikre og forbruker en fornuftig mengde bensin. Begge bilene kommer med manuelt gir i alle utgaver, da tradisjonelle automatgir øker omtrent 0,1 liter per mil i forbruk.

På veien
Bilene var bråkete, det er ingen tvil om dette. Vår redaksjon er så heldig at vi vet hvilken kjørekomfort vi går glipp av (les: BMW 7-serie og Mercedes S-klasse), og dessverre kjørte vi begge bilene på vinterdekk, noe som øker dekkstøy. Støyen var noe mindre i Touranen, og det var helt uproblematisk å holde en samtale med mine nieser som satt i de to bakerste setene. Igjen er det lite som skiller bilene når det kommer til støy.
Barna elsker dem
Fedre hater MPVene, mens barna elsker dem. Bilene er selve symbolet på at din ungdomstid som mann er over, og begge bilene er helt klart anonyme menneskebærere. Du er ikke lenger fører av bilen, du er en bussjåfør som eskorterer ditt avkom mellom fotballtreninger, skolen og hjemmet. Men du kjøper ikke bilen for deg. Du kjøper den fordi den er stor, praktisk og barna liker dem. De sitter høyt og får med seg alt som skjer. Og alle som har kjørt med bilen full av unger (takket være to søstre, har jeg også gjort det), vet at ro og fred i en bil er minst like viktig som motorkraft og handling.Problemene med MPV er åpenbare selv ved en overfladisk titt - vekten. Bilene har høyt tyngdepunkt, og her er det nesten strippet for kjøreegenskaper. Bilene er ikke spesielt morsomme på veien, og dette må du bare leve med. Ønsker du bagasjeplass, men samtidig en tredje seterad, så må du leve med følelsen av elg-test i ny og ne.
Penger avgjør
Valget er egentlig ganske lett mellom disse to bilene. Mazda 5 koster betydelig mindre med tilsvarende utstyr, har mulighet for elektriske dører (en utrolig unødvendig, men fantastisk gadget på bilen), er mer lettkjørt og du kommer trolig til å stort sett aldri ha bilen på verkstedet (Mazda er kjent for meget solide biler). Touranen er uansett heller ikke et dårlig valg. HegnarOnline kommer tilbake med test av Toyota Verso innen få dager.Prøv begge bilene, kan du leve med å ha en Mazda, er det EKSTREMT mye bil for pengene. Andre gode valg er Ford S-Max, Verso og C4 Picasso. Både Verso og Picasso kommer på HegnarOnline i ferske tester innen kort tid.

Motor