+ mer

Her lager Mercedes million-bilene

Men her får du en sniktitt på en av verdens mest eksklusive omvisninger - AMG-fabrikken i Tyskland.

Mercedes-AMG GmbH, bedre kjent som AMG, er Mercedes' selveide tuningselskap. AMG er med på utviklingen av de alle modellene helt fra første fase, og sluttresultatet er noe av det råeste på fire hjul. Spydspissene fra AMG-fabrikken er motorene. 63AMG og 65AMG er noe av det nærmeste du kommer sportsbil.I roadsteren SL65AMG, en bil som koster 3,3 millioner kroner, sitter verstingmotoren. SL65 har 1.000 Nm, et dreiemoment som er vanskelig å sette ord på. Når du sparker inn gassen, og aktiverer kickdown, så blir du kicked back i setet og bilen hyler som en formel-1bil. Håret reiser deg på armene dine, og du er bilhimmelen. Alt dette mens du sitter ekstremt komfortabelt i dype sportsseter med vinden i håret og med sedvanlig Mercedes-luksus.Glem Porsche og Ferrari. For å sitere Jeremy Clarkson da han kjørte en SL55 i 5 km/t og snekket med rolig stemme: "The Ferrari... could never do this".Ønsker du å se AMG-fabrikken på nært hold, holder det at du svir av 3,3 millioner kroner og anskaffer deg en SL65AMG. Det skal altså ikke mer til enn det for å få titte på en av verdens råeste fabrikker.

(Saken fortsetter under videoen)Her er det kun eliten av ingeniører og mekanikere som får jobbe. Bilene er utviklet i samarbeid med Mercedes fra dag en, men AMG bytter ut det meste til kundespesifikasjoner. Absolutt alt er mulig hos AMG.Vi får hører historier om sjeiker som vil ha samme farge på bilinteriøret som på badehåndklær, og på veggene ser vi hvor bilene skal ende opp: Østblokk-land og Saudi Arabia. Ingen til Norge. Ingen til Skandinavia.En mekaniker kommer kjørende inn med en racing-spekket SL65. Bilen har veltebur og ikke stort mer. Vår guide får æren av å trykke på gassen. Resultatet ser og hører du i videoen over.AMG bygger 20.000 motorer hvert år, og hver eneste motor bygges for hånd. Det som er spesielt med AMGs motorkonstruksjon er kombinasjonen av et slags samlebånd, ingeniørkunst og presisjon. Et komplisert datasystem sørger for at motorene settes samme nøyaktig likt hver gang, mens motorene fortsatt er bygget for hånd - med de åpenbare fordelene dette bringer med seg.Når en motor er klar for montering, får mekanikeren lov til å signere motoren, og det kan du som kunde lese på motorblokka. Du vil for alltid vite navnet på mannen som har bygget din motor.Hva er egentlig så bra med AMG? Vel. Jeg tror fascinasjonen kommer fra hvordan de klarer å kombinere ekstrem ytelse med ekstrem holdbarhet. Mens italienerne snakker om følelser, beregner tyskerne. Og de som bygger bilene behøver ikke snakke om følelser, når bilene vekker så mye følelser som disse AMGene gjør.Den overnevnte videoen avsluttes av en 65AMG motor som kjører på full guffe. Det er varme som får metallet til å lyse. Slik kjører AMG motoren i 10 dager når de testes - nonstop!

Motor