+ mer

Råskinn på norske veier

Autostrada Sport har tatt inn en 2008-modell Ferrari F430 Scuderia. Vi har kjørt den og anbefaler deg å gjøre det samme.

For et drøyt år siden lanserte Ferrari lettvektsversjonen av Ferrari F430 kalt Scuderia.Bilen er lettet ved utstrakt bruk av karbon og alcantara samt fjerning av utstyr, som skinn, matter og radio. Det gjør mye for designen innvendig.Helstøpte og dype karbonseter med firepunktsbelter bedre kjørestillingen og gjør innvendig design enda tøffere.

Bedre ytelser
Designen utvendig er endret for å gi bedre kjøling og økt marktrykk med større luftinntak og spoilere. Dessuten er hele baken endret med en større diffusor og kun to eksosrør høyt opp fra bakken.Karbon er også benyttet i motorrommet for å spare vekt, men det er endret motorstyring og flere hestekrefter som bidrar til de bedre ytelsene. Lyden er om mulig enda heftigere enn i den vanlige F430 med en blanding av klassisk V8-lyd i en sprø, lysere og mer intens variant.Ved hjelp av bilens Launch Control og nye F1 Superfast2 girkasse kuttes akselerasjonen fra 0-100 til under 3,6 sekunder mens toppfarten på 319 kilometer i timen burde holde for de fleste.På norske veier er det likevel styringen, veigrepet og bremsene som imponerer mest. Selv på kronglete landeveier merker du ved utgangen av hver sving at du har mer å gå på.
Leve livet
Ved ikke å være for offensiv når du stiller inn bilens stabilitetsprogram kan du da trykke gassen i bunn, merke en leken logring og kjenne akselerasjonen slite i kroppen uten å risikere livet.Understellet kan dessuten strammes opp ved hjelp av en knapp i midtkonsollen, men det bør forbeholdes bane- og annen ikke-norsk kjøring.Bilen sitter uansett som limt til underlaget.For tre millioner kroner kan du derfor spare penger, eliminere ventetiden og nyte livet allerede nå.Les mer om bilen i Finansavisens Motor-magasin lørdag 13. juni.

Motor