+ mer
Lexus IS F - Foto: Scanpix

Sporty Lexus i superbilklassen

Lexus er mest kjent for luksus og hybrid, men med IS-F tar de steget opp i superbilklassen.

Det hevete panseret, de store bremsene, brede hjulbuene, nye luftinntakene og to doble eksosrørene røper at IS-F er mer enn en vanlig Lexus.Det får du også bekreftet når du setter deg ned i de dype sportssetene, oppdager at midtsetet bak er borte, at pedalene er i metall med gummiknotter mens sportsrattet har girhendler bak.Når du så trykker inn startknappen og den store V8-motoren våkner til liv, aner du enda bedre hva du har i vente. Likevel kommer du til å bli overrasket.Ved normal kjøring er det nemlig bare det stive understellet som røper at dette er noe spesielt. Trykker du inn sportsknappen og benytter pedalene aktivt er det sjokket kommer.

Følsom
Gassresponsen blir lynrask og mer følsom enn i noen andre biler vi har kjørt. Rett før du passerer 4.000 omdreininger åpner det seg noen spjeld i inntaksmanifolden som sørger for mer luft inn og ikke minst mer lyd ut.Trykker du inn bremsene sørger de store ventilerte Brembo-bremsene for at du stopper. Den elektrohydrauliske styringen er også fint tilpasset bilen, som tåler mer.For første gang tillater nemlig Lexus at du skrur av stabilitetskontrollen VSC helt. Det betyr at du kan spinne og sladde så mye du vil, men på grunn av den kjappe gassresponsen og fine styringen kan det skje kontrollert.Ved heftig kjøring på svingete vei er bilen en nytelse å kjøre, akkurat som den er en nytelse hvis du cruiser av gårde på motorveien.Noen av materialene og utformingen av interiøret kunne vært bedre, men når det gjelder kjøreegenskaper må både BMW M3, Mercedes-Benz C63 AMG og Audi RS4 passe seg.

Motor