+ mer

Ingen vil ha Suzuki-biler

For noen år siden var Suzuki landets fjerde mest solgte bilmerke. Slik er det definitivt ikke lenger. Her er årsakene.

Publisert 9. juli 2009 kl. 08.58
Oppdatert 15. des. 2013 klokken 18.30
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 143 ord
Bilmerket Suzuki går mot det dårligste året siden salget startet i Norge, skriver DN. Hittil i år er det bare registrert 851 Suzuki- biler, noe som betyr at Suzuki havner på 18. plass på merkestatstikken. I 2006 lå Suzuki på fjerde plass, bak Toyota, Volkswagen og Volvo, med 6.882 biler. Bare i løpet av desember 2006 ble det solgt 1.148 Suzuki-biler, noe som ga en markedsandel på hele 10,4 prosent.Suzuki-importøren avdramatiserer årets salgstall.- Dette er ikke noe dramatisk for oss, sier daglig leder hos Rutebileiernes Standariserings as (RSA), Frank Dunvold.Tilbakegangen blir begrunnet med en vanskelig valutasituasjon og et generelt dårlig marked.- Vi selger biler med tap, og da er vi ikke spesielt aktive med å pushe ut mest mulig bil, forklarer Dunvold.Det er dessuten lenge siden Suzuki kom med en ny modell på det norske markedet, noe som garantert slår inn på salgsstatistikken.