Prøvekjørt: Porsche Cayenne diesel

Porsche Cayenne diesel er en fantastisk bil, men sliter med noen lik i lasten.

Porsche-salget stuper på verdensbasis. Blant modellene som er hardest rammet finner vi luksus-suv-en Cayenne, hvor nedturen har vært på over 40 prosent. "Vi har lyttet til kundene", er budskapet fra den tyske bilprodusenten nå.Det de har hørt er at Cayenne med sine store, kraftige bensinmotorer er noen av verdens mest politisk ukorrekte biler. Svaret er diesel.For første gang (i moderne tid) kommer Porsche med slike motorer, hentet fra Audi/VWs lager. Men er det nok til å få deg og meg til å endre oppfatning om bilen?

Det er da en diesel?
Porsche har gått aktivt frem for å ikke vise at den nye bilen er en diesel, da mange Porsche-kjøpere trolig ikke ville likt det. Porsche har valgt å sette samme eksosutløp (ekstrautstyr) som på Porsche Cayenne Turbo S, og dette blir litt for dumt. Vi så ikke ett diesel-kjennetegn på vår testbil, ikke ett. Det er først når du starter opp bilen at den avslører seg. Motorlyden er ok den, men det er ikke noe røft bensin-snerr som i Cayenne turbo i den.
Ekstrautstyr for over 400.000
Cayenne diesel starter på 990.000 kroner, noe som i utgangspunktet ikke er så verst. Vi har tidligere kjørt en Audi A4 Avant med samme fantastiske tre-liter til nesten samme pris. For å få prisen under én million er det meste av utstyret strippet bort. Når du forlater butikken er prisen en helt annen. Vår bil kostet 1.432.600 kroner. Det er nærmest en fornærmelse når Porsche tar seg betalt 4.500 kroner for det som er standard i nesten alle andre biler; cruisekontroll.Mye av det som finnes på listen over ekstrautstyr er nødvendigheter du må koste på seg, så som bi-xenon-lykter (16.000), skinninteriør (30.100) og navigasjonsanlegg (32.100 kroner). Vi kunne imidlertid klart oss uten Porsche-logo på hodestøtte til 2.100 kroner.
Cayenne har et imageproblem
Er det fornuftig å kjøpe en Cayenne? Sannsynligvis finnes det mange biler som er mer fornuftige, for eksempel Lexus' nye crossover 450h. Men det er ikke alltid like lett å bare la fornuften seire, i alle fall ikke når man skal kjøpe bil til over én million.Det er ikke mange biler som får så mange negative karakterstikker som Cayenne. I kåringer er den plassert på topp 10-listen over de styggeste bilene noen sinne. Det er ufortjent. Etter den siste faceliften synes vi bilen slett ikke ser verst ut.Bilen har et ekstremt imageproblem, og er meget tungsolgt i annenhåndsmarkedet. For øyeblikket finnes det 38 brukte Cayenne til salgs på Finn.no. Prisene svinger fra 450.000 til nesten 2,8 millioner kroner. Bilene med størst verditap er importert fra USA, hvor spesifikasjonene er annerledes enn her hjemme. Du kjenner dem igjen på veien ved at de har små "traktorskilt". Du kjøper ikke Cayenne først og fremst for annenhåndsverdien, men det er grunn til å tro at dieselutgaven vil holde seg adskillig bedre i pris enn bensinkollegene."Miljøsvin" er en karakterstikk mange vil bruke om Cayenne. Bensinutgavene slipper ut fra 329 til 361 gram per kilometer. Det er skyhøye tall. Den nye diesel-varianten slipper ut 244 gram, som er en revolusjon i Porsche-sammenheng.Samme dag vi hentet Cayenne-en kjørte vi Lexus' nye luksus-SUV R450h. Den er kjappere, nesten like luksuriøs, en halv million billigere og har et forbruk og utslipp andre bare kan drømme om (148 gram, 0,63 liter på mila). Men Porsche er nå en gang Porsche.Porsche har laget en hybrid-utgave av Cayenne også, som vil kunne bedre imaget når den kommer på markedet.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Det ER en fanastisk bil
Vi skjønner at mange i Oslos grisgrendte strøk, les Holmenkollåsen, har gått til anskaffelse av en Cayenne. Det er en fantastisk bra bil. Vi følte oss som konger de dagene vi kjørte Cayenne. Du sitter høyt hevet over almuen. Luksusfølelsen er til stede over alt i bilen. Materialkvaliteten ser ut til å være (og er) av ypperste merke. Det lukter luksus. Du sitter i svært komfortable skinnstoler med perfekt støtte. Alt virker logisk! Terningkast seks!(Artikkelen fortsetter under bildet)Cayenne er noe av det mest komplette vi har vært borte i når det gjelder en bil. Du får en sportslig familiebil med ypperlig fremkommelighet. Porsche-navnet forplikter selvfølgelig.Kjøreegenskapene er selvfølgelig helt i toppklasse. Vår bil var utstyrt med luftfjæring (30.900 kroner ekstra) hvor du kan velge mellom "komfort", "normal" eller "sport". Ved hjelp av knapper i midtkonsollen kan du dessuten heve og senke bilen som du vil. Terrengegenskapene skal være topp, men vi ville aldri i verden tatt bilen utenfor veien.21 tommers felger med 295/35-dekk er råtøft, men blir altfor stivt på dårlig underlag.(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kraft i overflod
Diesel-utgaven er imidlertid ikke supersprek. På sprintdistansen til 100 kilometer i timen blir den slått av mange mye billigere, men mye lettere, biler. 8,3 sekunder tar det. Toppfarten på 214 km/t skremmer heller ingen. Men bilen føles mye sprekere enn de nakne fakta skulle tilsi, noe som først og fremst skyldes det høye dreiemomentet. 550 Nm er tilgjengelig rundt et turtall på 2.000. Kreftene er rikelig fordelt over et stort turtallsregister, så her er det bare å gi gass og nyte følelsen. Glem heller ikke at dødvekten er på 2,2 tonn.Cayenne er noe av det ypperste du kan kjøre. Du må bare heve deg over dem som synes du er et miljøsvin og en "idiot".Diesel-utgaven er antakelig et mye bedre kjøp enn den billigste bensinutgaven. Vi har startet å spare!(Se flere bilder under faktarammen)
Porsche Cayenne dieselPorsche Cayenne diesel
Motor Motor6 syl.6 syl.
SlagvolumSlagvolum29672967
EffektEffekt240 hk/4000-4400240 hk/4000-4400
DreiemomentDreiemoment550 Nm/2000-2250550 Nm/2000-2250
ToppfartToppfart214214
0-100 km/t0-100 km/t8,38,3
GirkasseGirkasse6 trinn Tiptronic6 trinn Tiptronic
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt22402240
CO2 (g/km)CO2 (g/km)244244
Pris fraPris fra990.000990.000
Pris testbilPris testbil1.432.6001.432.600

Les også