+ mer

Smart minibil fra Toyota

Er Toyota IQ et smart bilkjøp?

Markedet for små bybiler har vært fullstendig dominert av Daimler-konsernets Smart og el-biler som Think og Buddy. Nå forsøker også japanske Toyota seg med sin IQ, verdens minste fireseter.Vi har prøvekjørt to av IQ-variantene. Det er viktig å velge "riktig" motor og girkasse. Først kjørte vi en én-liters bensinutgave på 68 hester med Multidrive trinnløs automatkasse. Her var det ikke mye sprut, men det er ikke noe problem å holde følge med trafikken under normale forhold. Vi ville ha gått for 1,4 literen med manuell kasse. Den var mye morsommere å kjøre og passer den lille bilen bedre.Den ser morsom ut også. Bilen er bare 2,985 m lang, 1,68 m bred og 1,5 m høy. Likevel skal den kunne frakte fire personer, for eksempel tre voksne og ett barn på en komfortabel måte på motorveien i hastigheter opp til 170 km/t.Kupeen i IQ er overraskende romslig på førerplass. Her får man ingen klaustrofobifølelse.IQ har enkelte særegenheter. For eksempel fant vi bare en måte å styre radioen på, ved hjelp av en bitteliten joystick på rattet.Baksetet har, overraskende nok, ISOFIX-feste til babysete. Vi fikk ikke testet ut om det faktisk var plass til dette, men vil gjerne ønske småbarnsforeldre lykke til med monteringen. Vi brukte baksetet som bagasjerom. Det som EGENTLIG er bagasjerom har plass til en Grandiosa eller to på høykant. Styr unna Full Pakke og Big One.(Artikkelen fortsetter under bildet)Topputgaven med den største motoren, som var vår favoritt, er blant annet utstyrt med både delskinn og navigasjonsanlegg.IQ er og blir en bybil. Dette er selvfølgelig ikke en bil som man "ragger" rundt på landsbygda med.iQ begynner på 155.000 kroner, mens utgaven vi likte best koster 211.000 kroner. Det er ikke direkte billig. Selv Toyotas egen (og større bil) Aygo koster betydelig mindre. Den har en startpris på under 120.000 kroner, men er ikke langt nær så kul som nykommeren. Hovedkonkurrenten Smart er også billigere, men har bare to seter.Toyota-ledelsen rapporterer om et IQ-salg som er bedre enn ventet. Kanskje kundene er ganske smarte? De får i alle fall en morsom bil.(Artikkelen fortsetter under bildet)Toyota-ingeniørene satte seg fore å skape mer plass for passasjerene i en liten og kompakt bil. De har benyttet seks innovative nye løsninger for å få til dette i nye iQ,

1) Ny differensial
En nyutviklet differensial gjør det mulig å bygge iQ med korte overheng, noe som gir 10 centimeter bedre plass innvendig. Motorrommet kan gjøres mer kompakt, forhjulene kan plasseres helt fram i hjørnene og passasjerplassen kan økes.
2) Drivstofftanken er plassert under gulvet
Plasseringen av drivstofftanken har gjort det mulig å lage et kort overheng også bak, slik at bilens totallengde kan reduseres.
3) Mindre klimaanlegg
Varme-/klimaanlegget er redusert i størrelse uten at dette går utover ytelsen. Ddet asymmetriske dashbordet kan beveges framover for å gi bedre plass i kupeen.
4) Asymmetrisk dashbord
iQs innovative dashbord ble laget for å åpne opp passasjerplassen foran. "Skyv framover"-strukturen på dashbordet gir tilstrekkelig plass for forsetepassasjeren også når setet er i fremre posisjon,
5) Ny tannstang-plassering
Toyota har tatt i bruk en senterplassert tannstangstyring plassert høyere opp i motorrommet. Denne løsningen gir sammen med motor og differensial muligheter for bilens korte overheng.
6) Slanke seter
De slanke setene i iQ frigjør fire centimeter.
Toyota iQToyota iQ
Motor Motor4 syl.4 syl.
SlagvolumSlagvolum13641364
EffektEffekt90 hk/340090 hk/3400
DreiemomentDreiemoment190 Nm/1800-3200190 Nm/1800-3200
ToppfartToppfart170170
0-100 km/t0-100 km/t11,811,8
GirkasseGirkasse6 trinns manuell6 trinns manuell
DrivhjulDrivhjulFremmeFremme
VektVekt945945
CO2 (g/km)CO2 (g/km)104104
Pris fraPris fra154.900154.900
Pris testbilPris testbil211.200211.200

Motor
Les også