+ mer

En overraskende herlig cruisebil

Nye Lexus IS C kan ha blitt det naturlige valget hvis du vil ha både baksete og kabriolet.

Lexus IS C, C for cabriolet, klarte i løpet av en uke å gå fra å være en relativt uinteressant bil for oss i redaksjonen, til å være et naturlig valg for kabriolet med baksete.Klikk på bildene for store utgaverFoto: C kunne også stått for Comfort. IS C er trolig den aller mest komfortable bilen HegnarOnline har testet de siste årene. Den har bedre seter enn Volvo XC70 (som selv har bedre seter enn en sofa), motoren og oppsettet fordeler musklene jevnt over - du vil ALDRI føle irriterende rykk og napp i denne cruisebilen.Det er heller ikke overskuddskraft i Lexus IS C, men så er det heller ikke det Lexus forsøker å by på. Lexus er historisk sett et merke laget for det amerikanske markedet, og har vært en del av markedet siden 80-tallet. En periode på 90-tallet var Lexus det aller heteste i USA, og med miljøfokuset er de igjen på topp. Bilen er da akkurat passe daff og akkurat passe sprek.IS 250 har en 2,5 liter V6er under panseret. Den yter 208 hester og 252 Nm, noe i det lavere sjiktet med tanke på at bilen veier 1,7 tonn. Toppfarten er 210 km/t, og bilen gjør av null til hundre på 9 sekunder.IS C er bygget på en tradisjonell Lexus IS 250, og er en slags revolusjon med tanke på de utgåtte SC-modellene. På under 20 sekunder går IS C fra coupe til toppløs, over 5 sekunder raskere enn en SC. Stereoanlegget kan, for et tillegg i pris, bli levert av Mark Levins. Dette systemet justerer volumet med hastighet, og justerer equalizeren for å kompensere for tapet av bass i en toppløs bil.
Merket
Lexus har med alt miljøfokus fått et kraftig løft, i likhet med Toyota, og merket blir nå assosiert med miljø. Dette gjelder både bilene som er hybrid-utgaver og helt normale bensinbiler. I det vi skulle ta bilde av Lexus IS C, kom det en eldre mann forbi. Han hadde vært ute med båten etter en runde golf. Han brukte seilesko uten sokker. Han likte det han så parkert på bryggekanten.- Dette var en flott bil du. Er det en sånn hybrid?Dette er det Lexus nå utstråler. Og ikke uten grunn. Lexus RX450h, og 400h før den, har vært en formiddabel suksess for merket. Bilen, som er helt i toppsjiktet når det kommer til pris, er ofte å se på norske veier og parkeringsplasser. Miljøfokuset gjør at den ikke utstråler samme miljøfientlige holdninger som andre SUVer. I tillegg er nye 450h en utrolig bra bil.
Prøv den
Men bør du virkelig kjøpe en kabriolet i Norge? Ja, om det er en Lexus IS C. Denne bilen kan både kalles praktisk og Norge-vennlig. Den har helt grei bagasjeplass, selv med taket nede. Den har fire seter med god plass - både fremme og bak. Og sist, men også viktigst; den har et normalt tak på kalde vinterdager.Lexusen er full av luksus, med det meste av elektroniske leketøy, noe som naturlig nok presser opp prisen. For executive-utgaven må kjøperen ut med 725.000 kroner, mens luxury-pakken koster 770.000 kroner.Er du på jakt etter en bil utenom det vanlige, men krever Toyota-kvalitet og vind i håret? Prøvekjør en IS C - du kommer ikke til å angre. Da dette er en ny og litt ukjent modell, kommer du trolig ikke til å møte så alt for mange av dem på veien. Den er på så måte en slags
skjult juvel.
Motor