President Barack Obama vil ha en million elektriske biler på amerikanske veier innen år 2015. Bikkjeslagsmålet om det som kan bli et stort nytt marked, er allerede i gang.Japanske Nissan og amerikanernes eget Tesla er blant selskapene som kniver om å dominere utviklingen av neste generasjon elbiler. Nissan tror konsernets helelektriske modell Leaf kan komme til å selge bedre enn hybridbiler som Toyotas Prius.Hybridbiler bruker både forbrenningsmotor og elektrisk motor som kraftkilder. Slike kjøretøyer står i dag for rundt 2 prosent av det globale bilsalget, mens Nissan venter at elektriske biler skal få en markedsandel på 10 prosent i løpet av perioden 2016-2020.
SvimlendeKontaktvansker
- Man kan bli svimmel av å tenke på mulighetene, men også på hvor komplisert dette er, mener den amerikanske fagmannen Bill Nicholson. Han tror de store energiprodusentene vil være tilbakeholdne med å bygge ladestasjoner for elektriske biler.Disse selskapene vil snarere nøye seg med å levere selve energien. Samtidig vil giganter på IT-siden som for eksempel IBM stå sentralt i utviklingen av standardiserte ladestasjoner, sier Nicholson til nyhetsbyrået Reuters.Elektriske biler er miljøvennlige, stillegående og etter mange brukeres mening behagelige å kjøre. Men dette er neppe nok til å sikre dem et avgjørende gjennombrudd: De må også ha driftsøkonomien på sin side.Den greieste måten å lade en elbil på, er i dag å sette støpselet i en kontakt i garasjen om kvelden. Men problemet er at i en amerikansk storby som San Francisco, står mindre en halvparten av alle biler i garasje natten over - 51 prosent parkeres ved en fortauskant.Situasjonen kan endre seg betraktelig, hvis gjennomsnittstiden for opplading av en elbil går ned fra flere timer til mellom 10 og 45 minutter, slik fagfolk venter. Det vil gjøre det lettere å kjøre lengre strekninger med de elektriske bilene.Og de 10 til 45 minuttene med «dødtid» for sjåfør og passasjerer, kan bli lønnsomme for bedrifter med lading av elbiler som tilleggstjeneste. En av Hamburgerkjeden McDonald's restauranter i USA har allerede lagt inn bestilling på ladeutstyr. (©NTB)