+ mer

Gummi, gjørme og svette

Vi har kjørt det nærmeste man kommer monstertruck på norske veier. Vi var helt på grensa. Og vi elsket det.

HegnarOnline har de siste to årene kjørt omtrent 100 forskjellige bil-modeller. Vi i redaksjonen har et par interne regler for hvordan vi forholder oss til biler, og i hvor stor grad vi lar personlige preferanser spille inn. Det aller viktigste når man skal omtale en bil, er å ha egne fordommer og preferanser stå i veien for det redaksjonelle innholdet.Så satt vi oss bak rattet på en Arctic Truck-modifisert Toyota Hilux, og glemte alt det. Vi elsket den selv før vi vred om nøkkelen.Klikk på foto for store og gjørmete bilder

Spol tiden tilbake til 1985, og første gangen vi så Tilbake til fremtiden. Mens de fleste ble fan av en meget spesiell bil ved navn Delorean (det var jo tross alt en tidsmaskin), var det en Toyota Hilux som fanget vår interesse. Om du ikke husker bilen -Siden den dagen i 1985, har det vært en bil som stod ut fra alle de andre. En Hilux - med ekstra store hjul. Møt Arctic Trucks-folka. Gutta fra Island som har levert bilen som kjørte Top Gear til Nordpolen, og som har eksportert Islandsk bilkultur verden rundt.Se hele videoen om Top Gear-bilen på Nordpolen her:De setter ikke bare store hjul på din Toyota - de bygger om bilen nesten fra grunnen, og det du sitter igjen med er en kjøremaskin av en annen verden - både på vei og i skogen.
På vei
Det aller første man tenker på når man ser en Hilux, er "elgtest". Det er greit å få det ut av veien; En Arctic Trucks-modifisert Hilux vil ikke velte ved en unnamanøver i høy hastighet. Brede og gode dekk er hovedårsaken til at dette ikke skjer. Bilen føles faktisk uventet lik en vanlig personbil på veien, med noen unntak.Det kanskje mest åpenbare, er at du sitter omtrent en meter høyere enn alle andre. Du ser ned på gutta i sportsbilene, bort på gutta i lastebilene og litt opp på de som står på bussen. Dette er en seriøst HØY bil. Med høyden, mister du naturlig nok noe av sikten.Dette er ikke problematisk, men som fører av en slik bil må du naturligvis ta visse hensyn. Både når det kommer til lukeparkering (faktisk mulig sentralt i Oslo), rygging (til tider et sjansespill) og ved forsering av trange svinger. Bilen oppfører seg ikke helt som en vanlig Passat, men du er ikke SÅ langt unna som du tror. Det er ingen traktor-følelse, selv om bilen har hjul (nesten) på størrelse med en traktor.Etter å ha kjørt bortover asfalterte veier lenge nok, klarer du ikke å dy deg. Du må. Du bare må. Du svinger av veien og ender ut på et jorde. Og bilen våkner opp - den er nå et villdyr.
I "skauen"
I skogen kommer Hiluxen til sin fulle rett. De store hjulene med det gode grepet blir helt logisk, og du presser deg langt over det du før trodde var mulig på små og trange skogsveier.Bilen er ekstremt habil på meget humpete veier, er fantastisk i gjørme og meget smidig når den letter fra bakken (noe vi kanskje prøvde oss på). Mens vi ble kastet rundt inne i bilen, var Hiluxen aldri i trøbbel. Dette er en meget seriøs kjøremaskin.Har du nok hår på brystet og tilgang til et jorde, er det nesten ikke grenser for hva du kan gjøre med en Hilux på løst underlag. Du ligger bredt i svingene, hører på hvordan ESPen piper konstant og gliser fra øre til øre.Glem sportsbiler. Glem kabrioleter. Det er Arctic Trucks som gjelder. Etter å ha ligget bredt i alle gjørmete svinger, kjenner du svetten renne. Slik kjøring er ikke for smågutter. Iallefall ikke for småbiler.
Modifisering
- Når en Hilux bygges om med 37 tommer hjul, heves fjæringen med 40mm foran og bak, samt at karosseriet heves 20mm fra rammen. I forbindelse med karosseri hevingen, gjøres det en rekke modifiseringer på styring, bremser og overføringer. Det gjøres et stort arbeid på karosseri og ramme, for at hjulene skal løpe fritt i alle situasjoner. Skjermbreddere monteres for å skjerme de brede hjulene, samt at de gir bilen et kraftfullt utseende, kan Arctic Trucks-gutta forteller.For å ombygge en Hilux koster det deg litt over 100.000 kroner, men det er verdt hver krone. Arctic Trucks tar en barsk bil og gjør den 200 prosent barskere. Dette inkluderer hjul på ufattelige 37 tommer gummihjul.
Hvor mye?
Man kan bruke lange setninger og store ord for å beskrive en bil etter fullført omtale. Men hva kan være mer forklarende enn dette;"Toyota og Arctic Trucks; kan dere vennligst sende meg noen tilbud på disse bilene. Jeg vurderer å kjøpe"Den er faktisk så bra.

Motor