Nordmann trolig først i verden med ny superbil

En av verdens første eiere av Mercedes SLS er norsk! - Det er jo morsomt å være litt tidlig ute, sier han til HegnarOnline.

Per Øivind Fjeld, en aktør innenfor blant annet eiendom i Oslo, har vært på bilmessen i Frankfurt å handlet seg en ny Mercedes SLS. Den endelige prislappen med norske skilter er ikke ferdigforhandlet, men etter det HegnarOnline kjenner til vil prisen trolig ende rundt 3 millioner kroner.- Det blir vel en evig slager. Helt spektakulær. Jeg er jo glad i fine biler. Det er morsomt å være litt tidlig ute, sier han til HegnarOnline.Fjeld var den aller første nordmannen som kjøpte Mercedes SL55 AMG i sin tid.- SLSen var finere enn jeg trodde, sier han til HegnarOnline og gleder seg til han får bilen i september i år.- Det skulle vært morsomt å fått bilen i rødt eller gult, avslutter han.Gull-ving anno 2010 Mercedes-Benz SLS AMG hadde sin verdenspremiere 15. september 2009 på den internasjonale bilutstilingen i Frankfurt. Supersportsbilen tar opp arven etter legenden 300 SL Gullwing fra 1950-tallet. Den utmerker seg med et markant design, en unik lettvekts-konstruksjon og overlegne kjøreegenskaper.Klikk på bildene for store utgave - saken fortsetter under bildene Det er første gang i AMG sin mer enn 40-årige historie at de presenterer en egenutviklet bilmodell. Våren 2010 slippes den moderne utgaven av "Måkevinge" ut på markedet.SLSen har et space-frame karosseri i aluminium med måkevingedører, front-midt montert AMG 6,3 liters V8 motor med en effekt på hele 571 hk og et dreiemoment på 650 Nm, syv-trinns dobbeltcluch-girkasse med transakseloppsett og et sportsunderstell med doble triangelarmer i aluminium. SLS AMG akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder og har en elektronisk begrenset topphastighet på 317km/t. Forbruket er "kun" på 1,32 l/mil ved blandet kjøring.Lett konstruksjon For første gang presenterer Mercedes-Benz og AMG en bil hvor både understell og karosseri er produsert i aluminium. Bilen veier "kun" 1620 kilo uten fører. Den nyutviklede rammen består av en aluminium gitterkonstruksjon, en såkalt spaceframe. På tross av den sportsbiltypiske, lave sitteposisjonen sørger de store "måkevingedørene" for at det er enkelt å komme inn og ut av bilen. Vektfordelingen er nær 50:50 på for og bakaskel (47:53), noe som sikrer gode kjøreegenskaper.Den 8-sylindrede, 6208 kubikkcentimeter store høyturtallsmotoren har blitt fullstendig oppgradert og framstår nå med alle de typiske kjennetegnene som preger kraftige racermotorer. Endringen til tørrsumpsmøring bidrar til at drivverket sitter langt lavere plassert, som gir et lavere tyngdepunkt og meget sportslige kjøreegenskaper.