+ mer
Mercedes GLK, Audi A6 og BMW X1 - Alle foto: Fabrikantene

Tyskerne kriger om norske bilkjøpere

Audi, BMW og Mercedes er alle store i Norge.

Vorsprung durch Technik. The ultimate driving machine. Das beste oder nichts. Dette er slagordene til Audi, BMW og Mercedes, og vi nordmenn sluker dem rått.De siste ti årene har det vært en voldsom salgsvekst for tyske biler i Norge, og ser vi bort fra kriseåret 2009, har pilene stort sett bare pekt oppover. Men oppgangen kan stanse for BMW hvis merkets egen prognose stemmer.

Audi - stabilt på topp
I fjor solgte de tre overnevnte selskapene totalt 15.531 biler i Norge, med Audi på toppen. Møller, som importerer Audi, mener merket treffer noe i folkesjela, og viser til salgstall på hele 6.755 biler for 2009. - Jeg tror at merkevaren Audi har en særstilling i Norge. Denne er gjennom 20 år bygget opp rundt firehjulsstrekksystemet Quattro, og er bygget opp med en lett selvironisk tone og med glimt i øyet, sier Vidar Eriksen, direktør for Audi ved Harald A. Møller AS til HegnarOnline.Direktøren tror designet til bilene kan være en medvirkende faktor som forklaring på suksessen i det norske markedet, og ser vi på salgsutviklingen de siste ti årene, er det tydelig at det norske folk liker det de ser. Men direktøren innrømmer at konkurransen med BMW og Mercedes er beinhard.Audi venter vekst også til neste år. De solgte totalt 5.426 biler i 2009, og venter å selge omtrent 6.000 biler i 2010. Merket hadde sitt sterkeste år i 2007, med 6.755 solgte enheter.
BMW - dobling på ti år
Mellom 2000 og 2009 har BMW opplevd nesten en salgsdobling, fra 2.608 enheter i 2000 til 4.963 i 2008. Markedssjef Øystein Sponheim i BMW Norge tror dette kommer av at selskapet har riktig produkt til riktig pris.Ser vi på BMWs EfficientDynamics-biler, finner vi en rekke modeller med mindre motorer og lavt utslipp. I alt 20 biler har utslipp under 140 gram, deriblant 5-serie i både sedan og stasjonsvogn-utgave.BMW regner med å selge 4.720 biler i år, 262 flere enn i fjor. Spesielt viktig vil nok den nye X1-modellen være for salget i 2010.
Mercedes - tror på vekst
Mens BMW forventer tilbakefall i 2010, går Mercedes ut med et salgsmål på 4.000 biler, 223 flere enn i fjor. Mercedes har lagt bak seg et meget hektisk år, med mange lanseringer. Dette har allerede begynt å gi avkastning, ettersom merketer tilbake på topp-10 listen.- En rekordhøy ordrereserve og et godt skyv fra en meget vellykket E-Klasse og GLK lansering, gjør at mye ligger til rette for at vi skal nå målet om 4 prosent markedsandel i år. Vi er et merke i fremgang og har en organsisasjon som er sultne på å ta markedsandeler, sier direktør for Mercedes-Benz personbiler i Norge, Johnny Danielsen til HegnarOnline.Mercedes har fortsatt noen biler å gå på for å nå feståret 2007, da det ble solgt hele 4.870 biler med stjerne på panseret.

Motor