RCZ: Utseende som få - kjøregleden rå

Prøvekjørt: Det er ingen vits i å prøve å legge skjul på det et eneste sekund: Peugeot RCZ er en rå fransk liten lekkerbisken som ser fantastisk ut og som er utrolig artig å kjøre.

Vi hadde hørt mye om den på forhånd, doningen som begynte som et vidløftig luftslott av en konseptbil, men som ble realitet og kom på veien som en fransk flørt.Men at den skulle være så artig å kjøre og at linjene og utformingen av bilen skulle bli så lekker til syvende og sist - det hadde vi ikke regnet med.For Peugeot RCZ er virkelig en perle av en bil. Vi forelsket oss glatt i den franske forførende kvinnen. Og det kommer du til å gjøre også - tror vi.Se bildekarusell med en rekke RCZ-bilder i bunn av denne artikkel!Harde fakta om Peugeot RCZMen la oss som vanlig bli ferdig med de knusktørre fakta før utbroderingen om hvor herlig denne bilen er fortsetter.Peugeot RCZ 1.6 THP er bilens fulle og hele navn, og her snakker vi om en 156 hestekrefter kraftig doning med en sekstrinns manuell girkasse som begynner på rundt 370.000 kroner.Er man ute etter mer juice kan man plusse på 100.000 kroner til å få en versjon som har 200 hestekrefter under panseret.Bilen vi fikk lov til å låne en ukes tid har en toppfart på 215 kilometer i timen og gjør null til hundre på rundt 8 sekunder. Den veier 1.275 kilo, bruker 0,67 liter bensin for hver eneste mil den kjører og slipper ut 155 gram CO2 ved såkalt blandet kjøring.Blant standardutstyret denne bilen kommer med er det verdt å nevne ESP og antispinn, Intelligent Traction Control, hill assist (gjør bakkstart enklere ved at bilen ikke triller fritt), parkeringsassisent foran og bak, cruise control, mobil spoiler bak, aluminiumsbue og baklys med LED.Vår testbil hadde i tillegg blant annet Bi-Xenon-lykter som var svingbare, WIP Com 3D-navigasjon med integrert telefon, metallic lakk samt et kraftig anlegg på 240 watt.Med dette på plass blir den endelige prisen på vår Peugeot RCZ i underkant av 450.000 kroner. Spør du oss får du her uhorvelig mye bil for skillingen din.Bilen kan også fåes i dieselversjon med manuell gir og i bensin med automatgir.Se bildekarusell med en rekke RCZ-bilder i bunn av denne artikkel!Våren 2012 kommer også en hybrid-versjonen av denne sportslige bilen, utstyrt med en 2-liters HDI dieselmotor med 163 hestekrefter foran samt en elektrisk motor med 37 hestekrefter på bakhjulene. Utslippet her vil ligge på 95 gram CO2 per kilometer.Bilen det er vanskelig å rose nokDe harde fakta er unnagjort, og som journalist som får prøvekjøre denne rå doningen er nå utfordringen virkelig tar til. For hvordan er det mulig å få fullrost denne bilen nok i en relativt begrenset artikkel som dette?Vi finner det vanskelig. Det er nemlig ikke rent få elementer ved denne bilen som lar seg utbrodere subjektivt og som det går an å skryte solid av.La oss begynne ved det som første møter deg ved denne bilen: De ytre linjene, som vi finner utsøkte, kreative og lekre. Ja, de sitter rett og slett som en kule!Peugeot har på en måte lagt hodet sitt på blokken her, for de kan ikke sies å ha valgt verken veldig tradisjonelt eller å ha satset på å helgardere slik at så mange som mulig vil finne bilen like sjarmerende og pen utvendig.Men her kommer det litt snodige. For til tross for dette så har vi til gode å møte en eneste person som finnes den frekke RCZ-designen lite tiltrekkende. Vi sier ikke at det ikke finnes dem som syns dette er mindre attråverdig, men vi har i alle fall ikke møtt dem.Se bildekarusell med en rekke RCZ-bilder i bunn av denne artikkel!Bilen ble da også kåret til årets vakreste doning i 2009 av International Automobiles Festival. 65.353 personer stemte over internett på den bilen de likte best og RCZ stakk av med hele 33 prosent av stemmene.Vi forstår veldig godt hvorfor.Peugeot har utstyrt bilen med et digert dobbelt bueformet panoramavindu bak, som ikke bare gir sjåføren bra sikt men som også ser stilig og eksklusivt ut. Ruten gjør at sikten i denne bilen er imponerende sammenlignet med andre biler i samme klasse.En frekk liten spoiler kan du også få på plass - dersom du vil da - ja til og med sidespeilene på denne bilen er designet slik at folk kommenterer dem. Flere vi møtte mens vi kjørte bilen, uavhengige av hverandre, uttalte faktisk at de likte hvordan speilene så ut. Det har i alle fall ikke skjedd oss så veldig ofte.Utformingen av bilen innvendig står heller ikke så veldig mye tilbake for det utvendige. I det man setter seg inn blir man møtt av et interiør som er trukket i mørkt skinn - eller rettere sagt, det ser i alle fall ut som skinn.I realiteten er nemlig dette et stoff som bare ligner farlig mye på skinn, og som gir samme følelse som skinn. Legger man mer skilling på bordet er det også mulig å få dashbordet i såkalt nappa-skinn. Setene kommer for øvrig uansett i skinn - ekte skinn.Pent syns vi uansett det er.Stemningen er mørk og dempet og passer bilen som hånd i hanske. Når det gjelder utstyr som mediesenter, navigasjon og lignende er alt på plass. Vi hadde imidlertid litt vanskeligheter med å forstå logikken med hensyn til menyer og valg, og det resulterte at vi til tider ble hoppende hvileløst rundt uten å finne frem til det vi ville.Lydanlegget i bilen vi prøvekjørte ble vi rett og slett imponerende, og en liten stund trodde vi at Peugeot hadde lagt inn basselementer i setene. Det viste seg imidlertid ikke å stemme.Videre har man utstyrt denne doningen med en rekke små detaljer som er med på å trekke opp inntrykket. Midt på setene er det for eksempel trykk av Peugeot-løven, skjermen som hører til mediesystemet har flere ulike posisjoner slik at sollys ikke skal ødelegge sikten og den analoge klokken franskmennene har fått plass til midt mellom fører og passasjer fremme syns vi er en utsøkt lekkerbisken.Se bildekarusell med en rekke RCZ-bilder i bunn av denne artikkel!En ting Peugeot kunne ha spart seg var baksete i denne bilen. Det eksisterer, men hvem som eventuelt skal få plass der er et uhyre godt spørsmål. Det er nemlig latterlig lite.Det kan imidlertid ikke sies om bagasjerommet, som til gjengjeld er gigantisk sammenlignet med andre biler av samme type.RCZ kommer i tillegg med bevegelsessensorer på alle bauer og kanter, noe som er hensiktsmessig all den tid denne bilen har litt spesielle og runde former både her og der. En annen liten artig detalj er de nevnte sidespeilene, som bikker noen centimeter nedover i det du setter bilen i revers, slik at bedre kan se om noe befinner seg langs bakken bak deg.Deilig kjøremaskin og sosial hjelpEnkelte sier at man bør skaffe seg hund dersom man vil ha venner, fordi andre folk med firbente kommer bort for å snakke med deg. Hva med å skaffe deg en RCZ i stedet?Denne journalist har sjelden snakket så mye og så lenge med sine naboer som da Peugeot RCZ stod parkert i garasjen. Folk vil se på den, kommentere linjene, si at de syns den er stilig, fortelle at de har lest mye om den og ikke minst vite hvordan den er å kjøre.Når det gjelder sistnevnte kan vi bare konstatere at denne bilen nesten er like artig å ha på veien som i garasjen til beskuelse.Overgangen fra første gir til andre er kanskje litt trøblete i starten - vi bommet i alle fall litt i begynnelsen og endte opp med for lavt turtall i andre - men ser man bort i fra det er det jammen ikke mye å utsette på RCZ her heller.Bilen er en kjøremaskin av dimensjoner og det er som om man virkelig kommer på hvorfor man syns det er artig å ha sertifikat. Den kjører usedvanlig glatt og fint, og man trenger overhodet ikke gasse på noe voldsomt for å få en spennende og råartig kjøreopplevelse.Se bildekarusell med en rekke RCZ-bilder i bunn av denne artikkel!Det sagt - det er veldig lett å gjøre akkurat det. For denne bilen gjør seg selvsagt voldsomt godt i høye hastigheter, og man før fort får skikkelig lyst til å sjekke hva bilen er god forFor selv om denne bilen bare har 156 hestekrefter får man virkelig følelsen av at man har med en sportsbil å gjøre når man kjører RCZ. Den er bred, sitter som støpt på veibanen og man sitter lavt med god oversikt.Konklusjon: Ny fransk fulltrefferBilmerkene Peugeot og Citroën har som kjent et utstrakt samarbeid, og det virker jammenmeg som det tiskes og hviskes i utstrakt grad mellom de to gigantene om hvordan man skal lage artige kjøremaskiner om dagen.Ja, det ser ut som om franskmennene virkelig har forstått et og annet om hvordan man lager sportslige biler som er utrolig artige å kjøre.For sist gang vi prøvekjørte en bil som var så morsom å kjøre og som så såpass stilig ut som Peugeot RCZ gjør - da satt vi i en Citroën DS3.Nå skal det selvsagt sies at dette er en helt annerledes bil. RCZ er nok langt mer sportslig anlagt og mye hissigere på labben er sin franske kompis. Men sammenligningen går uansett an å trekke.Og gjett hvilken bil som havnet bak RCZ i den nevnte kåringen av den vakreste bilen i 2009? Korrekt - DS3.Frankmennene herjer for tiden og vi takker, bukker, setter oss inn bak rattet og nyter det fra A til Å.