Volvo V60 - enda en grunn til å velge Volvo

Med V60 er er den mellomstore Volvo-klassen fullendt. V60 er et fornuftig og sikkert valg i denne klassen. Det er en skikkelig kjøremaskin, men den er ikke en stor og romslig bil. Og hvor havner den i forhold til XC60?

Først kom XC60 så kom S60 og nå V60. Med V60 har Volvo et komplett utvalg mellomstore biler. Bilene er langt på vei bygget over samme lest og utfyller hverandre. En mellomstor SUV, en sporty personbil og en såkalt sportswagon.HegnarOnline har kjørt alle tre og nylig kjørte vi V60 D5 Summum. Konklusjonen er klar. V60 er kanskje den morsomste og totalt sett beste Volvo i øyeblikket. Her er det bare å oppgradere. Det spiller ingen rolle om man har en eldre Volvo, en mindre Volvo eller litt for stor Volvo.V60 er ikke en stor Volvo, men for noen vil det trolig være en like stor oppgradering å ta steget ned fra en eldre V70 som opp fra en V50. Bildekarusell og video lengre nede i artikkelenFleksibilitet og kjøregenskaper V60 er en mellomstor stasjonsvogn, eller "sportswagon", som Volvo kaller modellen. Her har bilprodusenten lagt stor vekt på kjøreegenskaper, og ikke like mye vekt på at man skal få med seg mest mulig.Skal man ha med seg mye bagasje er det andre Volvo-modeller som er mer nærliggende å vurdere.Artikkelen fortsetter under bildetPlassen for de i baksetet er akseptabel for mellomstore passasjerer og konge for barn. De kombinerte setene, som med et enkelt håndgrep hever de barna som har vokst ut av barnestolene de nødvendige centimeterne, er like smart nå som da Volvo lanserte det for mange år siden.Men det kan bli god plass i en V60 også, om man for eksempel bare er 2 eller 3 personer. Bagasjerommet i V60 bare er på 430 liter, noe som betyr at den kommer relativt dårlig ut i denne klassen, også mot konkurrenter som er opptil 10 cm kortere. Det er imidlertid før en eller flere av bakseteryggene er slått ned.Artikkelen fortsetter under bildetDet er lagt vekt på fleksibilitet, og den er stor. Baksetet kan for eksempel felles ned i 1,2 eller 3 deler - 40/20/40. Med seteryggene oppe rommer bagasjerommet bare 13 liter mer enn V50 og bare 50 liter større enn i Volvo S60. Legges alle bakseteryggene ned øker imidlertid plassen i V60 plutselig til 1.241 liter.Sporty "storebror" Volvo V60 er nøyaktig like lang som sin enda mer sportslige bror - S60 - og den er på mange måter minst like sportslig. Mange med oss vil sikkert også foretrekke en såkalt sportswagon foran en personbil. Og i såkalt R-design blir V60 en skikkelig rå sportswagon.Bak rattet er den en nytelse. Det blir på mange måter en S60, med litt mer plass her og der. Og med en motor som står i stil med det sportslige uttrykket - enten en D5 med 205 hestekrefter eller T6 med 304 hestekrefter - får man en solid, komfortabel, sterk og sikker kjøremaskin.Det er også en fryd å utfordre den på litt svingete vei. Med de største motorene er det også greit å vite at den lett kan settes opp til den kjøringen du velger. Valgene Komfort, Sport og Advanced er i hvert fall plassert foran girspaken i vår testbil. Plasseringen er logisk, men de hadde vært lettere å se andre steder.Det er også brukbar oversikt i bilen og vi manøvrerte oss greit ut av tildels trange og litt vanskelige plasseringer. Men svingradiusen, som er oppgitt til 11,5 meter wall-to-wall, imponerer ikke i praksis.Ryggekameraet er fortreffelig og alarmsignalet til å leve med. Bakover legger man imidlertid raskt merke til at bakruten er liten. Fordelen, i den grad det er et pluss, er at du kan se hele bakruten i bakspeilet.Selv om den også designmessig er ny, bygger den videre på Volvo-linjene fra eksempelvis V50. Den har alle de utvendige kjennetegnene på en Volvo, både forfra og bakfra. Den har også veldig mange likhetstrekk med XC60 og S60.Fra siden kan imidlertid noen sikkert også se likhetstrekk med et par japanske konkurrenter - bakenden og fronten.Vi har imidlertid også et par små designmessige og komfortmessige fliser å spikke.Digital?Vi liker alle de tre "60-modellene", men det er et par småting vi mener Volvo med fordel kunne tatt tak i og gjort noe med.Som sine nære slektninger i Volvo-familien er interiøret i V60 smakfullt og funksjonelt. Alle funksjonene på rattet sitter raskt i fingrene og det er ikke så vanskelig å tenke seg hva de gjør. En kjapp test er alt som skal til. Det gjelder også de øvrige betjeningsknappene og hendlene.Artikkelen fortsetter under bildetMidtkonsollen, som samler det meste av knapper, klima, radio og media er oversiktelig og brukervennlig, men den passer på en måte ikke helt inn. Den er en komponent som er lagt utenpå det andre.Overgangen til skjermen fungerer heller ikke så bra som i XC 60 og er, i våre øyne, en designmessig (kompro)miss. Da liker vi løsningen på XC60 bedre, der midtkonsollen også omslutter skjermen.I tillegg nærmest gnager kanten på "knappefjølen" seg raskt inn i foten rett under kneet, noe kanten og hulrommet på baksiden av konsollet (og kanskje fotstillingen vår) må ta deler av skylden for.Grafikken som viser hastigheten og all annen info i synsfeltet er også skikkelig "old school". Det er en type grafikk noen kanskje vil huske fra de første PCene som kom på markedet og det passer ikke, i våre øyne, med det moderne designuttrykket forøvrig.Da er skjermen med radio, navigasjon og media etc mye mer lesevennlig. Brukervennlig er denne også, selv om vi godt kunne tenke oss at for eksempel styringen av den tidsstyrte oppvarmingen hadde ligget her i stedet for inne i dashbordet, og med kontroll og innstilling ved hjelp av venstre hendel ved rattet.Slik presenterer Volvo selv V60 Mer om Volvo V60 Tekniske spesifikasjoner Volvo V60Hva koster herligheten? Prisen på Volvo V60 begynner på 316.900 kroner. Det er et meget attraktivt inngangspunkt, og da får man miljøutgaven DRIVe med en diesel motor på 115 hestekrefter.For ytterligere 17.900 kroner får man sikkerhetspakken med blant annet adaptiv cruisecontrol, avstandskontroll, blindsonevarsling, filvarsler, kollisjons- og fotgjengervarsel med full autobrems.Mange vil nok likevel ta steget opp til den langt sterkere 5-sylindrede utgaven, D3 med 163 hestekrefter. Det ville vi også gjort, men da kryper også startprisen over 400.000 kroner.Den modellen vi har kjørt, D5 Summum, starter på knapt 550.000 kroner. Med AWD, 6 trinns automatgir og fabrikkmontert utstyr og tilbør for drøyt 100.000 kroner, ender den på 770.870 kroner. Før vinterdekk på felger.Da er imidlertid også "sporstbilen" godt utstyrt, og med et svært smakfult lyst hudinteriør. Og det er en bil som tåler sammenligning med tilsvarende fra både BMW, Mercedes og Audi.

Noen karaktererNoen karakterer
Design - utvending/innvending:Design - utvending/innvending:6/56/5
Midtkonsollen foran trekker ned.Midtkonsollen foran trekker ned.
Sikkerhet:Sikkerhet:66
På landeveien:På landeveien:66
I byen og i kø: I byen og i kø:55
Du kan ikke stole blindt på automatikkenDu kan ikke stole blindt på automatikken
Komfort og plass - foran/bak/bagasje:Komfort og plass - foran/bak/bagasje:6/4/36/4/3
Vi savner mer plass i baksetet og til bagasjeVi savner mer plass i baksetet og til bagasje
Pris/ytelse:Pris/ytelse:44
Du må ut med 750.000 kroner for å få det du "trenger"Du må ut med 750.000 kroner for å få det du "trenger"
TotaltTotalt5+5+
XC60 eller V60?