Ford Galaxy - stor som et romskip
Vi har prøvekjørt Fords store flerbruksbil Galaxy. Her får du plass til ALT.
Sent i høst kjørte HegnarOnline. Vi ble imponert over Forden som ble lansert allerede i 2006. Den holder seg imponerende bra. Sharan utklasset imidlertid S-Max på ett punkt, plassen på tredje rad. Mens Sharan hadde en fullverdig bakerste benk, med ok plass selv for voksne, var det mindre plass å breie seg på i Forden.Det problemet løser man ved å kjøpe Ford S-Max sin storebror Galaxy. Er den like god som S-Max? Vi har prøvekjørt Galaxy med en 203 hesters bensinmotor og dobbeltclutch Powershift og kan allerede nå slå fast at den ikke skuffet.Ford er kjent for gode kjøreegenskaper. Galaxy er intet unntak, selv om vi på grunn av vanskelige kjøreforhold ikke fikk testet disse ut 100 prosent ved denne anledningen. Galaxy er bare om lag 50 kilo tyngre enn S-Max, men vi ville ha trodd at forskjellen var større.Vi har kjørt Fords Powershift girkasse i flere modeller, men synes fortsatt at Volkswagen-konsernets tilsvarende DSG-kasse er hakket hvassere, ikke minst når det gjelder responstid.Noe av det første vi gjør når vi setter oss inn i nye biler, spesielt vinterstid, er å lokalisere ESP-knappen. I Forden fant vi ingen slik knapp. Og der den ifølge instruksjonsboken skulle være, glimret den med sitt fravær. Ved en tilfeldighet fant vi funksjonen for å slå av ESP via menysystemene som styres via rattet. Det er for dårlig. Når du setter deg fast og må ha litt hjelp til å spinne deg løs, nytter det ikke å lete seg frem.Galaxy er en enorm bil, men likevel relativt lett å ha med å gjøre. Her kan syv personer fraktes behagelig. Dersom siste rad ikke er i bruk, har man plass til et lite orkester i bagasjerommet. Klarer du deg ikke med 830 liter (S-Max tar 755 liter og Mondeo 554 liter), må du vurdere pakkevanene dine.Galaxy kan være et bra alternativ hvis du ofte skal transportere mer enn fem i bilen. Personlig synes vi S-Max visuelt sett er en nettere og penere bil. I forhold til VW Sharan blir det nærmest dødt løp, hvor personlige preferanser spiller inn.Vår testbil kostet 669.300 kroner, inkludert ekstrautstyr for 85.500 kroner. Den høye prisen skyldes selvfølgelig at bilen var utstyrt med en dyr og kraftig bensinmotor på 203 hester. Startprisen er imidlertid på rett under 400.000 kroner. Da får du en undermotorisert utgave med en 1,6 liters dieselmotor på 115 hester og utstyrsnivå Trend. 140 hesteren starter på 433.000 kroner.Til sammenligning kosterfra 439.000 kroner (140 hester).Testkjøringen gikk stort sett smertefritt, med ett unntak. I minus 12 hadde vi problemer med sidevinduet. Det ville rett og slett ikke lukkes. Og dersom vi forsøkte å dra det opp manuelt gikk det helt ned på grunn av anti-klem-funksjon. Heldigvis oppsto problemene på vei inn i en lukket og oppvarmet garasje, slik at problemet var løst da bilen var tint opp da vi skulle hente den noen timer senere. Etter det turte vi ikke åpne vinduet av frykt for nye problemer.Ford kan slå i bordet med tre ulike modeller som er utstyrt med inntil syv seter;,og Galaxy. Samtlige har kjøreegenskaper i toppklassen. Grand C-Max har det mest bemerkelsesmessige eksteriøret, men ikke all verdens plass. S-Max gir de beste kompromisset når det gjelder plass, form og gode kjøreegenskaper, mens Galaxy er best om man ofte skal bruke alle sitteplassene.
God på veien
Hvor er ESP-knappen?
Enorm bil
Dødt løp med Sharan, men S-Max er nettere
Heftig motor gir høy pris
Vinduet taklet ikke minus 12
Hvilken av Fords syv-setere er best?
Ford Galaxy GhiaFord Galaxy Ghia | ||
MotorMotor | 4 syl4 syl | |
SlagvolumSlagvolum | 19991999 | |
EffektEffekt | 203 hk203 hk | |
DreiemomentDreiemoment | 300 Nm/1750300 Nm/1750 | |
ToppfartToppfart | 217217 | |
0-100 km/t0-100 km/t | 8,88,8 | |
GirkasseGirkasse | 6 tr. auto (Powershift)6 tr. auto (Powershift) | |
DrivhjulDrivhjul | FremmeFremme | |
VektVekt | 16521652 | |
CO2 (g/km)CO2 (g/km) | 189189 | |
Pris fraPris fra | 436.200436.200 | |
Pris testbilPris testbil | 669.300669.300 | |