+ mer
Mercedes C sedan og stasjonvogn. Foto: Øystein Byberg

Mercedes: - Vår viktigste bil

Vi har prøvekjørt det Mercedes kaller sin "viktigste modell", hvor det blir prisras på firehjulstrekk. - Gubbestempelet begraver vi syv fot under jorda, sier Johnny Kristian Danielsen hos importøren Bertel O. Steen.

Publisert 25. mars 2011 kl. 13.42
Oppdatert 16. des. 2013 klokken 08.36
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 723 ord
Mercedes lanserer i disse dager en faceliftet utgave av sin familiebil C-klasse. Vi ble med på den internasjonale lanseringen på Tenerife og fikk prøvekjørt nykommeren.Det er gjort enkle, men effektive grep for å modernisere bilen. Det ser man ikke minst forfra, hvor panser og lykter har fått Mercedes nye look (legg merke til lykter formet som en C).
Interiørdetaljer fra E-klasse og SLS
Interiøret har gjennomgått et real kvalitetsløft, hvor man kjenner igjen detaljer fra både E-klasse og SLS. Den tyske bilprodusenten hevder at nye C-klasse har fått 2.000 nye komponenter i forhold til utgående modell. Det skulle man ikke tro.Bilen har blant annet fått en ny og integrert audioskjerm, nytt 3-eiket Avantgarde- og sportsratt inspirert av SLS.Vi synes uansett resultatet har blitt flott, med utmerket materialkvalitet og logiske løsninger.
- Den viktigste Mercedes-modellen
- Mercedes C-klasse har blitt en bil å regne med, sier Johnny Kristian Danielsen, sjef for Mercedes-Benz hos den norske importøren Bertel O. Steen.Modellen er Mercedes' viktigste og helt avgjørende for at den tyske bilprodusenten skal komme på offensiven i det norske markedet. Målet er en markedsandel på fire prosent, mens de i dag ligger godt nede på tre-tallet.- C-klasse stasjonsvogn er den beste bilen i premiumsegmentet og segmentet under, hevder Danielsen overfor HegnarOnline. Det er å ta litt hardt i, for både Audi A4 og BMW 3-serie er knallbra biler, men vi forstår hva han mener.
- Samme pris som for 10 år siden
- Prisen har aldri vært bedre. Faktisk har bilen samme pris i dag som for 10 år siden, fortsetter Danielsen. Det innebærer blant annet at prisen på C220 er redusert med om lag 30.000 kroner. Priskuttet skyldes lavere utslipp av CO2, og dermed også reduserte avgifter til statskassen.På motorsiden trekker importøren frem C 220 CDI sedan med et CO2-utslipp på 117 g/km som et av høydepunktene. Bensinutgaven C 180 CGI får med automatgirkassen en reduksjon i CO2-utslipp fra 157 g/km til 148 g/km.- Vi snakker om en reposisjonering av C-klasse i forhold til pris, sier Danielsen.C 180 CDI sedan koster fra 343.000, mens stasjonsvognen prises fra 374.000 kroner.
- Vi begraver gubbe-stempelet
- Mercedes er ikke dyrt lenger, sier Mercedes-sjefen. Han mener man med lanseringen av ny C-klasse og roadsteren SLK nå også tar livet av gubbestempelet.- Gubbestempelet begraver vi syv fot under jorda, sier Danielsen til HegnarOnline.Importøren tar sikte på å selge 1.500 biler av C-klasse i år, hvorav 300 av utgående modell. Det er all time high for C-klasse. Det anslås at 60 prosent av kundene vil velge stasjonsvogn.
Starter under 400.000
Innstegsmodellene vil naturlig nok selge best. Mercedes har i tillegg til dieselutgavene C180 og C200 også fått på plass en billig bensinmotor C180 med 156 hk. Bertel O. Steen regner med å selge om lag 100 C-klasse med den minste bensinmotoren. Her må man ut med fra 393.000 kroner før man begynner å krysse av for ekstrautstyr.
Prisras på 4-hjulstrekk
C250 med firehjulstrekk (4MATIC) og diesel kan bli et spennende alternativ i Norge. Her varsler importøren prisras i forhold til utgående modell. Det er på høy tid Mercedes får en billigere firehjulstrekker for å kunne hamle opp med hovedkonkurrentene Audi og BMW. Hvor mye prisene vil rase vil bli kjent i løpet av kort tid.
Sporty
De "norske" bilene med små motorer var dessverre ikke tilgjengelige under lanseringen på Tenerife. Vi kjørte i stedet en flott 250 bensin som ikke blir tatt inn til Norge. Og vi kan skrive under på at Mercedes ikke lenger nødvendigvis er en gubbebil. C-klasse er en (overraskende) sporty bil som så ut til å elske svingete og utfordrende syd-europeiske veier.
Men liten
C-klasse er ingen stor bil. Lastekapasiteten er omtrent som i Audi A4 Avant og større enn i BMW 3-serie. Likevel sikter Mercedes inn mot familiesegmentet.
Satser tungt på sikkerhetssystemer
Mercedes har alltid ligget langt fremme på sikkerhet. Nå blir mye av utstyret som tidligere var forbeholdt de dyreste bilene også tilgjengelige i folkebiler som C-klasse. Mercedes-Benz skryter at 10 nye assistansesystemer fra ekstrautstyrslisten som bidrar til økt kjøresikkerhet, inkludert PRE-SAFE-brems, aktiv dødvinkelassistent (Blind Spot Assist) og aktiv kjørefeltassistent (Lane Keeping Assist).
Leverer varene
C-klasse leverer varene. Du får en sporty, relativt velutstyrt bil til en meget konkurransedyktig pris. At interiøret oser mer av dyrere Mercedes-modeller er et stort pluss. Er du på jakt etter en mindre sedan eller stasjonsvogn i premium-segmentet, kan det være en idé å kikke nærmere på Mercedes C-klasse.