+ mer

Nye Audi A6: Solid og traust luksus

HegnarOnline prøvekjører bilene som kommer til å prege norske veier i 2011. Nye Audi A6 er solid håndverk, har et klassisk utseende og kan ta pusten fra deg på veien. Men er den en smule kjedelig?

Hele 10.000 utgaver av Audi A6 ruller rundt på norske veier mens du leser denne artikkelen. I disse dager lanserer tyskerne en ny versjon av sin braksuksess, og håper at 1.200 nordmenn blar opp og kjøper seg en.Nye A6 er bedre enn sin forgjenger på alle vis. Den veier mindre, bruker mindre drivstoff og har fått nytt og ikke minst spennende utstyr.Audi tok oss med til Sicilia og Palermo slik at vi skulle få kunne prøvekjøre deres nye stolthet.Se bildekarusell med en rekke A6-bilder i bunn av denne artikkel!Bilen du ikke kommer til å skaffe degPå vår tur til det sydlige Europa fikk vi prøve oss bak rattet i tre ulike utgaver av Audis nye A6. Spesielt en av disse bilene fikk oss til å smågispe, i det vi førte solid tysk håndverk trygt opp og ned italienske knauser på knusktørre veier.Bilen vi småforelsket oss i kommer du imidlertid neppe til å se så mange av på norske veier. Det er nemlig en helt annen A6-modell som kommer til å bli den store salgsvinneren her til lands.Doningen du og dine naboer mest sannsynlig kommer til å vurdere er nemlig Audi A6 2.0 med dieselmotor, 163 hestekrefter, 380 Nm omdreining dreiemoment og 223 kilometer i timen i toppfart. Startpris: 471.200 kroner.Bilen gjør null til hundre på helt greie 9,1 sekunder, har et forbruk av drivstoff ved blandet kjøring på 0,49 liter per mila, slipper ut 129 gram per CO2 per kilometer og har et bagasjerom på 530 liter.Audi selv uttaler at de tror 70 prosent av de som kommer til å kjøpe nye A6 i Norge kommer til å gå for denne modellen.Og nå lurer du sikker på hvilken utgave du burde velge, dersom du ikke bryr deg om pris og bare syns det råeste er rått nok? Det kommer vi tilbake til litt senere.Proppet med moderne løsninger som koster fleskNye A6 har ifølge Audi selv blitt bedre på de aller fleste vis. Doningen har blant annet blitt 18 prosent lettere enn sin forgjenger, noe som gjør at den bruker 21 prosent mindre drivstoff. Bra for miljøet og bra for din økonomi.Se bildekarusell med en rekke A6-bilder i bunn av denne artikkel!Tyskerne mener sågar at dette gjør A6 til den mest gjerrige bilen med hensyn til drivstoff i sin klasse. Audi har i tillegg utstyrt bilen med alskens hypermoderne hjelpemidler og innstillinger - alt for å gjøre den mest mulig komplett.Veibaneassistent, som hjelper deg tilbake på rett vei dersom du skulle komme ut av veibanen, er selvsagt på plass. Parkeringsassistenter likeså.Når det kommer til lys klemmer tyskerne til med full LED denne gang - mer energieffektivt, varer lengre og er mer behagelig for øyet mener Audi - og A6 kommer også med nyvinningen range control - lys som blir påvirket og endrer seg alt etter hva som faktisk møter deg på veien.A6 har også adaptive xenonlys som faktisk kommuniserer med navigasjonen på bilen og skal visstnok gi deg bedre lys som er mer tilpasset det som måtte møte deg i veibanen.Cruisekontrollen har også løpende kommunikasjon med navigasjonssystemet, og dette gjør blant annet at bilen faktisk kan skifte gir av seg selv når den nærmer seg en sving. For å få dette på plass i din bil må du imidlertid ut med drøye 17.000 kroner.Og mens vi er inne på navigasjonssystemet så må vi få nevne at løsningen med bilder direkte fra Google Maps av veien du befinner deg på er intet annet enn lekker. Prisen er kanskje ikke så lekker, for man må ut med 30.000 kroner for å få dette på plass, mens standardutgaven prises til 20.000 kroner.For 16.000 til kan du også få A6 med display på frontruten, som forteller om hastighet, skilt du passerer, veiarbeid du måtte være på vei mot, kommende svinger etc. Vi fikk prøvd ut systemet, og fant det både uhyre stilig og praktisk.Se bildekarusell med en rekke A6-bilder i bunn av denne artikkel!Stilig er også Bang Olufsen-anlegget kan få til sin splitter nye A6, men også her må man åpne lommeboken på vid gap for å flotte seg. 70.000 kroner koster det å få dansk delikatesse mens man kjører.Og mens man hører på musikk fra anlegget kan passasjerer i bilen hygge seg med innebygd trådløst nettverk. Ja, A6 gir faktisk hele åtte mennesker mulighet til å surfe samtidig fra hver sin stasjon inne i bilen.Nå greier vi ikke i vår villeste fantasi å forstå hvorfor man skal proppe åtte mann inn i en A6, men de som faktisk gjør det slipper altså å bekymre seg over at passasjerene ikke har noe å gjøre på mens bilturen pågår. Småfancy er det i alle fall med innebygd internett - vi innrømmer det.A6 kan også leveres med luftdemping, dersom dette er noe man ønsker å betale for.Vanlige A6 kommer til Norge i disse dager, mens man må vente til september for stasjonsvognen. Hybridversjon er ventet i 2010.Solid håndverk, klassisk luksus og råskinnTyskerne kan sine biler og vet hvordan de skal lage dem. Det er det ingen som helst tvil om, og dette faktum blir man minnet på umiddelbart når man stifter bekjentskap med nye Audi A6.Det aller kjedeligste med denne bilen må likevel sies å være hvordan det er utformet utvendig. Linjene og bilens fremtoning på veien er det ingen som kommer til å gi noe særlig oppmerksomhet. Så hvis en head turner er noe du er ute etter - dropp A6.Det sagt, det er kanskje grenser for hvor mye man skal tukle med en suksessoppskrift. Bilens tidligere utgaver har som nevnt solgt i bøtter og spann, og da ønsker man muligens å bygge videre på dette.Audi selv innrømmer da også at A6 kanskje ikke er verdens sprekeste doning med hensyn til hvordan den ser ut utvendig, men hevder at man har beholdt mye av designet for å lokke folk som allerede har A6 til å prøve enda en.Se bildekarusell med en rekke A6-bilder i bunn av denne artikkel!Det bilen kanskje ikke har med tanke på kreativt og nyvinnende ytre, tar den uansett igjen - og vel så det - på luksusfølelse. Man føler seg så å si direkte privilegert når man får kjøre den nye A6en. Så heter den da også A6 Limousine.Sett bort fra utvendig design er nemlig nye Audi A6 en usedvanlig solid bil, både med tanke på førermiljø og kjøreegenskaper. Bilen sitter som støpt på veien, og styringen er god og direkte. Med hensyn til sistnevnte poeng er det nok bare BMW som kan konkurrere med Audi.Girkassene som er automatiske passer fint til bilen. Det samme kan for så vidt også sies om manuellkassene, selv om vi bommet litt på girene innledningsvis, noe vi også har gjort på andre Audi-modeller.Nye Audi A6 er også ekstremt rolig av seg, og dette var noe av det vi virkelig lot oss imponere av under prøvekjøring. Spesielt ble vi forbløffet over hvor lite støy fra motoren A6 gir fra seg.Når dempingen av det generelle trafikkbråk også er i toppklasse blir det en meget behagelig og rolig tur i det som oppfattes som et vernet og solid førermiljø.Bilens innvendige utseende er preget av et behagelig snekkelignende lyst panel og er utført i det Audi selv kaller wrap around-stil, noe som betyr at panelet fortsetter både bortover mot passasjeren og ut over døren på førersiden.Knapper, hendler og mediasystem er logisk og bra oppbygget, og man blir relativt raskt fortrolig med alle de valg og muligheter man har til disposisjon. A6 kan også leveres med en liten skrivepad mellom fører og passasjer som gjenkjenner tall og bokstaver og som kan benyttes til medieanlegget ved oppringninger etc.Dyret som vil glimre med sitt fraværMen la oss returnere til den bilen du ikke kommer til å kjøpe, men som du i det minste burde prøvekjøre. Salgsvinneren kommer som nevnt til å bli 2.0-versjonen med diesel og drøye 160 hestekrefter til 471.200 kroner.Vi fikk også prøvekjøre 3.0-versjonen quattro med diesel, som har 245 hestekrefter, 500 Nm i omdreining, en toppfart på 250 kilometer i timen og gjør null til hundre på 6,1 sekunder. Denne vil ha en startpris i Norge på 764.200 kroner.Audi regner med at disse to modellene til sammen vil bli valgt av 85 prosent av de som kjøper nye A6. Dermed vil den bilen vi fikk et spesielt godt øye til bli en nærmest eksotisk sjeldenhet på norsk asfalt, noe som er direkte synd.Se bildekarusell med en rekke A6-bilder i bunn av denne artikkel!For Audi A6 3.0 TFSI quatttro med 300 hestekrefter og S tronic-kasse er en real lekkerbisken. Bilen har 440 Nm i omdreininger, bruker 5,5 sekunder fra null til hundre og er sperret på 250 kilometer i timen toppfart.Bilen er rett og slett utrolig artig å kjøre, og er selvsagt langt hissigere på labben enn sine diesel-brødre. Lyden som bilen gir fra seg i det du smeller gasspedalen i bånn er grom og direkte nydeligBilturen blir kort sagt en helt annen opplevelse med denne modellen enn med de andre A6-utgavene, og det er ikke sagt til forkleinelse for A6 generelt.Kattemykt og effektivt smyger denne bilen som opp bakker, rundt svinger og bortover langstrekk. Her er det på ingen måte vanskelig å kjøre fort - så mye er sikkert. Doningen mellomgasser i tillegg når automatkassen girer ned i sving eller bakke, og gir fra seg et hissig lite vrinsk hver eneste gang.Ulempen med denne 300 hestekrefter-versjonen av A6 er selvsagt at prisen svir greit i lommeboken. Den begynner nemlig på 911.300 kroner, og har man først brukt såpass på bil så ønsker man sikkert en hel del utstyr også.Se bildekarusell med en rekke A6-bilder i bunn av denne artikkel!Til syvende og sist kjører man da altså rundt i en A6 som ser kjedelig ut utvendig men som har lettet deg for langt over en million kroner. Kanskje ikke så rart mange nordmenn står over?
Konklusjon: Solid blanding av luksus og gode kjøreegenskaper
Nye Audi A6 er på sett og vis en A4 utvendig med et indre som ligner relativt mye på A7. Bilens argeste konkurrent på det norske markedet er i all hovedsak BMW 5-serie.Audis nye stolthet fremstår meget solid og tilbyr deg som sjåfør og bilkjøper meget høy komfort, en god porsjon luksusfølelse sammen med en viss sportslig feeling, samt alt man måtte ønsker av utstyr.Det er veldig tydelig at Audi fortsetter å la merkets mer eksklusive modeller påvirke de som kanskje ligger under i hierarkiet - at teknologi og solide løsninger glir nedover modellene som en bekk av nærende elementer.3.0 TFSI-modellen av A6 - som vi virkelig lot oss begeistre av - er meget hissig og utrolig artig å kjøre mens 2.0 diesel - salgsvinneren - er hverdagsbilen som kan tas med på machotur en gang i blant.Nye A6 kommer garantert til å slå hos blant Ola Nordmann - vi ser ingen grunn til noe annet - og når stasjonsvognen kommer i september kommer sikkert salgstallene til å stige ytterligere.Et ankepunkt mot bilen, dersom man ønsker å skaffe seg det lille ekstra utover det standardutstyret bilen kommer med, er likevel at kronene veldig raskt begynner å løpe.Men dersom du kan ta til takke med bare en meget solid bil med gode kjøreegenskaper og et snev av luksusfølelse, eller ikke trenger å bry deg nevneverdig om utgifter ut, så er det veldig vanskelig å bli skuffet av nye Audi A6.
Motor