+ mer

Denne bilen er for spesielt interesserte

Honda Accord er ingen dårlig bil, snarere tvert i mot, men den har et stort problem.

Honda er ute med en facelift av sin familiebil Accord. Man skal imidlertid ha et trenet øye for å se forskjell på nykommeren kontra

. Fronten er justert. Ellers er det "de indre kvaliteter" som har fått en forbedring.Bilen har fått lavere CO2-utslipp, lavere støy i kupeen, økt utstyrsnivå og økt komfort.Accord ligger langt nede på salgsstatistikken. Så langt i år er det solgt rundt 100 biler. Tar Ola Nordmann feil når han heller velger Passat, Mondeo eller Avensis? Er Accord en "glemt perle"? Det ønsket vi å finne ut av.Vi har derfor sett nærmere på topputgaven, en stasjonsvogn (Tourer) med en 2,2 liters dieselmotor på 150 hester, automatkasse og høyeste utstyrsnivå (Executive Navi). Samme motor leveres også med 180 hestekrefter, da bare i kombinasjon med manuell kasse og utstyrsnivå "Sport". Sverger du til bensin har du ett valg, en toliter på 156 hk.
Komfortabel og passe sterk
På veien er det lite å utsette på Honda Accord. Det er en komfortabel bil som ligger bra på veien. Nærmere snittbilen kommer du ikke. Dieselmotoren leverer varene og har et maksimalt dreiemoment på 350 Nm. Sprinten til hundre tar om lag 10 sekunder. Automatkassen er "smooth". Vi hadde ingen grunn til å klage i løpet av 50 mil med bilen.
For liten som familiebil
Som familiebil faller Accord gjennom. Volumet er bagasjerommet ble betydelig redusert ved forrige modellskifte. Her må du pakke med omhu dersom du skal på bilferie. 406 liter er alt du har til rådighet. Til sammenligning er kapasiteten i en Passat på drøye 600 liter.Heller ikke kupeen imponerer med god plass. Har du et bakovervendt barnesete kan du få problemer
Mye er standard
Utstyrsmessig finnes det få biler som slår Honda Accord. Her få du både navigasjon, bixenon-lykter, 80-talls fenomenet soltak, elektrisk betjente skinnseter og elektrisk bakluke.
Ta med deg bilen fra butikken
I og med at Honda ikke driver med skreddersøm, kan de gå på lageret å finne biler til kundene. Det eneste kunden må gjøre er å velge farge. I en tid da bilkunder ofte må vente i flere måneder på at "deres" bil skal produseres, må det være litt befriende å få levert bilen nærmest på dagen.
Prisen er problemet
Det største problemet med Accord er den høye prisen. Topputgaven vi kjørte har en prislapp på 480.000 kroner, og for den prisen finnes det veldig mange gode alternativer, for eksempel Peugeot 508, Ford Mondeo, VW Passat eller Skoda Superb. Innstegsmodellen; bensinutgaven med manuell kasse og Lifestyle utstyrsnivå, koster like under 400.000 kroner.
Det er ingen Audi
I Norge er Honda Accord en hvilken som helst bil. Den har ikke sjans til å konkurrere med premium-merker som Audi, BMW, Mercedes og Volvo. Dermed må den konkurrere med biler som Mazda 6 og Hyundai i40, som ligger en del lavere i pris.
- Honda er best
Honda har veldig lojale kunder. Forsøk å diskutere bil med en Honda-eier og han vil si at Honda er verdens beste bil og at ingen andre biler når opp til samme høyde. Så viser da også kundetilfredshetsundersøkelser at Honda ligger høyere enn snittet.Honda selv fremhever design som en av årsakene til at man skal velge Accord. Vel, Accord er på ingen måte en stygg bil, men noen designperle er den vel ikke, selv om Honda tok syvmils-steg med Accord da bilen kom for noen år siden. Vil du ha et smykke, kjøper du heller en Alfa Romeo.
Bra, men for dyr
Vi vil konkludere med at Honda Accord på mange måter er en bra bil, men at prisen blir for høy til at vi vil anbefale den.
Honda Accord Tourer Executive NaviHonda Accord Tourer Executive Navi
MotorMotor4 syl4 syl
SlagvolumSlagvolum21992199
EffektEffekt150 hk150 hk
DreiemomentDreiemoment350 Nm/2000-2750350 Nm/2000-2750
ToppfartToppfart202202
0-100 km/t0-100 km/t10,510,5
GirkasseGirkasse6 trinns auto6 trinns auto
DrivhjulDrivhjulFremmeFremme
VektVekt15541554
CO2 (g/km)CO2 (g/km)167167
Pris fraPris fra394.800394.800
Pris testbilPris testbil479.800479.800

Motor