Foto: Hyundai

Skal ta rotta på Passat, Mondeo og Avensis

Vi gir Hyundais nye store familiebil i40 terningkast 5+.

Den verste bilen jeg noen sinne har kjørt var en Hyundai. Det dreide seg om en liten, mishandlet Atos leiebil i Portugal på tidlig 2000-tall.Mye har imidlertid skjedd med det koreanske bilmerket, ikke minst de siste par årene. Småbilen i20 ble av HegnarOnline omtalt som den perfekte "finanskrisebilen". SUV-en ix35 har fått mange tilhengere, men det er nå den virkelige kampen om kundene starter.Endelig en stor stasjonsvogn fra Hyundai Endelig har Hyundai fått en skikkelig familiebil i porteføljen. Noen vil huske Sonata (eller håper å glemme), men det var en sedan uten den helt store appellen. Nå er i40 stasjonsvogn på veiene, og det er en bil som imponerer stort.Da vi fikk spørsmål om vi likte den nye Hyundaien svarte vi kjapt: "Joda, det er en bra bil, til å være Hyundai". Vi måtte fort korrigere oss til "Det er en bra bil, uansett merke".Det føles "riktig" Fra det sekund vi satte oss inn i bilen fikk vi de "rette" følelsene, punktene det er vanskelig å sette ned på papir eller skrive på en skjerm. Kanskje var det fordi vi forventet oss et simplere interiør, kjipere grafikk på instrumentene osv. I i40 føler du deg umiddelbart "vel". Du setter deg inn i behagelige skinnseter av tilsynelatende bra kvalitet. Dashbordet virker innbydende (selv med mye plast) og grafikken i instrumentene oser av dyrere bil.A la S-klasse Et par momenter fikk oss til å tenke tilbake på testkjøring av Mercedes S-klasse. Du har et førersete som automatisk glir tilbake i det du går ut av bilen.. Dette er en funksjon skreddersydd for feite amerikanere som har problemer med å komme seg inn og ut av bilen. I Hyundai blir det litt feil, i alle fall dersom du har baksetepassasjerer. De har ikke så god plass at de nødvendigvis vil gi avkall på en hver overflødig centimeter.En morsom gimmick er at forsetene er utstyrt med kjøling i tillegg til varme. Det er ingen dum idé på varme sommerdager i klamme skinnseter. For øvrig har også baksetepassasjerene mulighet for å varme "stumpen".Mye utstyr i40 er en svært velutstyrt bil dersom du ikke nøyer deg med billigste utgave. "Lane assist", som blir mer og mer vanlig, selv i "normale" biler, hjelper deg med å holde filen din. Men vi hadde klart oss uten beskjed om at du bytter feil ved en hver forbikjøring, selv med bruk av blinklys. Du har selvfølgelig navigasjon og ryggekamera. I Norge blir et panorama soltak standard på toppmodellenMusikalsk i40 har noen særegenheter som vi aldri ble helt komfortable med, for eksempel den lille symfonien, eller i alle fall det musikalske innslaget på et par sekunder, som spilles i det man starter og stopper motoren. Vi vet ikke om det er mulig å gå inn i oppsettet på bilen for å fjerne "jingelen", men vi ble litt lei av den etter en drøy uke i bilen.Bensin vs diesel Vi hadde gleden av å kjøre i40 både med den store bensinmotoren på 177 hk og med dieselmotoren på 136 hester, begge med automat.. Det er ingen tvil om at det er diesel-utgavene som vil selge her på berget. Importøren anslår av 80 prosent av kundene vil gå for dette. Det har vi stor forståelse for etter å ha kjørt ulike motoralternativer.Vi startet med bensinmotoren. Det er slett ikke noe dårlig alternativ. Ofte er det en befrielse å komme tilbake i en stillegående bensinmotor med krefter på et større register enn en dieselmotor. Det du må gi fra deg er draget i forbikjøringene. Til gjengjeld blir støynivået lavere Diesel-varianten passer imidlertid bedre i Norge, hvor du gjerne trenger kreftene i forbindelse med en forbikjøring. Hadde vi bodd i Tyskland, med mye Autobahn-kjøring, ville ikke valget vært like opplagt. Uansett føles de 177 hestene som noen små ponnier, da kreftene ikke føles overdådige.Begge bilene vi kjørte var utstyrt med automatgir. Vi synes kassen fungerte best i dieselutgaven. I bensinbilen hadde kassen en tendens til å gire ned ved hvert minste gasspådrag, som om den ville leke litt sportsbil. Dersom du liker å gire selv er det mulig ved hjelp av padleårer på rattet.Lett på rattet Kjøreegenskapene er helt gjennomsnittlige. Det er ingen Ford Mondeo, men vi så liten grunn til å klage. Det eneste vi har å utsette er at vi synes styringen blir litt vel "dvask". Vi har sjelden vært borte i en bil som er lettere å manøvrere, uansett bilstørrelse. Det er kjekt under bykjøring, men styringen blir nesten litt for lett på motorveien. Her må du legge fra deg en '"laid back" kjørestil og til en hver tid holde begge hendene godt plantet på rattet.Midt på treet som familiebilSom familiebil fungerer i40 som en hvilken som helst annen stor stasjonsvogn. Bagasjeplassen er ikke på nivå med for eksempel VW Passat, Ford Mondeo og Skoda Superb, men du har mer plass enn for eksempel i en Honda Accord eller Audi A4. I i40 får du med deg 506 liter bagasje, om lag 100 liter mindre enn i en Passat. Det burde holde i massevis, men på bilferie er det så mye som er "kjekt å ha" med. Kupeen virker rommelig.Koreanerne kommerKoreanske biler har alltid vært billigere enn naturlige konkurrenter fra Japan og Europa. Det har det vært en grunn til. De har blitt oppfattet som litt kjipe biler for folk som egentlig ikke er interessert i bil. Nå er både Kia og Hyundai fullt på høyde med konkurrentene. Når det gjelder i40 er mange utfordrere allerede passert. De som skal passe seg er merker som Honda, Mazda og Opel. I40 vil gå rett i strupen på klasselederne Toyota Avensis, VW Passat og Ford Mondeo.Honda Accord har mange likhetstrekk med i40, både designmessig og ikke minst når det gjelder utstyrsnivå. Vi ser ingen grunn til å kjøpe en Accord til 480.000 kroner når du kan få en Hyundai med nesten tilsvarende motor og utstyr om lag 70.000 kroner billigere.Europeisk design Både Kia og Hyundai har fått på plass europeiske designere som vet hva "vi" vil ha. i40 er en bil folk snur seg etter, i alle fall nå som den foreløpig er en fremmed fugl på norske veier. Vi har sansen for at Hyundai endelig ser ut til å ha funnet en felles designretning for bilene sine. i40 ser ut som en moderne bil.PS: Som seg hør og bør har koreanerne laget sin egen kjørelysvariant som går i bue rundt hovedlykten. Litt kult, synes vi.i40 som firmabil Hyundai-importøren satser på å selge mange i40 i firmabil-markedet. Spørsmålet er hvor mange som vil velge bort trygge valg som Mondeo, Avensis og Passat til fordel for en koreaner som ypper seg. Det viktigste for å få flåtekundene på banen er selvfølgelig at restverdiene settes så høyt at de ikke taper noe på å velge Hyundai. På kontinentet er det allerede satt høye restverdier. Det blir spennende å se hva de norske leasingselskapene regner seg frem til.5+ Alt i alt imponerte Hyundai i40 oss. Koreanerne er virkelig på hugget og har gjennomtenkte produkter av tilsynelatende høy kvalitet. Du får en utmerket pakke når det gjelder motor, utstyr, pris og plass. Dersom vi hadde operert med terningkast ville vi gitt den fem, gjerne med en pluss.

Hyundai i40 stv BensinHyundai i40 stv BensinDieselDiesel
MotorMotor4 syl4 syl4 syl4 syl
SlagvolumSlagvolum1999199916851685
EffektEffekt177 hk177 hk136 hk136 hk
DreiemomentDreiemoment213 Nm/4700213 Nm/4700325 Nm/2000-2500325 Nm/2000-2500
ToppfartToppfart200200190190
0-100 km/t0-100 km/t10,810,81212
GirkasseGirkasse6 trinns auto6 trinns auto6 trinns auto6 trinns auto
DrivhjulDrivhjulFremmeFremmeFremmeFremme
VektVekt1441144115141514
CO2 (g/km)CO2 (g/km)176176159159
Pris fraPris fra369.950369.950326.950326.950
Pris testbilPris testbil455.950455.950412.950412.950