+ mer

Hyundai ix20 - perfekt hvis du frykter kapring

Frykter du at noen skal kapre fra deg bilen, er Hyundais flerbruksbil ix20 det perfekte valg. Vi har kjørt bilen.

Hyundai, verdens femte største bilprodusent, lanserer biler på løpende bånd. Vi kjørte nylig, og ble mektig imponert. På Frankfurt-messen i september ble Golf-konkurrenten. Vi har sett nærmere på flerbruksbilen ix20, et tøffere alternativ til bilen vi for et par år kalte ""; i20.
Bestselgeren
Bilen vi kjørte var utstyrt med en dieselmotor på 90 hester og manuell, sekstrinns girkasse. Det er dette som er og blir den desidert mest solgte modellvarianten i Norge.Bilen er ingen rakett. Det er det heller ingen som forventer. Du kommer deg fra null til hundre km/t på ikke altfor imponerende 14,5 sekunder. Selv i daglig trafikk måtte vi bruke girkassen relativt aktivt for å henge med.Ix20 med diesel-motor er ingen lydløs opplevelse. Det kan man vel egentlig ikke forvente i en bil til bare 250.000 kroner. Vi kunne imidlertid ønsket oss litt bedre isolering.
Mye utstyr
Vår testbil var utstyrt med høyeste utstyrsnivå, det vil si Premium. Utstyrsoversikten er imponerende for en så "billig" bil. Da får du navigasjon, ryggekamera, panorama soltak og regnsensor. For 8.000 kroner ekstra leveres den med skinnseter.Det gleder oss at iPod-kabel og Bluetooth er standard med mindre du velger den ribbede Classic-utgaven. I europeiske konkurrenter er ikke det noen selvfølge.
Automat og 125 hk
Du får også ix30 med automatkasse, med bare fire trinn. Den leveres i kombinasjon med en bensinmotor på 125 hester. Startprisen på dette alternativet er 256.000 kroner. For å få samme utstyr som vår testbil, må du ut med 279.000 kroner.
Koreanerne kommer
Vi har vært inne på det før; koreanerne Hyundai og Kia har tatt enorme designmessige steg de siste årene, noe som først og fremst skyldes at de har fått på plass europeiske designsjefer som vet hva vi vil ha i denne verdensdelen. I så måte ser ix 20 "freshere" ut enn mye annet vi har sett fra den kanten tidligere.
Et par irritasjonsmomenter
Vi kjørte bilen en ukes tid og fant oss godt til rette. Et par ting irriterte oss. Åpningen av bakluken var like spennende hver gang. Får vi den opp denne gangen? Selv etter å ha konferert med instruksjonsboken ble vi ikke helt fortrolige med bakluken.Det vi vet er at ix20 passer perfekt dersom du er redd for at bilen blir kapret. På amerikansk vis låses dørene automatisk etter noen sekunders kjøring. Bakluken låses også automatisk. For å få den opp må motoren slås av og nøkkelen fysisk tas ut av tenningen. Utrolig upraktisk hvis du vil slippe av passasjerer med bagasje.Det andre som irriterte oss var lysfunksjonen. Med lysbryteren i posisjon "0" har bilen automatiske kjørelys, det vil si lys som ligner på tåkelys. I andre biler med tilsvarende løsning finner bilen selv ut av om den er i en tunnel, og setter på nærlyset automatisk. I Hyundai-en må du sette på lysbryteren selv, og for all del huske å slokke lyset når du går fra bilen.
Romslig
I og med at ix20 er en høy bil, føles den ekstra rommelig. Du sitter som en konge i forsetene, med godt overblikk og langt opp til soltaket. Sånn sett burde det være en perfekt bil for pensjonister.A-stolpen stjeler imidlertid en del av sikten, så her må du være obs.Bagasjeplassen er også bra, i sin klasse. De fleksible baksetene gir bra utnyttelse av plassen.
Alternativene
Alternativene er blant andre Honda Jazz, Kia Venga, Opel Meriva og Toyota Verso-S. Vi vil også nevne Mercedes A-klasse, som statusmessig ligger et par hakk over disse, men som har mange av de samme kvalitetene.
Konklusjon: En bra bil
Alt i alt synes vi ix20 gjør en god figur, i sin prisklasse. Du får en relativt rommelig bil med mye utstyr og en passe stor dieselmotor. For noen vil det være positivt at den er kapringssikker. For en kvart million får du mye bil for pengene. Karakter: 4+
Hyundai ix20Hyundai ix20
MotorMotor4 syl4 syl
SlagvolumSlagvolum13961396
EffektEffekt90 hk90 hk
DreiemomentDreiemoment220 Nm/1750-2750220 Nm/1750-2750
ToppfartToppfart167167
0-100 km/t0-100 km/t14,514,5
GirkasseGirkasse6 trinns manuell6 trinns manuell
DrivhjulDrivhjulFremmeFremme
VektVekt13201320
CO2 (g/km)CO2 (g/km)114114
Pris fraPris fra189.950189.950
Pris testbilPris testbil255.950255.950
Motor