Torkel Aamot Thoresen og Erik Solheim

Fikk i-MiEV nummer 1.000 av Erik Solheim

Mandag ble en ny milpæl nådd for elbiler i Norge; Mitsubishi i-MiEV nummer 1.000 ble overlevert av miljøminister Erik Solheim til sin nye eier Torkel Aamot Thoresen

Elbilsalget i Norge går så det griner. Mitsubishis i-MiEV har ledet an. Mandag markerte importøren en milepæl. Da ble nøklene til bil nummer 1.000 overlevert til sin nye eier Torkel Aamot Thoresen overlevert av miljøminister Erik Solheim.Importøren mener dette ikke bare er en milepæl for dem, men også for Norge som et foregangsland innen tilrettelegging for elektriske biler.- Det har ikke vært noen vesentlige problemer med i-MiEV siden leveransene startet i fjor, kunne en fornøyd direktør Bernt G. Jessen i Motor Gruppen slå fast under mandagens arrangement.Det er imidlertid lite penger å tjene på bilen for i-MiEV, og lanseringen av konkurrenten Nissan Leaf har ikke gjort inntjeningen på bilen bedre. Prisen ble nylig kuttet til under 230.000 kroner, mens Leaf koster rundt 265.000 kroner.

- Elbil viktigste tiltak
1.000 elbiler sparer miljøet for utslipp tilsvarende 25.000 tonn CO2.Ifølge Solheim står trafikk for 20 prosent av CO2-utslippene i Norge.- Elbiler er det viktigste tiltaket for å få ned utslippene for personbilene. Det er viktig at politikerne legger til rette for elbiler i form av incentiver som avgiftsfritak osv, sier Solheim.Nok en gang understreket han viktigheten av forutsigbarhet, både for bransjen og kundene. Solheim kom imidlertid ikke med nye signaler om når elbilene ville miste privilegiene. Det har tidligere vært sagt at det vil skje når det er 100.000 elbiler i Norge.- Et alternativ er å gjøre det gradvis, sa Solheim.