Skoda Yeti. Foto: Skoda

Toyota slaktes, Skoda til himmels

- Vi ble selv overrasket over Toyota-tallene, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.

Toyota går kraftig tilbake i firmabilmarkedet, mens stadig flere faller for tsjekkiske Skoda. Dette skjer samtidig med at premium-biler som gruppe har gått kraftig frem de siste tre årene. Dette og mye mer kommer tydelig frem i det nye analyseverktøyet "Firmabilbarometeret", utviklet av biladministrasjons-selskapet LeasePlan.Firmabilbarometeret tar for seg den frie delen av firmabilmarkedet, altså den delen hvor firmabilbrukeren selv fritt kan velge hvilken bil han eller hun vil kjøre. Dermed får man rene tall for den attraktiviteten bilmerkene har overfor brukerne.Firmabilmarkedet er konsentrert om færre merker enn privatmarkedet. For å ha statistisk holdbare tall begrenser LeasePlan seg derfor til å se på de seks mest populære merkene. Til sammen utgjør de ca 50 prosent av markedet.For Toyota må tallene som fremkommer fortone seg som å bli rammet av nok en tsunami. De har den klart laveste merkelojaliteten med 33 prosent, viser Firmabilbarometeret. Det vil si at bare enn 1 av 3 som valgte Toyota i 2008 valgte samme merke på nytt i 2011.For å gjøre saken enda verre viser tallene for Toyota en t/m-faktor på 0,2. Dette er et forholdstall mellom hvor mange salg de tar (t) fra andre merker og hvor mange de mister (m) til andre merker. Toyota mister altså langt flere salg til konkurrentene enn hva de tar. t/m-faktoren på 0,2 er klart lavest av alle de målte merkene. For hvert salg Toyota tar fra en av konkurrentene mister de fem salg til konkurrentene.Til sammenlikning topper Skoda listen med t/m på solide 3,5. For hver kunde Skoda mister til en konkurrent tar de 3,5 kunder tilbake. Det er godt over nummer to på listen som er Volvo med 2,2.Merkelojaliteten er generelt lav i firmabilmarkedet. De mest lojale kundene kjører Audi. 57 prosent av de som valgte seg en Audi i 2008 valgte samme merke på nytt i 2011, viser Firmabilbarometeret.På de neste plassene følger Ford med 52 prosent, BMW 51 prosent, Volvo 49 prosent, Volkswagen 47 prosent og Toyota 33 prosent. For markedet totalt er lojaliteten 43 prosent. Alle merker som ligger over gjennomsnittet er store merker og det viser at en av grunnene til at de store merkene er store er at de bedre evner å holde på kundene.(Artikkelen fortsetter under bildet)LeasePlan vil bruke Firmabilbarometeret i det rådgivningsarbeidet de gjør overfor kundene.- Disse tallene gir oss og kundene raskt en fingerspissfølelse over markedet og merkene. Dette er noe vi føler kundene lenge har ønsket. Vi er også i den heldige situasjonen at vi er det eneste selskapet som har en database som er stor nok til å gi tall med en rimelig grad av sikkerhet, mener markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan. For kunder vil vi tilby ennå mer detaljerte og skreddersydde analyser og rådgivning, påpeker han.- Vi ble selv overrasket over Toyota-tallene, innrømmer han.- Vi vet at Toyota i mange år har ligget helt i toppen både på lojalitet og tilfredshet i Norsk Kundebarometer. Våre tall viser et helt annet bilde. Noe av forskjellen kan kanskje ligge i at mens Kundebarometeret kartlegger hva folk sier de skal gjøre så kartlegger Firmabilbarometeret hva de faktisk har gjort, mener Paus.