+ mer
Audi R18 ultra og Audi R18 e-tron quattro Foto: Audi

Audi klare for Le Mans 2012

Lørdag skal fire Audi jakte på Le Mans-seier nummer 11.

Lørdag 16. juni klokken 15:00 går startskuddet for den 80. utgaven av det legendariske ekstremdøgnet på racingbanen i Le Mans. Audi stiller til start med fire biler, to "Audi R18 ultra" og to "Audi R18 e-tron quattro".Audi stiller som tittelforsvarer på Le Mans. Etter fjorårets dramatiske løp var det "Audi R18 TDI #2" som var første bil over målstreken. Siden debuten i 1999 har Audi vunnet verdens største 24-timers løp 10 ganger.De to "Audi R18 ultra" er bygget over samme lest som fjorårets vinnerbil, men vekten på mange av bilens komponenter er ytterligere slanket. Bilene er dermed fortsatt drevet av en kraftig V6 TDI-motor, men har fått tilnavnet ultra - betegnelsen på Audis lettvektsteknologi.De to andre bilene er konstruert på samme lave vekt, men har i tillegg en ny generasjon quattro firehjulsdrift under karbon-karosseriet. "Audi R18 e-tron quattro" henter kinetisk energi fra forhjulene når bilen bremser, og lagrer energien som elektrisitet i et svinghjul. Den oppsamlede elektrisiteten sendes så ut igjen til forhjulene ved akselerasjon i hastigheter over 120 km/t. V6 TDI-motoren på 510 hk driver bakhjulene, og dermed utfyller kraftkildene hverandre og skaper et nytt prinsipp for firehjulsdrift; e-tron quattro. Det gir et klart konkurransefortrinn i for eksempel styring og akselerasjon gjennom de mange svingene på Le Mans.- Audi har jo lange tradisjoner i Le Mans. De vil selvfølgelig pushe for sin 11. seier her i år. Hybrid-motstander Toyota har bygd opp et team for første gang på mange år, og må få alt til å klaffe for å overliste Audi med sin rutine. Toyota har ikke kjørt løp med den nye hybridløsningen, så seier på første forsøk blir trolig for mye forlangt. Men alt kan skje i Le Mans, sier Eurosports motorsportkommentator Roger Moen.
Motor