+ mer

Prøvekjørt: Staselig og sofistikert - snau og sikker

HegnarOnline har brukt to uker på å prøvekjøre to komplett forskjellige Volkswagen. Den ene har fått mer oppmerksom-het enn den strengt tatt fortjener, den andre altfor lite.

For å ta det først som sist: Dette er ikke en artikkel der vi prøver å sammenligne Volkswagen Up! og CC på bakgrunn av kjøreegenskaper, utseende eller pris.Ei heller er det formålstjenlig å vurdere hvilken av de to man bør gå for, rett og slett fordi de henvender seg til personer som ser etter totalt forskjellige ting til totalt forskjellig bruk.En faktor vi imidlertid har sett på, og som vi faktisk talt finner litt urettferdig med hensyn til disse to bilene, er hvor stor forskjell det er i oppmerksomheten de har fått.For mens Up! har blitt omtalt, uttalt, premiert, prøvekjørt, hyllet og bejublet er det ikke så veldig mange som har snakket om CC.Totalt ufortjent. I alle fall dersom man ser på sistnevnte isolert. Men det skal vi komme tilbake til.
Liten, lett, smålekker og sikker billigbil
Først skal vi ta for oss Volkswagen Up! Den lille bybilen ble først presentert i Frankfurt i 2011, og blir i disse dager markedsført knallhardt her hjemme, både på TV og på utallige reklameplakater etc.Doningen har fått usedvanlig mye oppmerksomhet trass i at den ikke representerer så veldig mye nytt hva gjelder design, kjøreegenskaper eller teknologi.Vi fikk anledning til å prøve bilen en uke for å forsøke å finne ut hva alt oppstyret dreier seg om. Og for å være helt ærlig - vi ble faktisk ikke så rent lite imponert.Nå betyr ikke det at vi syns bilen har fortjent absolutt alt snakket - med tanke på hvordan bilen egentlig er, har nok oppstyret vært i overkant - men Up! har så absolutt endel faktorer med seg.For hvis du er på utkikk etter en relativt rimelig ny liten bil, ikke bryr deg om størrelsen på motoren men heller at den er sikker, smålekker inni og bruker lite drivstoff - vel, da trenger du ikke lete så veldig mye lenger.For et slikt bruk er nemlig Up! tilnærmet perfekt.Startpris for denne lille rakkeren er 123.400 kroner og da får man med en utstyrspakke som absolutt er godkjent, med blant annet start/stopp-teknologi, sportsunderstell, Servotronic, ABS, ESP og kollisjonsputer både her og der.Vår versjon av bilen, som man må ut med 171.400 for å sikre seg, har i tillegg ekstra lydpakke, panorama soltak, ekstra navigasjon og særlig frekk lakk. Felger i aluminium, skinnratt med detaljer i pen pianolakk og enkelte kromdetaljer har den også.Uansett hvilken versjon som havner i garasjen eller utenfor huset ditt vil den ikke ha større motor enn en 1-liters med 60 hestekrefter.Den gjør dermed unna null til hundre på 14,4 sekunder, og man skal etter sigende ikke få den opp i mer enn 161 kilometer i timen før det er stopp.Forbruket av bensin er meget behagelig, og Up! sluker ikke mer enn 0,41 liter per mil ved blandet kjøring. Den slipper dermed ut 96 gram Co2 per kilometer - også mer enn godkjent.
Usedvanlig sikker for en småbil
Volkswagens omtalte City nødbremsfunksjon får du også med på standardbilen. Systemet gjorde at Up! nylig ble tildelt Euro NCAP Advanced Award. Kanskje da unødvendig å si at bilen fikk fem av fem stjerner hos NCAPs ordinære test.
Mer under bildet!
Nødbremsfunksjonen er laserbasert og har en sensor i frontruten som overvåker trafikken foran i opptil 30 kilometer i timen.Skulle det oppstå fare for kollisjon vil bilen forberede bremsesystemet og skulle du være helt i koma bak rattet bil den etter hvert bremse helt ned for å unngå krasj.At en såpass liten bil med en såpass liten prislapp kan ha slike systemer - som opptil nå stort sett har vært forbeholdt toppmodeller og duvende veiskip - er intet annet enn imponerende.Og det er faktorer som dette som gjør at vi ender opp med å gi Up! godkjent. Kjøreegenskapene trenger man derimot ikke å vie så mye tid, dersom man skal prøve å være litt snill med lillemann.60 hestekrefter er akkurat så lite som det høres ut som, og når motoren i tillegg gir inntrykk av den sliter litt hver gang man presser inn gassen - det er i alle fall mye lyd og pusting og pesing - vel da lar man være å gjøre det, og kjører sakte i stedet.Men meget sikkert, billig og relativt stilig fra A til B kommer du uten problemer med denne vesle Volkswagen-bilen. Og vår tommelen går dermed Up! for tyskernes nye sjarmtroll.Selv om vi altså syns den har fått vel mye omtale med tanke på hvor lite nytt det egentlig er her.
Volkswagen CC - en stor positiv overraskelse
En bil som vi syns burde ha fått langt mer skryt siden den først dukket opp i januar 2008 er Volkswagen CC - Comfort Coupé.Den bar tidligere tilnavnet til bilen som er dens opphav - Passat - men den siste tiden har dette blitt strøket og nå omtales den kun ved hjelp av de to bokstavene.For det som var målet med denne doningen, og som tyskerne har greid ganske så bra, var at den skulle være en langt mer sofistikert og komfotrpreget bil enn Passat. Snakk om å treffe blink!Vi brukte en uke på å prøvekjøre den såkalte faceliften av CC - en noe forbedret versjon - og ble bare mer og mer imponert for hver eneste dag som gikk.Bilen vi lånte lyder det fulle navnet Volkswagen CC TDI BMT 4MOTION DSG, og for dem som ikke har pugget alskens motorforkortelser snakker vi altså er om en dieseldoning med trekk på alle fire hjul med VWs BlueMotion Technology.DSG er selvsagt girkassesystemet, Direct-Shift Gearbox, en dobbeltclutch-kasse, som for øvrig passer denne bilen som hånd i hanske.CCen vår var utstyrt med en 2-liters motor som yter 170 hestekrefter, har et dreiemoment på 350 Nm ved 1.750/3.000 omdreininger, gjør 0-100 på 8,5 sekunder og som har en toppfart på 220 kilometer i timen.Den bruker 0,59 liter drivstoff per liter blandet kjøring og slipper ut 154 gram med Co2 per kilometer. Bagasjerommet er på 532 liter - altså rundt 30 prosent større enn crossoveren Mitsubishi ASX, som Norge med storm i 2010-2011.Listeprisen på 2-litersversjonen med 170 hester er 474.800 kroner mens vår utgave er priset til 566.700 kroner. Da får man blant annet med såkalt carat- og comfortpakke, adaptiv cruisekontroll, ekstra navigasjonspakke, lane assist og innfellbart tilhengerfeste.Bilen kommer med såkalt Norgesgaranti på 5 år - altså like lenge som den vanlige reklamasjonstiden varer.
En USA-inspirert kjøremaskin
Tyskerne sier de har som mål å selge 300.000 av CC i løpet av sju år og at mesteparten av doningene kommer til å havne på amerikanske hender. Sistnevnte forstår vi veldig godt etter å ha kjørt bilen en ukes tid.For dette er en aldeles herlig kjøremaskin som så absolutt passer til lange asfalteventyr der man bare skal duve avgårde, la bilen gjøre jobben og kanskje styre litt med en lillefinger. Slik alle alltid gjør i USA - selvsagt.Når man i tillegg har den nevnte adaptive cruisekontrollen - som automatisk holder korrekt avstand til bilen foran deg uansett hvor fort du måtte kjøre - så blir dette tett opptil en perfekt følgesvenn på langturen.Bilen er kort sagt en drøm å kjøre. Den er stillegående og myk, samtidig som den overraskende mye futt hvis man trenger det.Behagelig er raskt et ord man begynner å tenke på. For CC er veldig behagelig. Også for damene, viser det seg.- Dette er den beste bilen du har prøvekjørt noen sinne, utbryter denne journalists bedre halvdel da vi er ute på tur. CC scorer bra hos både menn og kvinner viser det seg.Flere mannfolk lar seg også imponere og uttrykker nesten overraskelse når de hører at dette er en Volkswagen.- Den ser jo alt for stilig ut til det, var det noen som sa.Og når det gjelder CC så må vi nesten si at det etter hvert blir et pluss at det er Volkswagen som står bak - hvis man ikke er av den typen som syns det er veldig viktig å flotte seg med "riktig" bilmerke da.For det blir noe jordnært og ujålete med denne bilen, selv om den ser strøken ut og ikke står noe tilbake for mange modeller som har en langt stivere prislapp.Man blir på en måte uangripelig trass i det faktum at man kommer rullende i bil som både ser eksklusiv ut og som har mange av de egenskapene man forbinder med veldig gode biler.Interiørmessig var vår CC utstyrt med skinn og selv om vi kjenner igjen mange av VW-elementene fra andre biler, var det også nye bestanddeler som gjorde helhetsinntrykket enda mer solid.Det er som å komme tilbake til et rom som er blitt oppusset: Man kjenner igjen det meste, men man får den fine følelsen av at mye er nytt friskt også.Takhøyden bak kunne ha vært litt høyere all den tid skrivende journalist er 190 centimeter på sokkelesten, men bilen har til gjengjeld rikelig med benplass i baksetene - også til langstrakte.Alt i alt må vi si at den nye versjonen av CC må være den helhetlig beste Volkswagen-opplevelsen vår noen gang.Og dersom det ikke har kommet klart nok frem allerede: Det er et aldri så lite snev av klasse over denne bilen - og kanskje mer enn et snev også.
Motor