+ mer
Skoda Superb

Skoda Superb med DSG og 4x4

Skoda Superb med diesel, firehjulstrekk og DSG-kasse passer Ola Nordmann perfekt. Vi har prøvekjørt.

Publisert 25. juni 2012 kl. 13.11
Oppdatert 16. des. 2013 klokken 19.12
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 562 ord
Skoda Superb har mye av det som skal til for å lykkes i Norge. Salget har imidlertid ikke tatt helt av, selv om det i fjor ble solgt 1.400 biler. Til sammenligning ble det solgt over 4.000 Volvo V70.Du får en gedigen og velutstyrt stasjonsvogn til en fornuftig penge. Den store familiebilen starter på under 300.000 kroner, men denne gangen startet vi i andre enden, det vil si med en 4x4-versjon, DSG-kasse og alt utstyr (Laurin&Klement). Da blir prisen rett i overkant av en halv million. Det er ingen upris.Superb har, som vi har vært inne på ved flere anledninger tidligere, en enorm bakseteplass. Ingen slår Skoda på dette feltet. Vi har sett bli brukt til VIP-oppdrag, en funksjon den fyller på aller beste måte. Oppvarmede bakseter, sigarettenner og eget display for klokke og utetemperatur bygge opp under limo-inntrykket.(Artikkelen fortsetter under bildet)Kjører du med små barn i bilen er det en drøm å benytte seg av barneseter. Her er det bare å stige inn og gjøre det man må for å få poden på plass. Avstanden fra forsetene til baksetet er nesten for stor. Mister junior noe på gulvet, kan du bare glemme å plukke det opp fra første rad.Les også vår test av og .(Artikkelen fortsetter under bildet)Bagasjerommet er på over 630 liter, bare slått av Mercedes E-klasse og flerbruksbiler som Ford S-Max. Du må regne med å stille opp for kompisen som skal flytte. Får du ikke med deg feriebagasjen i Superb, har du et pakkeproblem.Testbilen var utstyrt med noen smarte "klosser" du kan plassere slik at posene ikke sklir avgårde.(Artikkelen fortsetter under bildet)Skoda Superb er en stor bil, og gjør lite for å skjule det. Designmessig blir den dermed lettere korpulent. En ny Passat, Mondeo, 508, i40 eller Avensis ser betydelig nettere ut. Men smaken er som kjent som baken.I testbilen finner vi Volkswagen-konsernets velkjente to-liter på 140 hk. Denne har vi kjørt i et utall Audi, VW og Skoda. I daglig drift fungerer motoren mer enn tilfredsstillende, men man merker at Superb er en stor bil. 0-100 km/t tar ikke altfor imponerende 10,8 sekunder.(Artikkelen fortsetter under bildet)For å få DSG og firehjulstrekk i konsernfetter VW Passat må du opp i 170 hk-varianten, som dermed blir dyrere enn den toppspekkede Skodaen.Med L&K-pakke er det meste standardutstyr på Skoda Superb, inkludert navigasjon, 18 tommers aluminiumsfelger, paraplyrom (med paraply) i bakdøren, bi-xenon-lykter, skinninteriør osv.(Artikkelen fortsetter under bildet)Pakken firehjulstrekk, DSG-kasse, mye utstyr og en prislapp på rundt en halv million kroner bør gjøre Skoda Superb interessant for mange nordmenn.Og Superben bør være lett å selge som brukt.(Artikkelen fortsetter under bildet)
4Drive kommer
, som blir en attraktiv modell for det norske markedet. Den får firehjulstrekk, tøff utvendig styling og et omfattende utstyrsnivå.Den nye modellen får en egen designpakke med beskyttelse på hjulbuer og kanalene, samt kraftige sidelister og endrede støtfangere. Den vil også være gjenkjennelig med runde tåkelys og større luftinntak foran.Informasjonssjef for Skoda hos importøren Harald A. Møller AS, Anita Svanes, regner med at 4Drive vil løfte salget på Superb.- 4x4-modeller utgjør ca halvparten av Superb-salget. Derav regner vi med en 20 prosent andel 4Drive (av 4x4 andelen), sier Svanes til HegnarOnline.(Faktaramme under bildet)
Skoda Superb Laurin&Klement stv.Skoda Superb Laurin&Klement stv.
MotorMotor4 syl4 syl
SlagvolumSlagvolum19681968
EffektEffekt140 hk140 hk
DreiemomentDreiemoment320 Nm/1750320 Nm/1750
ToppfartToppfart201201
0-100 km/t0-100 km/t10,810,8
GirkasseGirkasse6 trinns DSG6 trinns DSG
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt15921592
CO2 (g/km)CO2 (g/km)166166
Pris fraPris fra285.700285.700
Pris testbilPris testbil527.900527.900