Prøvekjørt - Lexus GS: Frekk, flottere, bedre?

Fjerde generasjons Lexus GS byr på elementer som både forbløffer oss og på de som irriterer. Fronten er frekkere enn noen sinne, men er den verdt en million?

Fjerde generasjon av Lexus GS har kommet til Norge, nesten 20 år etter at japanerne produserte første utgave av den staselige doningen.Generasjon 1 dukket opp i 1993, deretter kom andre utgave av 1998, tredje ble produsert i 2005 og nå klasker man altså til med enda en ny en - i 2012.Se fakta om bilen og en rekke bilder i bunnen av artikkelen!GS 450h, som vi ble brakt til Østerrike på Lexus sin regning for å prøvekjøre, er småaggressiv, stilsikker og til tider overraskende.Likevel går vi ikke helt av hengslene i møte med nye Grand Touring SedanTidens tann har gitt store endringer GS sitt utseende, design og fremtoning har forandret seg mye siden den kom på markedet for første gang for snart to tiår siden.Forut for lanseringen av fjerde generasjon satte Lexus seg ned med ikke mindre enn 1.000 GS-eiere for å høre hva de ville ha mer av og mindre av i den nye utgaven.Følg HegnarBil på Facebook her!Større plass til ølkasser bak. Lettere å få inn barnevogn. Mer benplass til passasjerer - og til fører. Dette var noen av ønskene som tikket inn.Mange av tilbakemeldingene mener Lexus de har tatt til følge, og Lexus har faktisk sjekket om forandringene holder mål ved å testkjøre bilen i over 1 million miles!Det som i alle fall er sikkert er at den nye utgaven fremstår som moderne, strømlinjeformet og frisk samt ikke så rent lite aggressiv. Dette siste punktet er tydeligvis noe japanerne har satset tungt på.- Under prøvekjøring av vår nye GS la vi merke til at de andre bilene flyttet seg da vi kom kjørende bak dem. Så aggressiv er den nye modellen, fikk vi vite på presentasjonen av bilen i Kitzbühl.Denne påstanden ble strengt tatt bare til dels bekreftet under vår egen prøvekjøring, men nye GS har helt klart fått en snute som det lukter svidd av. Det skal vi innrømme.Større, bedre og mindre tørstAndre ting som er endret er høyden i bilen, benplassen til passasjerer og fører samt forbruket av drivstoff og klimaanlegget.Nye GS bruker 23 prosent mindre bensin enn sin forgjenger og skal være i det absolutte toppsjiktet med hensyn til power output i forhold til Co2-utslipp.Det nevnte klimaanlegget er en historie i seg selv og kan skilte med noe så high tech som nanoteknolgi, som visstnok skal ta bort både uønsket odør og fuktighet.Se fakta om bilen og en rekke bilder i bunnen av artikkelen!Et par andre elementer som også fortjener ekstra omtale er mediaskjermen i kupéen og høyttaleranlegget man kan få i sin ny GS.Når det gjelder førstnevnte så er den på hele 12,3 tommer - altså gigantisk - og Lexus hevder sågar at det er den største skjerm som noen gang har sittet i en serieprodusert bil.Vi ble i alle fall imponert!Meget eksklusiv lydHøyttaleranlegget man kan få i den nye japaner er videre noe helt for seg selv og er utviklet av velkjente Mark Levison, som har jobbet med Lexus i 13 år.Ja, faktisk hadde høyttalerpakken sin helt egen stand ved GS-presentasjonen i Østerrike, der man virkelig kunne få høre hva de 17 ulike elementene som er i bilen dugde til.Styrken er økt fra 330 watt i forgjengeren til hele 835 watt nå.Mark Levinsons representanter som vi møtte mente sågar at det tette samarbeidet med Lexus har ført til at bilprodusentene tar imot ønsker fra Levinson om hvordan kupéen i bilene deres skal utformes, slik at høyttalerne får så optimale forhold som mulig.Suveren med tanke på støydemping Under kjøring med bilen kan føreren støtte seg til en hel rekke med moderne hjelpemidler som kjørefelt-assistent, adaptive cruise control, blindsone-assistent og så videre og så videre.Følg HegnarBil på Facebook her!Slikt må strengt tatt være på plass i en bil av GS 450h sitt kaliber og her skuffer ikke japanerne på noe vis. De leverer som de skal.Et annet element hvor Lexus definitivt har gjort jobben med sin nye stolthet er demping av kjørestøy. Her ble vi rett og slett mektig imponert!Uansett hvor fort du kjører og under hvilke forhold kan man så å si slippe en knappenål inni bilen og høre hver minste lille lyd når den lander - og det på mattene!Faktisk må vi si at dempingen i GS 450h er den beste og mest gjennomførte vi har opplevd noen sinne. Ingen motorduring, ingen støy fra dekk eller fra asfalt.Vi får nesten følelsen at vi ikke befinner oss på veien lenger, men flyter over bakken. Så lydløs er denne bilen på veien.Se fakta om bilen og en rekke bilder i bunnen av artikkelen!Også med tanke på setene i bilen må vi gi Lexus litt skryt. De er meget behagelige, gir god støtte og ser i tillegg flotte ut. Tommel opp her også!Luksus med håndbrekket påDet er imidlertid et par aspekter med bilen som vi ikke finner særlig grunn til å gi stående applaus.Mediesystemet i bilen - som man altså får tilgang til via denne enorme skjermen vi allerede har nevnt - virker en smule utdatert og 1990-tallsaktig.Innstillingene er mange og man finner relativt raskt frem til det man skal, men grafikken her kunne man med fordel gjort noe med i en bil som skal være eksklusiv og ha et snev av klasse.Når enkelte andre bilmerker kan skilte med livekart fra Google Earth i ruta, minner det som Lexus her kommer med mest om Commodore 64 eller Atari - for de som husker det.Vi syns i tillegg at det fremdeles er alt for mye plast i kupéen og rundt fører.Dette bidrar til å dempe inntrykket av eksklusivitet - som Lexus jo jobber for å få på plass - og for vår del får man et inntrykk av at man kjører luksus med håndbrekket på.Man kan kanskje si at slike ting kun er detaljer og bagateller, men i en bil som GS 450h er det også i de små finessene man finner forskjellen - eller burde finne dem.Så når man får inntrykk av at dørhåndtaket på innsiden er i ferd med å brekke bare fordi man bruker det, og man til og med finner ut av signal-L'en i midten av rattet er i plast - vel så hever ikke det vårt generelle inntrykk.Likevel er det flere elementer man som fører syns er meget forseggjorte og direkte stilige. Den analoge klokken mellom fører og passasjer er et.Området rundt og ved dashbordet har man også truffet med. Det virker forseggjort og pent. Det samme kan sies om head-up-displayet i frontruten.Et usedvanlig jevnt men bråkete dragEt av ankepunktene mot Lexus tidligere har vært den automatiske CTV-girkassen (continuously variable transmission) de har utstyrt bilene sine med.Vi i HegnarOnline prøvekjørte CT 200h da den kom ut og reagerte da på akkurat dette.- Vi ble sittende å rett og slett irritere oss litt over hvordan påvirker både kjøremønster og lyd, skrev vi om girkassen i april i fjor, og vi sitter igjen med litt av det samme inntrykket denne gang.Vi blir liksom ikke helt vant med hvordan girkassen oppfører seg, spesielt ikke ved akselerasjon fra medium hastighet og oppover.Men når det er sagt, det man faktisk får med CTV-løsningen er et usedvanlig jevnt og relativt mykt drag.Bilen drar og drar og drar, og når man tror den ikke har mer på lager - vel så fortsetter den bare å dra.Se fakta om bilen og en rekke bilder i bunnen av artikkelen!Før man vet ordet av det er man oppe i relativt respektable hastigheter, og dette har skjedd uten skumping, girskiftnølinger og andre forstyrrelser.Sånn sett kan man si at girkassen passer fint til GSens generelle kjøreegenskaper. Her får man nemlig den amerikanske følelsen relativt kjapt.Bilen skal duve og seile gjennom landskapet som ei skute på havet, og det kan i alle fall ikke være noen som helst tvil om at dette er en doningen som passer perfekt til langtur der farten er jevn og der det ikke skal kjøres aggressivt eller særlig sportslig.Bilen har riktignok både S-innstilling (sport) og S+, og man kan virkelig føle at bilen stives opp i begge i forhold til i C (comfort), men vi syns uansett ikke GS gjør seg best på to hjul i svingen.Dette trass i at bensinmotoren og elmotoren til sammen tilbyr deg 345 hestekrefter å kose deg med.Konklusjon: En bil for de spesielt interesserteLexus selv uttaler at de har planer om å runde 6.000 solgte biler av GS 450h i løpet av neste år. Det er med andre ord ikke snakk om noe folkebil eller storselger.Etter å ha kjørt doningen forstår vi godt det. Verken pris eller bilens forsøk på å være eksklusiv tyder på at massene kommer til å kaste seg over nye GS.Det betyr imidlertid ikke at bilen har lite for seg, noe vi da også har kommentert i denne artikkelen.Lexus' sin nye stolthet kan karakteriseres som både staselig og kjøreglad, og utseende utvendig er heller ikke noe å skamme seg over - snarere tvert i mot.Og blir man vant til CTV-girkassen - og har rundt en million kroner å bruke på bil - så ser vi over hodet ikke bort fra at dette kan være bilen for deg.ECO-modellen av Lexus GS 450h begynner på 860.400 kroner mens man må punge ut 1.041.800 kroner for å skaffe seg den billigste F Sport-modellen.Mellom disse to utstyrsmodellene finner man også Comfort- og Luxury-modellen, som da har prislapper mellom ECO og F Sport.Her er tallene tale for GS 450h: