Modellen Hiace fra Toyota

To bilgiganter med rykende ferskt samarbeid

Toyota melder mandag at de lanserer etterfølgeren til Hiace i annet kvartal 2013 og bekrefter i samme slengen nytt samarbeidsprosjekt med PSA Peugeot Citroën.

Toyota Motor Europe og PSA Peugeot Citroën har inngått en ny samarbeidsavtale på lette varebiler for det europeiske markedet.PSA Peugeot Citroën vil levere lette varebiler til Toyota for salg i Europa under varemerket Toyota.Med start i annet kvartal 2013 vil PSA Peugeot Citroën i første omgang levere kassevogner basert på de eksisterende modellene Peugeot Expert og Citroën Jumpy.Avtalen omfatter også samarbeid på neste generasjon varebiler som vil bli produsert av PSA Peugeot Citroën.Samarbeidsavtalen er forventet å ha en tidsramme utover 2020.Toyota Motor Europe vil ta del i utviklingen og investeringen i neste produktgenerasjon.Det er ingen planer for at Toyota og PSA Peugeot Citroën skal inngå noen avtaler på eiersiden eller i felles produksjonsanlegg.- Det lette varebilsegmentet er meget viktig for oss i mange europeiske land, sier Didier Leroy, president og CEO i Toyota Motor Europe.- Ved å inngå et samarbeid med PSA Peugeot Citroën har vi funnet en god løsning for våre lojale varebilkunder etter at produksjonen av vår egen Hiace ble avsluttet på slutten av fjoråret. Vi har allerede et meget vellykket joint venture partnerskap med PSA Peugeot Citroën i småbilklassen. De er også en av toppspillerne i det europeiske markedet for lette varebiler, med et solid rykte innen kvalitet og fleksibilitet, sier Leroy.PSA Peugeot Citroën mener den nye avtalen uten tvil vil komme begge de to gigantene til gode.- Denne avtalen legger grunnlaget for utviklingen av en ny generasjon lette varebiler, som vil gi begge produsenter et konkurransedyktig produkt for det europeiske markedet, uttaler Jean-Christophe Quémand, executive vice president i den franske giganten.Også i Norge er man glade for å ha fått på plass den nye avtalen.- Dette er en gledens dag for titusener av fornøyde norske Hiace-kunder, kommenterer Lars-Erik Årøy, administrerende direktør hos Toyota Norge AS.