+ mer
Peugeot 508 RXH

Peugeot 508 RXH - perfekt for Norge?

Peugeot 508 RXH er en flott stasjonsvogn med høy bakkeklaring, 200 hk, firehjulstrekk, veldig lavt forbruk og alt mulig utstyr, men det er to ting som trekker ned.

Peugeot har kastet seg over hybridbølgen. Sammen med Citroën har de lansert det som er verdens første dieselhybrid.

Etter flere utsettelser kan kundene nå endelig se frem til å få både den høye 3008-varianten og den slanke stasjonsvogna 508 RXH.Vi har hatt fornøyelsen av å kjøre sistnevnte i en ukes tid, og sitter igjen med et noe blandet inntrykk.508 RXH har mange av de egenskapene nordmenn liker. Det er en nøysom stasjonsvogn med mulighet for trekk på alle fire, samt automatgir. Dessuten er den forhøyet noe (bakkeklarilng 18,4 cm) og har designdetaljer som skiller den fra den gemene hop. Dessuten er ikke prisen avskrekkende, i underkant av en halv million.Skliplater foran og bak, samt plastbeskyttelse rundt hjulene minner om Audis Allroad, VWs Alltrack, Skodas Alldrive, Volvo XC70, Subaru Outback osv.
Flott design
Personlig mener vi designen er et av Peugeot 508 RXHs store fortrinn. Den ser rett og slett forfriskende og tøff ut på veien. Mens en Passat Alltrack har en noe «satt» design og Volvo XC70 ser ut som noe fra forrige århundre, ser man at det er en ny bil.LED kjørelysene foran har en «bling bling»-faktor over seg. Vi tipper man enten elsker eller hater dem, men vi synes de ser litt tøffe ut. De skaper identitet og viser omverdenen at her kommer en påkostet Peugeot 508. Ifølge produsenten skal de tre lysene på hver side av grillen minne om løveklør….
Du får fire valg
Som i 3008 Hybrid4 har man et hjul hvor man får fire valg; auto, hvor bilen selv finner ut av hva som er optimalt i forhold til trekkraft og forbruk, sport, ZEW (helelektrisk drift) eller 4WD.Peugeots hybrider er utstyrt med en kraftig 163 hks dieselmotor som trekker forhjulene, samt en 37 hks elektromotor som sørger for drift på bakhjulene. Under normal kjøring skjer det et sømløst skifte av drivkraft.I auto får du litt «sirups-fornemmelser» når du kjører. Du lurer på hvor i alle dager de 200 hestene befinner seg. Er bilen utstyrt med esler eller muldyr? Svitsj over til «sport» og du skjønner at du ikke er blitt lurt. Du merker umiddelbart en helt annen dravilje. Bilen blir flere hakk morsommere å kjøre.Når du står fast i en glatt bakke på vinteren, får du drahjelp fra bakhjulene. Det blir et slags enkelt firehjulstrekk-system.Ren eldrift fungerer i inntil tre kilometer.
Minus 160 liter
Hybridsystemet har sin pris - i liter. Bagasjerommet er på bare 400 liter, mot 560 liter i en vanlig 508. Dermed diskvalifiserer bilen seg som familiebil for mange. Når det er sagt, lasterommet virker større enn fryktet og er lastevennlig.Det andre problemet med 508 RXH er at den er utstyrt med en relativt kjip girkasse. Det dreier seg om en såkalt elektronisk styrt sekvensiell manuell girkasse, som i praksis fungerer som en automat. Den kan være litt anmasende under akselerasjon. Girskiftene går ikke så «smooth» som for eksempel VWs DSG-kasse, Fords Powershift eller en hvilken som helst tradisjonell automatkasse.
0,41 liter på mila
I løpet av uken vi hadde bilen, kjørte vi og kjørte vi, uten de helt store utslagene på drivstoffmåleren. Etter 60 mils kjøring, både småkjøring og et par lengre turer, var tanken fortsatt halvfull. Vi har liten grunn til å betvile at den store stasjonsvogna skal klare et forbruk ved blandet kjøring på 0,41 liter på mila. CO2-utslippet er på bare 107 gram CO2 per kilometer.
Mye utstyr
508 RXH har mye standardutstyr, inkludert navigasjon, stort panorama-tak, bixenon-lykter og skinnseter.Innvendig får man nesten premiumfølelse. Billigplasten glimrer (stort sett) med sitt fravær. Materialkvaliteten ser ut til å være bra. Selve kupeen er like romslig som en vanlig 508.
Alarmen går!
Et lite irritasjonsmoment i RXH er alarmen som går hvis du åpner førerdøren under rygging. Bilen skal stå i nøytral, med håndbrekket på, må vite, før man kan tenke tanken om å åpne døren. Litt upraktisk, sier vi.
Konklusjon
Vi kan konkludere med at Peugeot 508 RXH er en flott bil å se til, med mye utstyr, et tilsynelatende høyt utstyrsnivå og svært lave forbruks- og utslippstall. Girkassen og bagasjeplassen er imidlertid negative faktorer.PS: Vår testbil var utstyrt med sjokoladebrun farge. Det blir en av signaturfargene til RXH. Vi ville nok ha styrt unna denne fargen, ikke minst med tanke på den dagen bilen skal selges som bruktbil.
Peugeot 508 RXHPeugeot 508 RXH
DieselmotorDieselmotor2,0 liter, 200 hk2,0 liter, 200 hk
El. motor foranEl. motor foran163 hk163 hk
El. motor bakEl. motor bak37 hk37 hk
Maks dreiemomentMaks dreiemoment300 Nm/1.750300 Nm/1.750
ToppfartToppfart213213
0-100 km/t0-100 km/t8,88,8
GirkasseGirkasseEMG 6 trinnEMG 6 trinn
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt17701770
CO2 (g/km)CO2 (g/km)107107
PrisPris492.000492.000

Motor