+ mer
Mazda 3

Mazda 3 - back to basic

Mazda 3 er en "back to basic" bil til rundt 250.000 kroner.

Mazda er på vei opp. Det begynte for alvor medDen nye familiebilen Mazda 6 er rett rundt hjørnet. Mens vi venter på sistnevnte har vi sett nærmere på hva den japanske bilprodusenten kan by på i det viktige Golf-segmentet.På 70- og 80-tallet ble det solgt voldsomme mengder Mazda 323 i Norge. Modellen som etterfulgte suksessen, Mazda 3, har av uforklarlige grunner imidlertid solgt dårlig.For å finne ut om Mazda 3 er en glemt perle eller fortjener den elendige plasseringen på salgsstatistikken, har vi tatt en nærmere tett på siste utgave av bilen.Bilen som ble stilt til disposisjon var en Mazda 3 med en 1,6 liters turbodieselmotor og høyeste utstyrsnivå Advance Plus. Prislappen er på 256.900 kroner.Vi får en litt "back to basic"-følelse når vi entrer kupeen. Inntrykket er litt dystert, med mørke stoffseter og mye mørk hardplast. Du finner deg imidlertid fort til rette. Her har du det meste av det du trengerMotoren er på 115 hk, mens maksimalt dreiemoment er på 270 Nm. I en så pass liten bil er det dermed lite å utsette på effekten, selv om det på ingen måte er noen sportsbil., som dessverre ble for dyr her hjemme. Nå tas den ikke lenger inn. Mazda 3 kan også leveres med en 2,2 liters dieselmotor på 185 hk. Den koster fra 348.500 kroner og gjør unna 0-100 km/t på 8,2 sekunder.
Les også: Mazda 3 MPS - fryktelig løpsvillig
Mazda 3 deler plattform med flere modeller fra Ford og Volvo. Det gir positive resultater. I likhet med for eksempel Ford Focus har Mazda-en gode kjøreegenskaper.. Kjøreopplevelsen er dermed en av Mazda-ens fremste styrker.Designmessig er Mazda 3 på høyde med flere av de viktigste konkurrentene. Selv om bilen ble lansert i 2009, henger den fortsatt med.Utstyrsmessig har du stort sett det du trenger. Du har det mest sentrale sikkerhetsutstyret, automatisk klimaanlegg, 17 tommers aluminiumsfelger og parkeringssensor bak. Luksus som xenon-lys savnes. Hvis man legger 6.900 kroner på bordet, får man navigasjon.Miljømessig ligger Mazda 3 der den skal ligge. Et CO2-utslipp på 115 gram per kilometer er på det jevne i klassen. Det tilsvarer et forbruk ved blandet kjøring på 0,43 liter på mila. Med en drivstofftank på 55 liter blir du ikke fast gjest på bensinstasjonen.Plassmessig er også Mazda-en på nivå med de nærmeste konkurrentene. Med baksetet inntakt får du plass til 340 liter med bagasje, mens rommet øker til 1.360 med baksetet nedlagt. Til sammenligning er tallene for en Golf henholdsvis 350 og 1.305 liter.256.000 kroner er prislappen på Mazda-en. Da får du en bra utstyrt kompaktbil med en passende motor.PS: Det kjøres nå kampanjer på Mazda 3 som kan gjøre bilen mer attraktiv. Man får annet vinterhjul og metallic lakk inkludert i prisen, noe som bidrar til et priskutt på inntil 35.000 kroner.Velger du Mazda 3 1,6 diesel får du en enkel bil med en tilstrekkelig motor og det viktigste utstyret. Noen perle er den ikke, men et hyggelig, om enn litt kjedelig, bekjentskap.
Mazda 3 1,6 D, AdvancePlus kombiMazda 3 1,6 D, AdvancePlus kombi
Motor Motor4 syl 4 syl
SlagvolumSlagvolum15601560
EffektEffekt115 hk115 hk
DreiemomentDreiemoment270 Nm/1750270 Nm/1750
ToppfartToppfart186186
0-100 km/t0-100 km/t1111
GirkasseGirkasse6 trinns manuell6 trinns manuell
DrivhjulDrivhjulForanForan
VektVekt12551255
CO2 (g/km)CO2 (g/km)115115
Pris fraPris fra234.900234.900
Pris testbilPris testbil256.900256.900
Motor