+ mer
Mercedes GL

Mercedes GL - enorm SUV for storfamilien

Mercedes GL har fått en ansiktsløfting. Vi har prøvekjørt den enorme SUV-en.

Når du ser Mercedes GL for første gang skjønner du fort at dette er en bil spesielt beregnet på det amerikanske markedet. Den produseres faktisk i Alabama i USA. Dimensjonene er alt annet en tilpasset trange norske parkeringshus. Den er et beist. Den er 5,12 meter lang og 1,93 meter bred (ex speil).I det du fyrer opp og kjører av sted får du enda en aha-opplevelse. Her duver du avgårde på en svært behagelig måte. Det eneste som mangler er endeløse amerikanske free- eller highway-er.Mercedes gjennomførte nylig en facelift av sin største bil, som opprinnelig debuterte i 2006. Bilen har blant annet fått mer moderne lykter. Bilen er flere hakk mer macho enn mange av SUV-ene vi ser i gatebildet på Frogner i Oslo. Dette er ikke en utpreget "stads-jeep", som de kaller det i Sverige.De enorme dimensjonene betyr også at bilen er svært rommelig. Bagasjerommet er enormt, med mindre du har tatt i bruk de siste to av syv sitteplasser. Oppgitt volum er på 680 liter.(Artikkelen fortsetter under bildet)Plassen i det "vanlige" baksetet er imidlertid ikke større enn den må være. GL er over fem meter lang, men på ingen måte noen limousine.På landeveien er du konge. Du sluker milene i svært behagelige seter. Du legger fort til deg en sedat kjørestil. Dette er ikke bilen du velger dersom du vil være førstemann til Geilo.Med luftfjæring kan du heve og senke bilen etter behov. Bilen har ulike kjøreprogrammer hvor den kan tilpasses vei- og føreforhold.(Artikkelen fortsetter under bildet)258 hk er ikke mer enn det må være. Bilen er på ingen måte undermotorisert, men det skal en del krefter til for å flytte på 2,5 tonn masse også. Vi kjørte 350-versjonen.For de som ønsker mer kraft, finnes GL 500 med 435 hk og GL 63 AMG med 557 hk. De to sistnevnte klarer sprinten til 100 km/t på smått fantastiske 5,4 og 4,9 sekunder, mens vår testbil i teorien bruker 7,9 sekunder på å komme opp i samme hastighet.(Artikkelen fortsetter under bildet)Det blir trolig ikke solgt mange nye GL i Norge det neste året. Mange vil nok heller "nøye seg med" SUV-en ML. Så langt i år er det registrert 82 ML, mot 19 GL.Mer spennende er selvfølgelig den nydelige CLS Shooting Brake med 4MATIC, hvor du gir slipp på et par nødseter, en del bagasjeplass og naturligvis noen cm bakkeklaring.La oss heller ikke glemme E-klasse facelift, som blir litt mer "taxi" i denne sammenhengen.Liker du mykere former, finnes det en annen bil i porteføljen med nesten samme mål og pris; R-klasse.PS: Håndverkere kan bare glemme GL. Mens det går mange gamle GL på grønne skilter, vil nykommeren bare bli levert med hvite skilter.

(Artikkelen fortsetter under bildet)På papiret er ikke forbrukstallene til GL så ille. Snittforbruket oppgis til 0,74 liter på mila. Vi lå en del høyere i vår testperiode.Det føltes som et ran å fylle tanken på bilen. Måleren viste litt over en kvart tank igjen, og vi regnet med å fylle ca 50 liter. Da pumpa passerte 70 liter og prisen bikket tusen-lappen, regner vi med at gullkort er underveis fra stasjonen. 100 liter tar tanken. Alt er stort i "amerikaneren".(Artikkelen fortsetter under bildet)Mercedes GL er en utmerket bil for storfamilier med fremkommelighetsbehov. Sportslighet kan du bare glemme, men heldigvis er det ikke et mål for alle å rase gjennom hver sving.Vi likte bilen, men ville nok tatt en knallhard behovsprøving før undertegning av kjøpskontrakt. Dersom de syv setene ikke er avgjørende, finnes det mange særdeles bra alternativer, inkludert modeller fra Mercedes.(Du finner faktaramme under bildet)
Mercedes GL 350 BlueTECMercedes GL 350 BlueTEC
Motor MotorV6V6
SlagvolumSlagvolum29872987
EffektEffekt258 hk/3600258 hk/3600
DreiemomentDreiemoment620 Nm/1600-2400620 Nm/1600-2400
ToppfartToppfart220220
0-100 km/t0-100 km/t7,97,9
GirkasseGirkasse7 trinns G-tronic aut7 trinns G-tronic aut
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt24552455
CO2 (g/km)CO2 (g/km)192192
Pris fraPris fra1.131.9001.131.900
Pris testbilPris testbil1.485.0001.485.000

Motor