Prøvekjørt: Sportslig gigantsuksess i nye klær

For tre år siden ble den hyllet og rost opp i skyene. Nå vil Citroën gjøre fulltrefferen enda bedre. Men kan takløse DS3 virkelig beskrives som takløs?

Motor

Den kom feiende inn over bil-verdenen som et friskt pust for mindre enn tre år siden. Folk måpte, snudde seg, jublet og hyllet.Nå prøver Citroën å gjøre sin suksess DS3 enda mer sexy ved å tilby doningen uten tak.Vi ble bragt til Valencia på franskmennenes regning for å finne ut om bilen blir bedre toppløs eller om den tilbyr minimalt i forhold til originalen.DS = Dundrende SalgssuksessDet er ingen som fengsler deg for å påstå at Citroën har truffet blink med relanseringen av de to bokstavene D og S.På 30 måneder har franskmennene solgt 300.000 biler av de tre DS-modellene, og DS3 er helt klart den største suksessen.200.000 mennesker eier nå en utgave av storsjarmøren, som vi her i HegnarOnline lovpriste da den kom tilbake i 2010.Les også: DS 3 - fantastisk frekk fulltreffer fra CitroënFaktoren som Citroën virkelig er fornøyd med i forbindelse med DS-modellene er at 75 prosent av kundene som handler en aldri har kjørt bilmerket før.Se en rekke bilder av DS3 Cabrio i bunn av denne artikkelenDe prøver altså Citroën for aller første gang med en DS, og når man først har fått folk hektet på et merke - vel, så kan det ofte være vanskelig å få folk til å skifte mening.Og når skrur man altså på sjarmen for alvor, eller rettere sagt - man skrur av taket og håper det skal gjøre DS3 til en enda mer sexy bil.Vi for vår del må innrømme at vi har gått fra Oh LORD da vi hørte om kabriolet-planene rundt DS3, til Oh NO da vi forstod at Citroën hadde valgt "makrellboks-løsningen" til OK da vi hadde fått stiftet nærmere bekjentskap med bilen.- Derfor valget vi makrellbokstaketDet er nemlig ikke til å stikke under stol at takløsningen Citroën her har valgt - at man kun fjerner selve taket og ikke hele takkonstruksjonen - gjør at denne bilen ikke er en hundre prosent fullblods kabriolet.Fiat 500 er blant andre biler som har valgt denne løsningen med varierende hell. Noen mener sågar at det hele blir mer som et stort soltak.- Prisen er blant årsakene til at vi valgte å gå for denne løsningen, sier DS-sjef Philippe Claverol til HegnarOnline.Han forstår at enkelte kan være skuffet over at DS3 Cabrio endte opp med makrellbolkstak, men hevder bilen hadde blitt alt for dyr dersom hele takkonstruksjonen skulle fjernes.Dette hadde også gjort at bilen ikke hadde vært oppnåelig økonomisk for de målgruppene Citroën ønsker skal handle seg en DS3 uten tak.- Dessuten tror vi ikke en slik bil hadde blitt en ordentlig DS3. Haifinnen som bilen blant annet er så kjent for, hadde for eksempel blitt en veldig stor utfordring. Bilen hadde også blitt vesentlig tyngre og dermed mistet mye av de sportslige egenskapene, sier Claverol.Han hevder Citroën har endret overraskende lite på den opprinnelig DS3 for å utforme kabrioleten og sier man ikke har behøvd å stive opp modellen med den takløsningen som er valgt.Ok, vi kjøper forklaringene fra Claverol og vi må innrømme at det er elementer med bilen som hadde blitt vanskelige med en konvensjonell kabrioletløsning.Men dæven hadde det ikke vært rått likevel!Nytt og ikke så veldig nyttBilen Citroën har levert er i følge dem selv en ekte DS3, både hva veigrep, kjøreegenskaper, design og raffinerte detaljer angår.Stofftaket som bilen er utstyrt med kan leveres i tre ulike varianter - sort, blå Infini og DS Monogramme. Selve bilen kommer i to utstyrsnivåer - Style og Sport.Bilen produseres i Poissy i Frankrike, og kommer på det norske markedet i slutten av mars. Lansering av DS3 Cabrio i Norge skjer rundt påsketider.Bilen er 3,95 meter lang, 1,71 meter bred og 1,46 meter høy. Fire motorvarianter er mulig å oppdrive. Tre av dem sluker bensin, én foretrekker diesel.Se en rekke bilder av DS3 Cabrio i bunn av denne artikkelenMan har den splitter nye VTi 82 med 5-trinns manuell girkasse, VTi 120 med 5-trinns manuell girkasse eller 4-trinns automatkasse, den spreke røveren THP 155 med 6-trinns manuell girkasse samt e-HDi 90 med 6 trinns elektronisk styrt manuell girkasse (såkalt EMG) og Stop&Start.Førstnevnte modell bruker 25 prosent mindre drivstoff enn vanlige DS3 mens sistnevnte kun slipper ut 99 gram Co2 per kilometer.Den dyreste modellen, THP 155, letter deg for 332.800 kroner ved innkjøp mens den billigste, VTi 82, kommer til å koste 231.800 kroner.Taket kan tas av i opptil 120 kilometer i timen, noe vi faktisk ikke har hørt maken til tidligere. Praktisk er det også, all den tid man ikke trenger å slakke av på farten dersom regndråpene skulle komme deisende.Det tar totalt 16 sekunder å åpne eller lukke taket helt og ifølge Citroën har ikke DS3s aerodynamikk blitt påvirket.Bilen skal etter sigende ha det største bagasjerommet i sitt segment (245 liter) og den skal også være den eneste i klassen med fem seter det faktisk går an å sitte i.Som nevnt har det vært viktig for franskmennene å begrense vektøkningen fra den opprinnelig DS3 og over til kabrioletversjonen, og den nye sjarmøren er dermed kun 25 kilo tyngre enn originalen.Ser man på de fleste andre biler som mister taket er påslaget i alle fall på rundt 100 kilo.DS3 Cabrio er i det hele tatt veldig lik den opprinnelige bilen som kom for rundt tre år siden. Man har flikket på småting her og der, men i det store og hele er det samme bil.Se en rekke bilder av DS3 Cabrio i bunn av denne artikkelenBagasjerommet er noe annerledes all den tid taket skal kunne tas av og man har også fått på plass en stilig DS 3-logo på siden av lyktene bak.Baklyktene har også blitt utstyrt med en 3D-effekt som ikke kan karakteriseres som noe annet enn fancy, og her har Citroën blant annet tatt i bruk LED-lys.LED finner man også igjen inni bilen og konsollen i taket som huser åpningsmekanismen for foldetaket er blant annet utstyrt med slikt lys.Det som imidlertid på ingen måte er nytt er at Citroën gir deg haugevis med valg for hvordan du har lyst at din DS3 skal se ut - både innvendig og utvendig.Ja, faktisk serverer man enda flere valg denne gang, og det er blant annet mulig å få setene utstyrt med en splitter ny skinntype som er blå.Makrell til godkjentNytt fargevalg med hensyn til skinn eller ei; det viktigste er vel strengt tatt om det føles som en blåmandag å kjøre denne bilen, tatt i betraktning den lille skuffelsen over takvalget Citroën har gjort.Svaret blir etter litt betenkningstid "nei" - til det syns vi fremdeles at DS3 er en alt for artig bil.Makrellbokstaket gir ikke så mye ekstraverdi som en "fullblods" kabriolet ville ha gitt, men den gir noe - kanskje mer enn nok for de fleste.Bilen imponerer også stort med tanke på støydemping, for det er jammen ikke mye ekstra sus og blafring man hører med stofftaket på plass.Langt mindre enn andre biler med samme løsning vi har prøvekjørt. Så innrømmer da også Citroën at dette er noe de har jobbet ekstra med.Noe som også er fraværende - og som strengt tatt bare burde mangle - er elementer som vinden kan ta tak i inni bilen med taket av.For joda, vi har kjørt flere andre biler fra selskapet som ikke har tenkt at det ville være en god idé å fjerne slike. Utrolig nok.For ekstra skjerming har franskmennene i tillegg montert en liten nettskjerm man kan ta opp og ned med hånden rundt midten av det åpne taket.Er man en strekt herremann på strømpelesten merker man at denne gir litt ekstra ro i luggen.En av de få forskjellene fra vanlig DS3 til bilen vi nå prøvekjørte er at bagasjeromsluka er utformet annerledes, følgelig fordi man må ha plass til stofftaket som skal av i ny og ne.Se en rekke bilder av DS3 Cabrio i bunn av denne artikkelenLøsningen som Citroën har valgt her er fancy og fungerer forsåvidt bra, men selve konstruksjonen virker noe pinglete, og vi ville likt å se om den hadde vunnet duellen med en tung koffert på avveie.Når det gjelder kjøreegenskaper i forhold til vanlig DS3 mener altså Citroën at de bør være så å si identiske. Vi merker likevel forskjeller.For der den opprinnelige DS3 var småvill og til tider uregjerlig, virker cabrioversjonen som en rampete guttunge som har blitt noe mer dannet og som har lært seg folkeskikk.DS3 Cabrio vet rett og slett å oppføre seg. Det fikk vi ikke alltid inntrykk av med den vanlige DS3.Dette gjør imidlertid bilen noe mer kjedelig enn den opprinnelige modellen var.Citroën har laget den nye utgaven mer behersket, og dermed tatt vekk et av elementene vi virkelig falt for da bilen kom for rundt tre år siden.Gjør sommeren bedreCitroën i Norge håper at 10 prosent av alle DS-bilene de selger årlig skal være en DS3 Cabrio. Det vil si rundt 100 biler i året.Disse 100 nordmennene vil ende opp med en bil som ser fortreffelig ut, har meget gode og artige kjøreegenskaper som vekker oppmerksomhet.Den korte norske sommeren blir også litt bedre med DS3 Cabrio - man får litt ut av å ta av taket - men man vil nok sitte og tenke på hvor fett det hadde vært med en fullblods kabriolet-versjon.Det gjorde i alle fall vi.

Nyheter
Næringsliv