+ mer
Range Rover

Range Rover = Kongen på haugen!

Range Rover kan få uendelig mye juling, men kommer seg frem overalt.

Kongen på haugen; Range Rover, er nå på plass i helt ny drakt. Du er aldri i tvil om at det er en Range Rover.Likhetstrekkene med tidligere generasjoner slående. 2013-utgaven er likevel en revolusjon i forhold til forgjengerne. Nå har nemlig Range Rover fått selvbærende karosseri. I den forbindelse har Range Rover gjennomgått tidenes slankeoperasjon. 420 kg er skrelt bort!Nå veier Range Rover "bare" 2.2 tonn. Den kraftige vektreduksjonen betyr naturlig nok at kjøreegenskapene har blitt bedre. Nå kan du dessuten får en mindre og rimeligere motor, men med samme ytelser som den gamle V8-eren.Vi fikk litt "traktor"-følelse da vi kjørte Range Rover. Misforstå oss rett. Du sitter høyt og er på hils med bussjåføren. Dessuten føles fremkommeligheten nesten på nivå med bøndenes fremste arbeidsverktøy.Range Rover spiser de fleste andre SUV-er til frokost. Eksempelvis kan den vade i 90 cm vann uten å ta skade. Bilen kan få uendelig mye juling, men kommer seg frem overalt. Det er mulig å mishandle bilen på det groveste, men det gjør du selvfølgelig ikke.Vi ga ikke Range Roveren vi disponerte juling. Det føles ikke naturlig i en bil til over 1,5 millioner kroner, uten vårt navn i vognkortet. Men vi vet den kan.Et "magisk" hjul i midtkonsollen forvandler Range Roveren fra brøytebil til motorveiekspress.Store SUV-er er gjerne "kone-biler" på Oslos beste vestkant og i grisgrendte Bærum. Range Roveren kan nok også bli en hit i de "rette" miljøene, men det er en krevende bil. Bilen gjør seg veldig bra på en "mansion", men i det du tar bilen inn til sivilisasjonen, er ikke lenger droget like passende.Det merker du ikke minst i trange parkeringshus. Du klarer nok å lirke deg på plass, men når stolper og nabobiler er forsert, oppdager du fort at det kan bli svært trangt.Ved flere anledninger skulle vi ønske vi hadde bakgrunn fra en eller annen turngren, da vi måtte klatre over midtkonsollen for nødutgang på passasjersiden.Range Rover-en er selvfølgelig utstyrt med alle tenkelige og utenkelige sensorer og kameraer, inkludert egen knapp som sørger for at bilen parkerer seg selv, men plass trenger du uansett mye av.Du må klatre opp i bilen for å feste eller løsne barneseter.Interiøret er et kapitel for seg, så langt unna "traktor" det er mulig å komme. Valgmulighetene er store. Vår topputgave kalt "Autobiography" var utstyrt med nydelige skinnkvaliteter hentet rett fra Skottland. Her snakker vi Bentley-nivå. Det er så lekkert .Stikkordet er nok en gang "konge på haugen". Du har det særdeles bra i en Range Rover.Vår testbil var utstyrt med TDV6-motoren på 258 hk. Det er den minste motoren som leveres til denne bilen. I utgående modell ville den vært i snaueste laget, mens den i nye Range Rover passer bra.Automatkassen på åtte trinn, med hjulet vi kjenner igjen fra Jaguar, er en fornøyelse. For litt ekstra sprut setter du den i Sport.På dårlig brøytede bygater er bilen så bra at du nærmest sikter deg inn mot snøfonna, fordi du vet at den kjører like bra der som på tørr asfalt.Range Rover er bilen som tar deg helt frem, enten det er til hytta eller operaen.(Du finner faktaramme under bildene)

Range Rover TDV6 3,0 AutobiographyRange Rover TDV6 3,0 Autobiography
Motor Motor6 syl.6 syl.
SlagvolumSlagvolum29932993
EffektEffekt258 hk/4000258 hk/4000
DreiemomentDreiemoment600 Nm/2000600 Nm/2000
ToppfartToppfart210210
0-100 km/t0-100 km/t7,97,9
GirkasseGirkasse8 trinns auto8 trinns auto
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt21602160
CO2 (g/km)CO2 (g/km)196196
Pris fraPris fra1.305.0001.305.000
Pris testbilPris testbil1.524.5001.524.500

Motor