+ mer
Honda Civic

Honda Civic - endelig med den rette motoren

Honda Civic har endelig kommet med en morsom og gjerrig motor som passer perfekt i Norge.

Honda har i mange år solgt dårlig i Norge. Det har ikke vært produktenes skyld. De har stort sett vært bra, men motorutvalget og prisnivået har vært et problem.Honda Civic kom i ny drakt i 2012., men det var én ting som manglet. Den riktige motoren.I utgangspunktet fikk du Civic med et par bensinmotorer og en stor 2,2 liters dieselmotor på 150 hk. Sistnevnte var fin den, men særlig tilpasset det norske avgiftsnivået var den ikke. Den ble rett og slett for dyr.Allerede ved lansering kom det klare signaler fra Honda om at de hadde et lite ess i ermet; en liten dieselmotor. Nå er endelig denne på plass. Så liten er den forresten ikke, 120 hk og et maksimalt dreiemoment på 300 Nm gjør Civic-en med den 1,6 liters store motoren relativt sprek.
Få de siste bilnyhetene på Hegnar BILs Facebook-sider
Gjerrig som en sunnmøring
Som en bonus har Civic blitt en liten sparebøsse. Forbruks- og utslippstallene er imponerende. På langtur skal det ikke være noe problem å få forbruket under 0,4 liter på mila. I henhold til EU-syklus er forbruket ved blandet kjøring 0,37 liter på mila. CO2-utslippet er under 100 gram, nærmere bestemt 98 gram. Da snakker vi.
73. mest solgte bil i Norge
Vi forstår ikke helt hvorfor Honda Civic ligger helt nede på 73. plass på den norske registreringsstatistikken så langt i år. Det er bare registrert 175 Civic i 2013 (per 13. mai), noe som gir en markedsandel på fattige 0,3 prosent. Mens biler som VW Golf (3.020), Ford Focus (1.217) og Toyota Auris (1.545) selger som varme hvetebrød, er det langt mellom Civic-kundene. Det er ikke bilens feil.
- Søt
Honda Civic var et hyggelig gjensyn. Den kjører bra og har en oppfriskende design. "Søt", sa en kvinnelig kollega. Ja, Civic er flere hakk mer spennende eksteriørmessig enn mange av bestselgerne i klassen. Alle må ikke kjøre VW Golf, selv om det er "tryggest" å gjøre som naboen.
"Magien" består
Magien er der fortsatt. Da snakker vi om de "magiske setene" som Honda er kjent for. "Magien" består i at baksetene kan foldes opp slik at du får plass til en liten sykkel, en hund eller et maleri rett bak forsetene. Det er bilens konstruksjon, som for eksempel plasseringen av drivstofftanken under setene, som gjør dette mulig. (Se de magiske setene demonstrert på bilde nederst i saken)Et bagasjerom på 467 liter er best i klassen.
Nesten 50.000 billigere enn med stor motor
Prisbesparelsen i forhold til 2,2 literen er på nærmere 50.000 kroner (utstyrsnivå Sport) 1,6 literen leveres med kjipere utstyrspakker enn den store motoren. Dermed glimrer utstyr som navigasjon og skinnseter med sitt fravær. Toppmodellen med 150 hk koster om lag 100.000 kroner mer enn topputgaven med 120 hesteren. Startprisen er på 240.000 kroner, mens vår testbil kom på 286.000 kroner.
Konklusjon
Vi kan konkludere med at Honda Civic endelig har fått den motoren den fortjener for å kunne avansere på salgsstatistikken.(Du finner faktaramme under bildet)
Honda Civic 1,6 LifestyleHonda Civic 1,6 Lifestyle
Motor Motor4 syl.4 syl.
SlagvolumSlagvolum15971597
EffektEffekt120 hk120 hk
DreiemomentDreiemoment300 Nm/2000300 Nm/2000
ToppfartToppfart207207
0-100 km/t0-100 km/t10,510,5
GirkasseGirkasse6 trinns manuell6 trinns manuell
DrivhjulDrivhjulFremmeFremme
VektVekt13101310
Forbruk (blandet)Forbruk (blandet)0,370,37
CO2 (g/km)CO2 (g/km)9898
Pris fraPris fra* 239.900* 239.900
Pris testbilPris testbil285.900285.900
* 1,6 diesel S, 1,4 bensin fra 237.500* 1,6 diesel S, 1,4 bensin fra 237.500
Motor