+ mer
Goupil i Ny-Ålesund på Svalbard. Foto: Andersen Truck AS

Elibilen Goupil har fått norsk importør

Elibilen Goupil er neppe noe for bussfilen fra Bærum til Oslo.

Andersen Truck AS har nå sikret seg agenturet til elbilmerket Goupil i Norge. Andersen Truck skal selge og markedsføre bilene i hele landet.Flere norske bedrifter har allerede satset på Goupil elbiler. Blant annet har Posten i Trondheim kjørt Goupil i over ett år, og på en av verdens nordligste bosetninger i Ny-Ålesund på Svalbard har et internasjonalt forskningsteam brukt Goupil over lengre tid.Gopuilene er modulbaserte og spesialtilpasses bruksområdet kunden ønsker. Hva slags utstyr, lasteplan eller skap som skal stå bak førerhytta er det nesten bare opp til fantasien å begrense. På det internasjonale markedet er bilen populær blant anleggsgartnere, bydrift, vedlikehold, i leverings- og transportbransjen.Bilparken består av to grunnmodeller - G3 og G5:Goupil G3 er 100 prosent elektrisk og kan leveres med over 20 forskjellige utstyrsløsninger som standard. G3 er perfekt for de fleste oppgaver innenfor bygrensene på grunn av sitt lave strømforbruk og sterke motor. Bilen har en imponerende svingradius på bare 3 meter og er bare 1,1 meter bred.Goupil G5 er elbilprodusentens hybridversjon. Modellen ble lansert for å gi større fart og lengre rekkevidde, men gir ellers brukeren samme fordeler og muligheter som G3. Etter lang tids forskning og utvikling klarte Goupil å lage en motorløsning som kun benytter seg av bensinmotoren i høye hastigheter og dermed opererer på den elektriske motoren 90 prosent av tiden den er i drift.
Motor