+ mer
Subaru Outback

Subaru Outback med drømmekombinasjonen

Subaru Outback har endelig fått den rette motor- og girkasse-kombinasjonen som nordmenn er så glade i.

Subaru lager bra biler, men det er én ting som har manglet; kombinasjonen diesel og automat. Den japanske bilprodusenten kommer imidlertid sent, men godt.Nå er endelig familiestasjonsvognen Legacy og det røffere alternativet Outback tilgjengelig med dieselmotor og CVT-girkassse.

Utmerket girkasse
Vi er, som vi har gjentatt til det kjedsommelige i tidligere tester, ikke spesielt begeistret for trinnløse CVT girkasser. Hovedinnvendingen har vært at de er for masete, med rusing på høyt turtall dersom man skulle driste seg til å akselerere.Subaru har imidlertid gjort en god jobb med sin Lineartronic-kasse. Ved at de har programmert inn syv trinn, holder bilen seg innenfor normale turtallsområder når man gir på litt. Dette er effektivt, uten masingen vi har vært vant til fra andre bilprodusenterVi vil driste oss til å si at Subaru har den beste CVT-kassen vi har vært borte i. Muligens med unntak av noen dyre Lexus-modeller. Det er også mulig å gire manuelt via padleårer på rattet.
Har blitt bedre
Subaru Outback har vært gjennom en liten facelift sidenVi merker oss noen endringer i fronten, felger, ratt og materialkvaliteter.Vi liker "bulen" på panseret på Subarus boxer-diesel-varianter.Den gir assosiasjoner til Subarus storhetstid innen rally.Støydempingen skal også ha blitt bedre. Du hører fortsatt godt at det er en dieselbil, spesielt på tomgang eller når bilen er kald, men oppe i hastighet er ikke dette noe problem.Vi har tidligere berømmet Subarus boxer diesel-motorer. Disse fungerer veldig bra.
Litt gammeldags interiør
Subaru Outback konkurrerer med modeller som, Audi A4 Allroad og. Når det gjelder interiørdesign henger fortsatt Subaru litt etter disse.Outback er også en direkte konkurrent tilog kompakt-SUV-segmentet. I denne sammenhengen biter bilen bedre fra seg rent interiørmessig.
Glimrende 4x4-system
«Hvorfor sitte høyt når du kan sitte lavt?». Outback og Forester, er lavere enn en gjengs SUV, men har minst like bra fremkommelighet. 20 cm bakkeklaring er veldig bra.Vi vil nok en gang berømme Subarus utmerkede permanente firehjulstrekk-system, som tidligere har imponert oss stort på vinterføre.
Én innvending
På førerplass har du det helt greit. Spaker og instrumenter er der man forventer å finne dem.Den eneste innvendingen er at den nye navigasjonsskjermen er omtrent ubrukelig i sollys og/eller ved bruk av solbriller. Gjenskinn og dårlig skarphet på bokstaver og symboler innebar at vi måtte ta av oss solbrillene for å kunne lese av skjermen.
Relativt romslig
Selve kupeen er rommelig. Det skal for eksempel være plass til tre barneseter i baksetet, uten at vi fikk testet det. Bagasjerommet på 526 liter er også på det jevne i forhold til konkurrentene.
Fra 470.000 kroner
Subaru Outback har en startpris på 470.000 kroner. Da får du Classic utstyrsnivå, dieselmotor og manuell kasse. Legger du 15.000 kroner ekstra på bordet, er du den lykkelige eier av en bil med automatgir. Prisen er den samme for 2,5 liters bensin eller 2,0 liters dieselmotor.Topputgaven vi kjørte har en utsalgspris på 530.000 kroner. Det er mer enn en VW Passat Alltrack eller Audi A4 Allroad, men med samme utstyrsnivå som Subaru-en, blir likevel disse dyrere.
Vil selge 700 biler
Subaru Legacy/Outback ligger helt nede på 66. plass på modellstatistikken så langt i år (268 biler per 17. juni). Med kombinasjonen diesel og automat ligger alt til rette for klating på den oversikten.- Vi håper å selge totalt 700 biler totalt, og vi tror fordelingen blir 10 prosent Legacy og 90 prosent Outback, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge til HegnarOnline.- Våre forhandlere merker økt etterspørsel etter Outback nå som vi har fått denne etterlengtede kombinasjonen, sier han.Foreløpig er det bare Legacy/Outback som får diesel/automat.
Passer Ola Nordmann
Vi mener Subaru Outback 2,0 D Lineartronic er en bil som passer den norske folkesjela veldig bra. Den nye automatkassen fungerer utmerket i den romslige firehjulstrekkeren.
Subaru Outback 2,0 D Lineartronic automatSubaru Outback 2,0 D Lineartronic automat
Motor Motor4 syl.4 syl.
SlagvolumSlagvolum19981998
EffektEffekt150 hk150 hk
DreiemomentDreiemoment350 Nm/1600-2400350 Nm/1600-2400
ToppfartToppfart195195
0-100 km/t0-100 km/t9,79,7
GirkasseGirkasseCVT automatCVT automat
DrivhjulDrivhjul4x44x4
VektVekt16241624
Forbruk (blandet)Forbruk (blandet)0,630,63
CO2 (g/km)CO2 (g/km)166166
Pris fraPris fra469.900469.900
Pris testbilPris testbil529.900529.900

Motor