+ mer
Mercedes E-Klasse Cabriolet.

E-Klasse Cabriolet : Konge på sommerveien

Vi har prøvekjørt Mercedes' nye E-Klasse Cabriolet.

Mercedes er et merke som har lagt forholdvis stor vekt på cabrioleter. Med biler som SLK, SL og E-Klasse har produsenten et bredt spekter å velge mellom.Nå har sistnevnte kommet i ny utgave, og som seg hør og bør har vi prøvekjørt nye E-Klasse Cabriolet.

Skikkelig fin
Reaksjonene lar ikke vente på seg når man kommer kjørende i denne bilen. «Oi! Denne var skikkelig fin» var en av de første kommentarene vi fikk etter å ha hentet testbilen.Og vi er enige, nye E-Klasse Cabriolet er en skikkelig fin bil. Den omfattende ansiksløftningen bilen har gjennomgått gir den et helt nytt uttrykk. Spesielt med AMG Sport-pakken som sitter på bilen vi fikk gleden av å kjøre en langhelg.AMG-pakken byr på stilige skjørt, fete eksospotter og en generelt aggressiv fremtoning.Men det er ikke bare utenpå den er fin. Først etter å ha spasert et par runder rundt bilen for å titte, setter man seg inn og oppdager de fantastiske multikontursetene.Dette er rett og slett noe av det råeste vi har sittet i, og det hjelper godt på at man kan blåse opp fire forskjellige puter (to i ryggen, én for sidestøtte og en for støtte under lårene) etter behov. Her sitter man som støpt.Men det er ikke bare stolene som begeistrer. Interiøret i nye E-Klasse Cabriolet oser av kvalitet, og alt av «touchpoints» kjennes solide og fine ut. Instrumentene er pene, og skjermen i dashbordet gir den informasjonen man trenger.Ellers kan vi også bemerke at setebeltene automatisk strammer til skikkelig et lite sekund etter at spennen er satt i. Det kjennes litt som når det strammer til i bøylen på en berg- og dalbane, og gir oss en god følelse.Det eneste vi ikke liker bak rattet i denne bilen er at den har fotbrekk (!). Her burde Mercedes ha gått for en mer moderne elektronisk løsning.
Fin i kaldt klima
Det er ingen tvil om at Norge er et uegnet land for cabrioleter. Det er ofte kaldt, og når været først er greit heller det som oftest mer mot opphold enn knall sol.Men det er likevel ingen hindring i denne bilen. Mercedesen har nemlig systemene Aircap og Airscarf. Førstnevnte hever en vindreflektor over frontruten slik at luften går over kupeen, i tillegg vil en vindavviser mellom nakkestøttene bak heves automatisk i fart.Denne avviseren går også automatisk opp når noen setter seg i baksetet med taket nede. Airscarf er på sin side et system hvor luftdyser vil blåse varmluft i nakken slik at du holder deg god og varm. Ellers har bilen et kraftig varmeanlegg.Vår testbil hadde også en solid utstyrspakke. Foruten nevnte multikonturseter og AMG-pakke, hadde den navigasjon, intelligente LED-lys, parkeringsassistent, parkeringssensorer, adaptive highbeam lysassistent, agility control-understell med selektiv demping og mye annet.
Kjøremaskin
Denne bilen er uten tvil en kjøremaskin. Styringen og chassiset er tight og fint, og bilen spiser svingete veier. Understellet gjør en strålende jobb med å stive opp i krappe svinger, og det kjennes hele tiden ut som om bilen er klistret til veien.Og det er også på svingete veier E-Klassen virkelig kommer til sin rett. På landeveien en sommerdag må dette være noe av det beste man kan kjøre.Faktisk er denne bilen noe av det beste vi har kjørt generelt, så her har Mercedes virkelig fått kjøreegenskapene på plass.Bilen er selvfølgelig også god både på motorvei og i byen, selv om understellet tidvis kan bli i hardeste laget over trikkeskinner og brostein.Vi biter oss også merke i at Mercedes har gjort en god jobb med lyddemping. Til å være en cabriolet er denne bilen vanvittig stille, og hjulstøy er så vidt vi kunne bemerke nesten fraværende. Det på lavprofildekk.
Nok kraft?
Testbilen vår var av typen E200. Det betyr 2,0 liters firesylindret bensinmotor på 184 hestekrefter kombinert med Mercedes' 7-trinns dobbeltclutchede 7G-DCT automatkasse.På forhånd hadde vi bange anelser om at denne motoren kunne oppleves som litt for liten i denne bilen. Men faktum er at den holder i massevis.Vi opplevde aldri bilen som treg, og følte snarere tvert imot at motoren passet den veldig godt. Automatkassen kan i tillegg settes i tre forskjellige modus, Eco, Sport eller manuell.Favoritten vår er den første av de tre, men denne motoren ble heller ikke altfor slitsom og jagende med sportmoduset.Uansett, bilen kunne nok kanskje ha føltes enda «riktigere» ut med mer kraft, men totalpakken med denne motoren er absolutt godkjent.
Konklusjon
Hvem passer egentlig nye Mercedes E-Klasse Cabriolet for?Det er jo ikke altfor lenge siden denne modellen i våre øyne var ganske «gubbete».Men nå er det ikke slik lenger. Vi mener at den nye caben er så stilig og kul at den burde appellere til et mye bredere publikum enn før.I tillegg er den såpass sportslig at den byr på mer enn nok moro for de aller fleste.Prisen er dog noe stiv, og testbilen vår hadde en prislapp på 737.556 kroner.Det er ikke gratis, men om du har råd er den verdt kronene.
Mercedes E200 CabrioletMercedes E200 Cabriolet
Motor Motor4 syl 4 syl
SlagvolumSlagvolum19911991
EffektEffekt184 hk184 hk
DreiemomentDreiemoment270 Nm/1200-4000270 Nm/1200-4000
ToppfartToppfart235235
0-100 km/t0-100 km/t8,28,2
GirkasseGirkasse7 trinns 7G-Tronic Aut.7 trinns 7G-Tronic Aut.
DrivhjulDrivhjulBakBak
VektVekt1735 kg1735 kg
CO2 (g/km)CO2 (g/km)142-148142-148
Pris fraPris fra575.000*575.000*
Pris testbilPris testbil737.556737.556
*E200 Man.*E200 Man.

Motor