+ mer
Mercedes E-Klasse Coupé.

Mercedes E-Klasse Coupé - Vakker kjøremaskin

Vi har testet Mercedes E-Klasse Coupé.

For noen uker siden kjørte vi Mercedes E-Klasse cabriolet. Det var en bil vi likte veldig godt, og som fikk mye skryt.Men cabrioleten har en tvilling. Vi har prøvekjørt Mercedes E-Klasse Coupé.

Pen sak
Vi la ikke skjul på at vi syntes E-Klasse Cabriolet var en skikkelig fin bil da vi testet den.Dermed burde det ikke komme som en overraskelse at også E-Klasse Coupé overbeviser i så måte.Bilen har gjennomgått en omfattende facelift, og har dermed fått et helt nytt, og mye stiligere uttrykk. Spesielt er vi begeistret for E-Klasse Coupé med AMG Sportpakken som satt på vår testbil.Med skikkelige luftinntak foran, stilige skjørt, pent eksosanlegg, og aggressive linjer er bilen i våre øyne mye penere enn forrige modell.
Stilig interiør
Også innvendig imponerer E-Klasse Coupé. Bilen har en veldig god finish, og mangelen på hardplast er iøyenfallende. Her er det myke og gode detaljer som gjelder, og alt har en skikkelig premiumfølelseDashbordet er pent, instrumentene stilige, rattet fantastisk å holde i, og alt av overflater, knapper og brytere har en solid og god følesle som man rett og slett ikke finner på rimeligere biler.Også er det setene da. Testbilen var utstyrt med Mercedes' herlige Multikonturseter, hvor man har muligheten til å blåse opp luftputer på fire steder (to i ryggen, én for sidestøtte og en for støtte under lårene) etter behov. Her sitter man som støpt.Da vi testet cabrioletversjonen av E-Klasse konstaterte vi at dette var noe av det råeste vi har sittet i. Den uttalelsen står vi fortsatt inne for.Ellers kan vi også bemerke at setebeltene automatisk strammer til skikkelig et lite sekund etter at spennen er satt i. Det kjennes litt som når det strammer til i bøylen på en berg- og dalbane, og gir oss en god følelse.
God å kjøre
Det burde ikke komme som noen stor overraskelse at E-Klasse Coupé er god å kjøre.Kjøreegenskapene i denne bilen er virkelig helt i toppklasse, og det adaptive Agility Control-understellet gjør en svært god jobb med å tilpasse seg underlaget. Dermed sitter bilen godt på veien, og E-Klassen innbyr til aktiv kjøring på svingete veier.Styringen i bilen er også presis og god, samtidig som automatkassen gjør en ypperlig jobb med girskiftene.Totalpakken blir en bil som har skikkelige sportslige egenskaper, og som sitter tight og godt i svingene, samtidig som den gir meget god komfort på lange motorveisetapper.I likhet med E-Klasse Cabriolet er dette rett og slett noe av det aller beste vi har kjørt, så vi kan konstatere at Mercedes her har truffet på kjøreegenskapene.Denne bilen kjennes nok også noe stivere ut enn cabrioleten, uten at det går utover komforten.Vi biter oss ellers merke i at Mercedes har gjort en god jobb med lyddempingen. Kupéen er stille og rolig selv i høye hastigheter, og hjulstøy er fraværende til tross for store 18" felger på lavprofildekk.
Liten motor?
Testbilen vår var av typen E200. Det betyr 2,0 liters firesylindret bensinmotor på 184 hestekrefter, her kombinert med Mercedes' 7-trinns dobbeltclutchede 7G-DCT automatkasse.Det var den samme motoren vi testet i E-Klasse Cabriolet, og ikke overraskende er den like god i denne bilen.Vi opplevde aldri bilen som treg, og følte snarere tvert imot at motoren passet den veldig godt. Automatkassen kan i tillegg settes i tre forskjellige modus, Eco, Sport eller manuell.Favoritten vår er den første av de tre, men denne motoren ble heller ikke altfor slitsom og jagende med sportmoduset.Uansett, bilen kunne nok kanskje ha føltes enda «riktigere» ut med mer kraft, men totalpakken med denne motoren er absolutt godkjent.
Bra med utstyr
Vår testbil var av typen med relativt mye utstyr. Foruten nevnte multikonturseter og AMG-pakke, hadde den intelligente LED-lys, parkeringsassistent, parkeringssensorer, adaptive highbeam lysassistent, agility control-understell med selektiv demping, blindsoneindikator, filskifteassistent, panoramatak, tretthetsvarsler og mye annet.Det er naturligvis slik at ekstrautstyr koster, og testbilen hadde dermed en prislapp på 697.818 kroner. E-Klasse Coupé starter på 507.000 kroner.
Konklusjonen
Vi synes at Mercedes E-Klasse Coupé er en helt strålende bil. For sitt formål vel å merke. Den har nydelige kjøreegenskaper, vanvittig gode seter, god komfort og er i våre øyne pen å se på.Den er imidlertid langt fra en familiebil til tross for at den heter E-Klasse, og i så måte er den i realiteten en bil for to personer, eller eventuelt fire så lenge de som sitter bak er veldig korte.Vi tror at denne bilen er et godt valg dersom man er ute etter en stilig og sporty cruisebil, eller bare ikke har behov for mer plass.I så fall tror vi at dette er en bil som få kan overgå i kjøreegenskaper, og som gir bilkjøringen et stort element av glede.
Mercedes E200 CoupéMercedes E200 Coupé
MotorMotor4 syl bensin4 syl bensin
SlagvolumSlagvolum19911991
EffektEffekt184 hk184 hk
DreiemomentDreiemoment270 Nm/1200-4000270 Nm/1200-4000
ToppfartToppfart240240
0-100 km/t0-100 km/t8,0 sek8,0 sek
GirkasseGirkasse7G-Tronic Plus automat7G-Tronic Plus automat
DrivhjulDrivhjulBakBak
VektVekt15851585
CO2 (g/km)CO2 (g/km)130-140130-140
Pris fraPris fra507.000507.000
Pris testbilPris testbil697.818697.818

Motor