+ mer
Lexus IS300h

Lexus IS 300h overrasker stort

Lexus' nye sedan IS 300h går rett i strupen på sine tyske konkurrenter.

Det forstår vi, for bilen er virkelig bra. Den overrasket i alle fall oss.For det første er IS en lekker og stilig bil. Det er faktisk en bil mange snur seg etter. Japanerne har virkelig fått dreisen på detaljarbeidet.Legg for eksempel merke til LED-lysene i fronten, nesten som en Nike-logo.De som tegnet bilen har klart å lage en flott helhet som skaper positiv oppmerksomhet.Og i F-Sport-utgave som vi kjørte, blir fronten ekstra rampete med blant annet "hønsenetting" i grillen.Den sporty utvendige designen blir fulgt opp inne i bilen. Du sitter som støpt i sportsstolene, i vårt tilfelle farget i mørkerødt.Du finner en rekke knapper og innstillingsmuligheter for det meste. Instrumentene i dashbordet kan tilpasses dine ønsker. Lexus liker å fremheve at de har hentet elementer fra supersportsbilen LFA til IS. Ikke minst gjelder det instrumentpanelet. Det blir mest en gimmick, men noen vil synes det er morsomt å leke seg.Velger man F-Sport får man også en knapp hvor man kan tilpasse kjørestilen. Ønsker du å "daffe" rundt lar du den stå i Eco-modus. Vri ett hakk, til Sport, og bilen blir mye hissigere på gasspedalen. I tillegg dukker en turteller opp i LCD-displayet. Ytterligere ett hakk, Sport+, gir deg i tillegg et strammere understell.Alt i alt er kjøreopplevelsen helt i toppklasse. Mange bilprodusenter sliter med balansegangen mellom en sportslig og en komfortabel bil. I så måte har Lexus lykkes svært bra med sin IS.Den takler svinger og dårlig veidekke veldig bra. Igjen, overraskende bra.Lexus IS 300h er utstyrt med en 2,5 liters fire-sylindret bensinmotor på 181 hk pluss en elektromotor på 143 hk. Det betyr ikke at du har over 300 hk til rådighet. Total ytelse er på 223 hk. Det gir en mer enn heftig nok bil. "300" i modellnavnet henspeiler på at motoriseringen tilsvarer en 3 liters V6-motor.CVT-kasse. Mange grøsser bare ved tanken. De har kanskje kjørt en billigbil med den enkle, trinnløse automatkassen og opplevd endeløs rusing av motoren ved det minste trykk på gasspedalen. Slik fungerer det ikke i Lexus IS. Girkassen er faktisk veldig bra og slettes ikke noe argument for ikke å kjøpe bilen.I moderne hybridbiler skjer naturligvis skiftet mellom bensin- og elektrisk drift fullstendig sømløst. I Lexus-en er det greit med et lys som indikerer at nå går den bare på strøm. Det lyset dukket opp overraskende ofte, og bidrar til å holde forbruket og utslippene på svært lave nivåer.Ifølge typegodkjenningen har Lexus IS 300h et utslipp på fra bare 99 gram CO2 per kilometer og et forbruk på 0,43 liter på mila. I praksis er dette veldig optimistiske tall, men det gjelder de fleste bilprodusenter. Uansett hvordan man vrir og vender på det, IS 300h er desidert gjerrigst i klassen.Og som bensinbiler flest er utslippene av NOx, det som skaper den lokale forurensingen, minimale i forhold til en dieselbil.Lexus er fortsatt en del av Toyota-konsernet, men endelig klarer merket å distansere seg fra litt billige løsninger fra mamma.For noen år siden kunne man få følelsen av at man satt i en litt dyr Toyota med noe påklistrede Lexus-logoer her og der. Nå står Lexus helt på egen hånd og gir et mye mer eksklusivt inntrykk enn en Toyota.Det var én ting som irriterte oss første testdag. Førersetet gikk automatisk i bakerste stilling i det man skrudde av motoren. Det er en typisk amerikansk løsning. Som kjent er alt større i USA, også bilistene, slik at de skal komme seg lettere ut. I stedet syntes vi det ble vanskeligere å komme ut, godt skjult av B-stolpen. Og baksetepassasjerene okket seg over at de nærmest ble skviset. Men i en Lexus går alt an å tilpasse kundens ønsker å behov. Etter å ha lett gjennom diverse menysystemet fant vi ut hvordan vi skulle skru av "galskapen".Det leder oss inn på neste kapittel. Plassforholdene. I forsetene har du det som konge og dronning, men plassen i baksetet er ikke større enn den må være. For dem som trenger mer plass, har Lexus GS-alternativet, som nå også snart kommet med samme motor som i vår IS testbil.Heldigvis stjeler ikke batteripakken bak i bilen så mye av bagasjeplassen. Faktisk rommet bagasjerommet 450 liter, som bare er 30 liter mindre enn for eksempel sedanutgavene av Audi A4 og BMW 3-serie.Noe av det beste med Lexus IS er prisen. Startprisen ligger på 410.000 kroner. Den kan du trolig bare glemme. Selv om den rimeligste utgaven har en del utstyr, må man litt opp i pris for å få godbitene som gir deg en skikkelig premium-følelse.En Lexus skal ha skinninteriør. Dermed basta . Det betyr at du minst må velge Executive Plus-pakke. Luxury og F-Sport er topputgavene som bør tiltrekke seg flest kunder.Vår testbil, F-Sport med alle ekstrautstyrspakker, kommer på rundt 570.000 kroner. Spør hvem som helst om hva de tror bilen din koster, og ingen vil tippe at den koster under 700.000 kroner. Ifølge importøren oppnår hybrid-bilen en avgiftsbesparelse på rundt 90.000 kroner i forhold til en konvensjonell bensinbil med samme ytelser. Det er en gavepakke.Alt i alt ble vårt møte med Lexus IS300h en positiv overraskelse. Det som overrasket mest var kjøreegenskapene. Kombinasjonen sportslighet og komfort. Den ser dessuten svært bra ut. At Lexus er ledende på hybridteknologi og utslipp visste vi fra før.
Lexus IS 300h F-SportLexus IS 300h F-Sport
Motor Motor4 syl.4 syl.
SlagvolumSlagvolum24942494
TotaleffektTotaleffekt223 hk223 hk
DreiemomentDreiemomentN/AN/A
ToppfartToppfart200200
0-100 km/t0-100 km/t8,38,3
GirkasseGirkasseTrinnløs automatTrinnløs automat
DrivhjulDrivhjulBakBak
VektVekt16201620
Forbruk (blandet)Forbruk (blandet)0,430,43
CO2 (g/km)CO2 (g/km)109109
Pris fraPris fra409.900409.900
Pris testbilPris testbil568.100568.100

Motor