+ mer
Peugeot 2008. Øyvind Lillestrøm Knudsen / Øyvind Lillestrøm Knudsen

Peugeot 2008 - Norsk folkebil fra Frankrike

Vi har prøvekjørt nye Peugeot 2008. Her er dommen over franskmennenes nye crossover.

Små SUVer er svært populære her til lands, blant annet anført av Mazda CX-5, Nissan Qashqai og Volkswagen Tiguan.I løpet av det siste året har imidlertid enda mindre «SUVer» gjort sitt inntog på salgslistene. Opel Mokka var for eksempel landets 19. mest solgte bil i årets første halvår.Denne trenden har også gjort seg til kjenne i Europa.Det tar produsentene nå konsekvensen av, og flere av de største merkene har lansert nye modeller, eller har biler på vei i segmentet.I denne omgang har vi testet Peugeots bidrag til klassen - 2008.

Praktisk og fin bil
At Peugeot 2008 er en SUV blir det vanskelig å stå inne for, bilen leveres for eksempel ikke med firehjulstrekk og den er heller ikke spesielt høyt hevet over bakken med sine 16,5 centimeter.Nå er ikke dette noe Peugeot gjør selv heller, 2008 omtales nemlig som en crossover - noe den definitivt er.- Dette kaller vi en folkebil,hos Peugeot-importøren Bertel O. Steen til HegnarOnline under Genève-utstillingen tidligere i år.Bilen er basert på merkets lille 208, som i løpet av årets første halvår har ligget og duppet jevnt og trutt rundt 20. plass på salgsstatistikkene her til lands.Det merkes godt på 2008. Interiørmessig er de to bilene nemlig svært like - kanskje spesielt i dashbordet.Plassen er det derimot forskjell på. 2008 oppleves som en ganske rommelig bil, selv om den naturligvis ikke har det største bagasjerommet.Underveis i testen fikk vi likevel testet ut plassen, og kan konstatere at en barnevogn fint får plass bak - noe som taler for at 2008 kan være en stor nok bil for mange.For alle som har sittet i en 208 vil det som nevnt være kjent territorium når man setter seg inn i 2008. Det er i våre øyne en positiv ting. Dashbordet er ergonomisk lagt opp, og oppleves som brukervennlig. Vi opplever imidlertid at det lille rattet kombinert med Peugeots valg av høyt plasserte instrumenter kan gi noen utfordringer.Likevel var dette noe vi etter hvert løste greit, ved å ha rattet noe lavere plassert enn vi normalt har det. Etter litt kjøring føltes rattposisjonen overraskende naturlig.Ellers har bilen selvfølgelig den samme multimedieskjermen som 208, og denne fungerte i våre øyne utmerket. Vi kan for eksempel ikke huske å ha kjørt noen annen bil hvor man faktisk får opp sanginformasjon på skjermen når man streamer musikk fra Spotify via bluetooth. Ingen stor sak, men det hever inntrykket av moderne løsninger.Det skal forøvrig nevnes at CD-spiller er ekstrautstyr på bilen, da Peugeot tydeligvis mener at teknologien begynner å bli utdatert. Vi er for så vidt enig.Kupeen føles ellers romslig og fin, noe som særlig kan tilskrives panoramataket i testbilen. I tillegg føltes alt godt sammenskrudd ut, og vi synes Peugeot har gjort en god jobb med materialvalget.Setene er også veldig gode å sitte i, med forholdsvis god sidestøtte. Her burde det ikke være noe problem å sitte komfortabelt i mange timer.Bakseteplassen er naturligvis ikke enorm, men mer en stor nok til to barneseter, eller til nøds to voksne på en kort tur.Ellers er det verdt å nevne at bilen er velutstyrt om man velger toppmodellen Allure. Da får man blant annet cruise control med fartsbegrenser, ryggesensor, automatisk klimaanlegg, bluetooth, SMEG radio med touch screen, automatisk regn- og lyssensor, elektisk innfellbare speil og en masse andre godsaker.Testbilen hadde i tillegg 17" felger, navigasjon, JBL stereoanlegg, panoramatak, grip control og parkeringsassistent som ekstrautstyr.Prisen ender likevel på ganske så pene 275.600 kroner.
Pen å se på
Oppfattelsen av design er selvfølgelig svært subjektiv. Vår opplevelse av Peugeot 2008 var imidlertid at dette er en bil med en ganske bred appell, og at den vitterlig har et tøft og stilig utseende.Noen plastdeksler her og der gjør bilen litt røff, samtidig som myke linjer og kromdetaljer øker inntrykket av en pen bil. Vi likte i det hele tatt formen på bilen.I løpet av testperioden oppdaget vi for øvrig at denne bilen appellerte til begge kjønn, men kanskje særlig til kvinner.Det er sjelden kost at så mange damer synes en testbil er pen som det vi fikk inntrykk av da vi kjørte 2008.Ellers kan vi nevne et par stilige designelementer innvendig. Velger man panorama glasstak får man samtidig et blått LED-lys som går rundt kanten. Det høres muligens litt harry ut, men gir faktisk en stilig effekt når det er mørkt ute. Det samme blå LED-lyset går igjen rundt instrumentene om man velger toppmodellen Allure. Dette gir bilen et moderne og særegent preg.
Veldig god å kjøre
Noe av grunnen til at så mange velger en SUV eller crossover er at man sitter høyt, og dermed får fin oversikt over trafikken, samt en ekstra følelse av trygghet.Begge disse tingene blir ivaretatt i 2008, og selv om bilen ikke er kjempehøy føler man at man er et lite hode over «vanlige» biler.Vi opplevde ellers bilen som svært komfortabel, og både styringen og den manuelle girkassen med fem trinn var behagelige å bruke, og passe kontante.Dette blir aldri en spesielt sportslig bil, men eHDI-dieselen på 93 hestekrefter som satt i testbilen ga mer enn nok push. Vi tror dette er en veldig riktig motor i 2008, og bilen kjentes kvikk og fin både i by og på landeveien.En annen ting vi lot oss imponere over var lydisoleringen. Det er utrolig hva som har skjedd med små biler på dette området de siste årene, og Peugeot 2008 opplevdes som stillegående og fin også i motorveishastigheter rundt 100 km/t.
Grip control
Som et plaster på såret for at man ikke får firehjulstrekk i denne bilen har Peugeot utviklet et system som kalles Grip Control.Dette er enkelt og greit en 100 prosent elektronisk styrt fremkommelighetsassistent som via et dreiehjul i midtkonsollen kan stilles inn etter underlaget. Valgmulighetene er standard, snø, gjørme og sand.Dette måtte vi naturligvis teste ut, og kan konstatere at grepet på leire og gjørme ble betydelig bedre med riktig modus på dreiehjulet.En ulempe med systemet er dog at det kun leveres med motorer fra og med 93 hestekrefter i kombinasjon med manuelt gir.En annen snodig effekt er at Peugeot kun leverer 17" felger sammen med Grip Control, og at man dermed ikke kan velge de tøffeste felgene sammen med automatgir.Merkelig prioritering.
Lavt forbruk
Peugeot oppgir at 2008 med dieselmotoren på 93 hestekrefter skal bruke 0,4 liter per mil i snitt. Dette var ikke altfor langt fra sannheten etter vår uke med bilen, og vi lå jevnt og trutt rundt 0,45 liter.Da skal det riktignok nevnes at vi kjørte desidert mest i byen - hvor oppgitt forbruk er på 0,47 liter. Med andre ord opplevde vi sterke tall på dette området.Under landeveiskjøring var det for øvrig ingen problemer med å få bilen under 0,4 liter, uten at vi kom helt ned i de oppgitte 0,36 literne per mil.
Konklusjon
Det første vi tenkte da vi satt oss inn i 2008 var at dette var en veldig fin og moderne liten bil. Det er et inntrykk som bare ble forsterket i løpet av testperioden, og vi satt til slutt igjen med en oppfattelse av at dette er en bil som mange nordmenn burde kjøpe.Ikke bare fordi den har mange av de røffe designelementene og den ekstra høyden vi nordmenn tilsynelatende har forelsket oss i, men også fordi den er svært god å kjøre.Til tross for at 2008 er basert på lille 208, er lengden på bilen økt såpass mye at den faktisk blir en konkurrent til kompaktbilene i Golfklassen. Den er fortsatt noe kortere, men praktiske løsninger, god plassutnyttelse, og ganske god takhøyde i bagasjerommet veier opp.Konklusjonen vår er dermed at denne bilen har et potensiale til å utfordre biler som Volkswagen Golf, og at folk som i utgangspunktet leter i klassen over, godt kan ta en titt på 2008.Vi ble i alle fall svært sjarmert av Peugeots minstemann i crossover-segmentet.
Peugeot 2008 1,6 e-Hdi 93 HK AllurePeugeot 2008 1,6 e-Hdi 93 HK Allure
MotorMotor4 syl4 syl
SlagvolumSlagvolum15601560
EffektEffekt93 hk93 hk
DreiemomentDreiemoment230 Nm/1750230 Nm/1750
ToppfartToppfart181 km/t181 km/t
0-100 km/t0-100 km/t11,511,5
GirkasseGirkasse5-trinns manuell5-trinns manuell
DrivhjulDrivhjulForanForan
EgenvektEgenvekt11601160
CO2 (g/km)CO2 (g/km)103103
Pris fraPris fra244.000244.000
Pris testbilPris testbil275.600275.600

Motor