+ mer
Tesla Model S

Derfor kjøper de ikke Tesla Model S

Det er først og fremst tre grunner til at Tesla Model S ikke er et spesielt hett firmabil-emne.

Superelbilprodusenten Tesla selger Model S i bøtter og spann. Hvor mange tusen nordmenn som har kjøpt bilen vet vi ikke,Flere av biladministrasjonsselskapet Leaseplans kunder har sikret seg elbilen, men så mange er det ikke.For en leasingkunde koster Teslaen gjerne noen tusenlapper mer i måneden enn en BMW 5-serie til samme pris. Det er ikke beregning av restverdi i seg selv som gjør den så mye dyrere.-Om beregnet restverdi etter tre år er opp eller ned et par prosentpoeng betyr bare noen hundrelapper i måneden. Det som gjør den så mye dyrere er den mye omtalte momsproblematikken på leasing av elbiler. I tillegg har elbiler generelt lite eller ingen rabatter, sier flåteanalytiker Espen Soltvedt i Leaseplan til HegnarOnline.Han understreker også at i og med at det ikke er avgifter på elbiler i Norge, kan disse bilene kjøpes og selges fritt i Europa.- Bilprisene faller mer i Europa enn i Norge. Det gjelder også elbiler. I tillegg er det ulike subsidieordninger for elbiler på kontinentet. Dette presser restverdiene, sier Soltvedt.(Artikkelen fortsetter under bildet)Leaseplan mener man må se på bilprisene eksklusiv avgifter for å kunne sammenligne.- Mange sammenligner Tesla Model S med en BMW-serie, men skreller vi bort avgifter, er det heller Porsche Panamera, Jaguar V8 og Mercedes S-klasse den konkurrerer med.I tillegg til manglende momsfritak og rabatter på Teslaen, spiller bedriftenes bilpolicy en viktig rolle. For alle er det ikke greit at en medarbeider som i dag kjører en BMW 5-serie skal få kjøre en bil som kan sammenlignes med biler til 1-1,5 millioner kroner.Prisene på elbiler har gått ned. Leaseplan tror den utviklingen vil fortsette.- Her hjemme går elbilsalget så det gnistrer som følge av incentivordningene. I utlandet er situasjonen en helt annen. Volumet er lavt og produsentene må få prisene ned for å få volumet opp, sier Soltvedt.
Motor