+ mer
Peugeot RCZ.

Peugeot RCZ - Stilig, spesiell og litt slapp

Vi har prøvekjørt Peugeots sportslige coupé RCZ.

Små sportslige coupéer topper ikke akkurat salgsstatistikkene her på berget, men for de som er glad i en god kjøreopplevelse kan disse bilene by på mye moro til en relativt rimelig penge.Nå har Peugeot kommet med en liten facelift av sitt tilskudd i markedet - vi har prøvekjørt RCZ.
Sportslige egenskaper
Da vi testet RCZ i 2010 var vi Mye har skjedd med biler siden da, men vi kan konstatere at den faceliftede utgaven også faller i smak.Det morsomme med denne typen bil er nemlig at de er bygget med formålet å gi en sporty og morsom kjøreopplevelse. Dermed er vi glade for å kunne konstatere at Peugeot RCZ fortsatt har de sportslige kjøreegenskapene inne.Presis og kontant styring gjør at bilen føles svært så stabil gjennom svingene, det samme gjør et skikkelig stivt understellsoppsett.Det bidrar samtidig til at RCZ ikke er et førstevalg på langturer, det er den nemlig for stiv til. Den gjør seg isteden fint på turer langs svingete landeveier.Da er den også skikkelig morsom. Man sitter lavt og føler veien godt, samtidig som bilen oppleves som limt til underlaget. RCZ innbyr rett og slett til aktiv kjøring.
Undermotorisert
Vi kjørte bilen med innstegsmotoren, noe som vil si en 1,6 liters bensinmotor med turbo på 156 hestekrefter.Normalt sett ville vi nok ha syntes at dette var en mer enn tilstrekkelig motor i en såpass liten bil, men det føles enkelt og greit ut som om RCZ fortjener noe mer. Bilen er jo så sportslig ellers.På generell basis vil vi nok likevel si at RCZ oppleves relativt kvikk og fin i trafikken, og at den egentlig aldri oppleves som særlig treg. Poenget her må heller være at dette er en bil som burde gå skikkelig fort - og det gjør den rett og slett ikke.Godt er det da at RCZ også leveres med den samme 1,6 literen hvor 200 hestekrefter er tatt ut. Uten å ha kjørt den, vil vi tro at dette er et mye bedre motoralternativ.For ikke å snakke om 280 hestekrefter som kommer i RCZ R til vinteren. Det blir trolig en vesentlig mer fullkommen utgave av bilen.
Pen bil
Vi har fått mange kommentarer om RCZ i løpet av testperioden, og kan konstatere at meningene er noe delt. Enkelte mener at konkurrenten Audi TT er mye penere, og at Peugeot har «hermet» litt, mens andre mener RCZ er en veldig stilig og pen liten sak.Vi heller nok litt mot sistnevnte, og konstaterer at vi liker linjene. Spesielt begeistret for «haigapet» til Peugeot er vi ikke, men det funker ganske så bra her. Vi synes den endrede grillen i faceliften gjør seg godt. Bakfra synes vi at bilen er veldig pen.Spesielle detaljer som det buede taket og bakvinduet trekker opp, og testbilen hadde i tillegg karbonutførelse i taket. Det ser meget bra ut.Det samme gjør tilleggsutstyret black pack, som satt på testbilen.Det innebærer speil, grill, takbuer og bremsekalippere i sort, og får bilen til å se ekstra sportslig og elegant ut.Etter vår smak er RCZ dermed en ganske så lekker sak, og vi synes den til og med fremstår som mer spennende enn sin tyske konkurrent fra Audi.
Fint interiør
Interiøret i Peugeot RCZ liker vi veldig godt. Stilige elementer som skinntrukket dashbord, strålende sportsseter i delskinn og alcantara, samt pene kromdetaljer her og der bidrar definitivt til å trekke helhetsinntrykket langt opp.Det samme gjorde testbilens 7" navigasjonsskjerm, som heises opp av dashbordet når bilen startes.Bilens sportslige uttrykk fortsetter med et lite og behagelig sportsratt og en kort girspak som gir kontante og fine girskift.Om det er noe vi skal trekke for i kupeen må det være baksetet. Plassen her er enkelt og greit så dårlig at det nesten ikke er noen vits i at det er der. Selv ikke barn sitter komfortabelt i baksetet på en RCZ.De praktiske egenskapene dras for øvrig noe opp av at bagasjerommet faktisk har en anstendig størrelse (321 liter). To stykker får fint med seg bagasjen de trenger til en langhelg i denne bilen.Ellers er det verdt å nevne at testbilen var av det velutstyrte slaget. Utstyr som bi-xenon lys, kraftig stereoanlegg fra JBL, navigasjon, parkeringssensorer, cruise control, skinninteriør, klimaanlegg, bluetooth, mobil spoiler, sportsseter og lys- og regnesensor er bare et utdrag av smørbrødlisten på bilen.Vi noterer oss for øvrig at det er en del veistøy i bilen, noe som antakeligvis til dels skyldes store felger på 19" og lavprofildekk. Veldig ille er det uansett ikke.
Konklusjonen
Peugeot RCZ med den minste motoren er på mange måter en bil som faller litt mellom to stoler.Den er på den ene siden veldig sportslig og god å kjøre, og på den andre siden litt for svakt motorisert til å virkelig få frem godfølelsen.Samtidig burde den være et attraktivt alternativ for folk som er ute etter en liten og stilig coupé, som ikke koster altfor mye. En tilsvarende motorisert Audi TT starter for eksempel om lag 70.000 kroner høyere i pris.Vi likte dermed RCZ ganske så godt, og tror at bilen vil være svært morsom å kjøre med en større motor.Men da går selvfølgelig også prisen kraftig opp.
Peugeot RCZPeugeot RCZ
MotorMotor4 syl4 syl
SlagvolumSlagvolum15981598
EffektEffekt156 hk156 hk
DreiemomentDreiemoment240 Nm/1400240 Nm/1400
ToppfartToppfart215215
0-100 km/t0-100 km/t8,0 sek8,0 sek
GirkasseGirkasseManuell, 6 trinnManuell, 6 trinn
DrivhjulDrivhjulForanForan
EgenvektEgenvekt1275 kg1275 kg
CO2 (g/km)CO2 (g/km)149149
Pris fraPris fra369.900369.900
Pris testbilPris testbil452.200452.200
Motor