Volvo V70

Dette er helt nye Volvo V70!

"Fornyelse ned til minste detalj", sier Volvo. Vi har kjørt nye Volvo V70 2014-modell.

Volvo V70 har vært en kjempehit siden lanseringen av siste utgave i 2007. Med introduksjonen av drivstoffgjerrige og billige DRIVe-motorene ble bilen tilgjengelig for massene, noe som sendte salget opp i over 4.000 enheter i årene 2010 og 2011.Salget dabbet litt av i 2012, og hittil i år ligger man om lag 26 prosent bak fjoråret.Det vil Volvo gjøre noe med. V70 er blant modellene som har gjennomgått en skikkelig oppgradering. Det er først og fremst dashbord og sikkerhetsutstyr som har fått et løft.Snart kommer dessuten V70 og andre Volvo-modeller med en helt ny motorpark og en ny girkasse.Som vi var inne på da vi testet S80, det er på tide. Testbilen var utstyrt med Volvos velkjente to-liter og seks trinns automatkasse. I D3-variant betyr det 136 hk og et maksimalt dreiemoment på 350 Nm.D3-motoren føles på ingen måte overmotorisert, men den har akkurat tilstrekkelig med krefter, i motsetning til en av de tidlige DRIVe-variantene vi kjørte for over tre år siden.Gammelmodig design Designmessig er det bare små endringer på 2014-modellen og modellen som kom for syv år siden. Volvo V70 er noe av det mest anonyme du kan kjøpe/kjøre. Noen nye lister her og der og nye lykter gir kjennere beskjed om at det er en ny bil.Volvo S80 -finere enn V70Et utmerket førermiljø Det er i det du setter deg inn i Volvo V70 du blir minnet på hvorfor så mange faktisk kjører bilen. Setene er fantastiske og materialvalgene lekre og gjennomtenkte. Noe så banalt som berøring av rattet gir en god følelse. Her oser det av premium.Ute på veien legger man seg til en sedat kjørestil som passer til den litt gammelmodige motoren og girkassen. V70 er en utrolig komfortabel bil som bare ber om å bli kjørt langt.Alt må ikke være sportslig og dynamisk, selv om veldig mange på død og liv skal ha sportsunderstell og de feteste felgene. Testbilen var for øvrig utstyrt med 235/40x18 "black chrome" alufelger.Barne- og familievennlig Volvo er blant de beste i klassen når det gjelder å tilpasse bilene for barn. To trinns barneseter til 1,800 kroner kan være et riktig valg for barnefamiliene. En enkelt av- og påknapp på førerplass for aktivisering av barnesikring gjør hverdagen enklere.Et relativt romslig bagasjerom på 555 liter gjør Volvo-en til et fornuftig valg for den som har en del som skal fraktes.Når det indre teller Vi får litt assosiasjoner til fly når vi ser på Volvo V70. Misforstå oss rett. Da tenker vi på innmaten. Ingen ser forskjell på et nytt fly og et fly som er 20 år gammelt, men du kan vedde på at mesteparten av teknologien er byttet ut.Det er det du ikke ser som er viktig i V70. Den har nå fått på plass alle de viktige sikkerhetssystemene for en rimelig penge."Driver support"-pakken, som du skal krysse av for, koster 17.900 kroner og inkluderer adaptiv cruisekontroll, kollisjonsvarsler med full autobrems, avstandskontroll, fotgjenger- og syklistvarsling, køassistanse, filvarsler, automatisk nedblending av lys og blindsonevarsling.PS: V70 D3 koster fra 424.000 kroner dersom du skal ha automat. Vår testbil kom på 590.000 kroner inkludert mye utstyr. Det er ikke direkte rimelig for en bil med en såpass liten motor.KonklusjonVolvo V70 er fortsatt en veldig bra bil, men designmessig begynner den å bli fryktelig kjedelig. Dette er komfort- og sikkerhetsmesteren. Men bestill den med ny motor og girkasse!

Volvo V70 D3 SummumVolvo V70 D3 Summum
Motor Motor5 syl.5 syl.
SlagvolumSlagvolum19841984
EffektEffekt136 hk136 hk
DreiemomentDreiemoment350 Nm/1500350 Nm/1500
ToppfartToppfart195195
0-100 km/t0-100 km/t10,610,6
GirkasseGirkasse6 trinns automat6 trinns automat
DrivhjulDrivhjulFremmeFremme
VektVekt16151615
Forbruk (blandet)Forbruk (blandet)0,50,5
CO2 (g/km)CO2 (g/km)134134
Pris fraPris fra447.900447.900
Pris testbilPris testbil590.100590.100